Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 290498 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #500 Gepost op: 29 mei 2013, 22:29:25
Ik blijf erbij, je moet niet als EHBO'er in een ambulance willen rijden. Voertuig is een mooie aanwinst, maar gewoon aanpassen naar huisstijl van het Rode Kruis dan wek je ook geen verkeerde verwachtingen. En die verwachtingen haal je echt niet weg door de rode streep te veranderen naar een oranje 'secundaire?' streep...


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #501 Gepost op: 29 mei 2013, 22:40:18
En die verwachtingen zou je niet hebben als je de woordjes ambulance vervangt door NRK en er gewoon rode strepen op zet..
Zoals ik al zei, het NRK draaft veel te veel door met die regels..


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #502 Gepost op: 29 mei 2013, 22:49:02
Misschien heeft het Rode Kruis daarom wel witte auto's als huisstijl...
Overigens gaat in de rode strepen binnenkort ook wel iets veranderen
CN NRK


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #503 Gepost op: 29 mei 2013, 22:54:48
Citaat van: Marnix link=msg=1167860 date=1369860542
Misschien heeft het Rode Kruis daarom wel witte auto's als huisstijl...
Overigens gaat in de rode strepen binnenkort ook wel iets veranderen

Een ambu omspuiten naar wit is veeeel te duur. (Of den haag wil betalen)
Een nieuwe ambu kopen met als kleureis wit is veel te duur.
Een witte bus kopen en die laten ombouwen tot ambulance, veel te duur.

Den Haag betaald geen klap, maar pakt alleen geld.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #504 Gepost op: 29 mei 2013, 23:11:06
Het idee van een mobiele hulppost is top.
De keuze voor een gele bus met blauwe lampenkappen is in mijn ogen al een flop.
Al zet je er HARINGKAR of FRIETKRAAM op dan nog zullen mensen in eerste instantie een ambulance zien.
In dit geval staat het er nog met koeieletters op ook. JA MAARR!!! er staat in kleine letters wat anders op en een rood kruisje.
Dat maakt geen bal uit. De mensen, en vooral de mensen die hulp nodig hebben, zien een ambulance en dat moet je als goedwillende eerste hulpverlener of Rode Kruis afdeling niet willen.

Citaat van: gsdegoede link=msg=1167852 date=1369860018
En die verwachtingen zou je niet hebben als je de woordjes ambulance vervangt door NRK en er gewoon rode strepen op zet..
Zoals ik al zei, het NRK draaft veel te veel door met die regels..

Ik denk dat het niet heel veel uit maakt zo lang de auto geel is met blauwe lampenkappen.

En persoonlijk denk ik niet dat het Nederlandse Rode Kruis doordraaft met de regels.
Het Nederlandse Rode Kruis is een vereniging die graag met 1 gezicht naar buiten treedt.
Daar hoort een huisstijl bij en daar hoort een bepaalde kleur voertuig en bestickering bij.
Dit voertuig is ook van het Nederlandse Rode Kruis en zou dus ook conform de richtlijnen bestickerd moeten worden.

Mijn conclusie: Goed idee maar jammer van de uitvoering.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #505 Gepost op: 29 mei 2013, 23:25:29
Ik ben het zeker met je eens als het neerkomt op het beeld van de burger.
Die zou bij geel met blauwe lampjes snel denken "ambulance"

De hulpverleners die op dit voertuig rijden kunnen uiteraard eerste hulp bieden, maar de burger verwacht inderdaad meer.

Goed, meningen verschillen over de striping en kleur van het voertuig.
Wij hebben jaren wel een bus conform RK gehad. Vaak werd je hier niet serieus genomen door de mensen + je was nog niet eens zo makkelijk zichtbaar.
Deze ambu is makkelijk te vinden en word herkend door iedereen als een locatie waar hulp is/geboden word.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #506 Gepost op: 29 mei 2013, 23:35:48
Ik snap je stugge opstelling niet helemaal. Je schrijft dat Den Haag geld graait en te veel regels verzint. En dat een Ambulance herkenbaarder is voor het publiek als zijnde plek waar hulp geboden kan worden.

Allemaal fantastisch, maar feit blijft dat er handelingen verwacht gaan worden als jij daar met een AMBULANCE staat en niet met een rode kruis post met die EHBO-huisstijl. Het is gewoon niet uit te leggen als jullie langs een reanimatie rijden en moeten vertellen dat jullie alleen een EHBO-trommel aan boord hebben + geen 'ambulance-handelingen' mag verrichten.

Sterker nog, in deze setting mag er helemaal geen Biza-striping gevoerd worden en hierop wordt ook gehandhaafd.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #507 Gepost op: 29 mei 2013, 23:42:30
Citaat van: Maxx link=msg=1167897 date=1369863348
Ik snap je stugge opstelling niet helemaal. Je schrijft dat Den Haag geld graait en te veel regels verzint. En dat een Ambulance herkenbaarder is voor het publiek als zijnde plek waar hulp geboden kan worden.

Allemaal fantastisch, maar feit blijft dat er handelingen verwacht gaan worden als jij daar met een AMBULANCE staat en niet met een rode kruis post met die EHBO-huisstijl. Het is gewoon niet uit te leggen als jullie langs een reanimatie rijden en moeten vertellen dat jullie alleen een EHBO-trommel aan boord hebben + geen 'ambulance-handelingen' mag verrichten.

Sterker nog, in deze setting mag er helemaal geen Biza-striping gevoerd worden en hierop wordt ook gehandhaafd.

AMEN!!!!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #508 Gepost op: 29 mei 2013, 23:45:44
Citaat van: Maxx link=msg=1167897 date=1369863348
Ik snap je stugge opstelling niet helemaal. Je schrijft dat Den Haag geld graait en te veel regels verzint. En dat een Ambulance herkenbaarder is voor het publiek als zijnde plek waar hulp geboden kan worden.

Allemaal fantastisch, maar feit blijft dat er handelingen verwacht gaan worden als jij daar met een AMBULANCE staat en niet met een rode kruis post met die EHBO-huisstijl. Het is gewoon niet uit te leggen als jullie langs een reanimatie rijden en moeten vertellen dat jullie alleen een EHBO-trommel aan boord hebben + geen 'ambulance-handelingen' mag verrichten.

Sterker nog, in deze setting mag er helemaal geen Biza-striping gevoerd worden en hierop wordt ook gehandhaafd.

Dat geldt voor een BLS-ambulance van een reguliere dienst ook waarbij alleen het roepnummer afwijkend is. Ik vind het ook niet de meest handige keuze, maar laat onverlet dat het rode kruis secundaire striping mag voeren, samen met defensie. Er zijn al de nodige topics over gevuld dus ik val niet in herhaling, maar het mag dus wel.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #509 Gepost op: 29 mei 2013, 23:51:44
En daarom zeg ik, die discussie is al genoeg gevoerd.
Er is dus weinig meerwaarde aan om hem opnieuw te voeren.

Jullie zijn tegen Biza striping
Ik zie het als een positief hulpmiddel.

Tijdens een reanimatiesetting weten de hulpverleners wat ze moeten doen. Een ambu van de RAV zou het dan van ze overnemen.

Volgens mij kan iedereen lezen en staat er evenementenhulpverlening op. Hij zou dus niet rondrijden door het land op zoek waar hij eens van dienst kan zijn.