Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 290425 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #780 Gepost op: 12 september 2014, 13:30:00
De één roept nu dat het volgens de wet wel mag, de ander roept dat het volgens de wet niet mag...

Daarom even een citaat uit de wet die bedoeld wordt:

Citaat
Artikel 1
    1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
    2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
        a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
        b. (... enz ...)
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_wijkt_af_van_zoekvraag/geldigheidsdatum_12-09-2014

samenvatting: als "de directie van het Rode Kruis" een bepaald voertuig of groep van voertuigen aanwijst mag het. Doen ze dit niet, mag het niet.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1295080 date=1410520216
Wat zijn volgens jou dan de richtlijnen van een RK voertuig? En waar kan ik deze vinden op internet/intranet?
Naast het lampen gedoe heeft het Rode Kruis prima richtlijnen over de huisstijl en hoe deze op voertuigen gemaakt moet worden.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #781 Gepost op: 12 september 2014, 13:30:56
Koekert was me net voor.

En zolang het rode kruis een landelijke directie heeft en een directie per onderdeel mag je je afvragen wie de toestemming verleent.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #782 Gepost op: 12 september 2014, 13:37:43
Citaat van: Koekerdt link=msg=1295084 date=1410521400

Naast het lampen gedoe heeft het Rode Kruis prima richtlijnen over de huisstijl en hoe deze op voertuigen gemaakt moet worden.

Klopt, maar omdat auto's niet per direct aan de nieuwe huisstijl hoeven te voldoen e.d. krijg je dus dat er veel verschillende huisstijlen rondrijden van RK voertuigen. Daarbij worden de voertuigen niet elke zoveel jaar vervangen zoals bij andere instanties wel is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #783 Gepost op: 12 september 2014, 13:53:11
Citaat van: HIT link=msg=1295085 date=1410521456
Koekert was me net voor.

En zolang het rode kruis een landelijke directie heeft en een directie per onderdeel mag je je afvragen wie de toestemming verleent.
Als het Rode Kruis zou willen zou het vrij makkelijk duidelijk gemaakt kunnen worden en dan kan er toestemming verleent worden. Het feit dat ze dit niet doen is voor mij een teken dat ze dit niet willen. En dus ook geen toestemming willen/zullen verlenen....

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1295087 date=1410521863
Klopt, maar omdat auto's niet per direct aan de nieuwe huisstijl hoeven te voldoen e.d. krijg je dus dat er veel verschillende huisstijlen rondrijden van RK voertuigen. Daarbij worden de voertuigen niet elke zoveel jaar vervangen zoals bij andere instanties wel is.
Klopt, dus als je alle vroegere huisstijlen terugzoekt dan heb je een lijstje met meerdere opties waaraan een voertuig zou mogen voldoen. Zo ver ik weet is ambulance striping nooit de huisstijl van het Rode Kruis geweest en is dus per definitie fout.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #784 Gepost op: 12 september 2014, 13:56:51
Citaat van: Koekerdt link=msg=1295091 date=1410522791
Als het Rode Kruis zou willen zou het vrij makkelijk duidelijk gemaakt kunnen worden en dan kan er toestemming verleent worden. Het feit dat ze dit niet doen is voor mij een teken dat ze dit niet willen. En dus ook geen toestemming willen/zullen verlenen....
Klopt, dus als je alle vroegere huisstijlen terugzoekt dan heb je een lijstje met meerdere opties waaraan een voertuig zou mogen voldoen. Zo ver ik weet is ambulance striping nooit de huisstijl van het Rode Kruis geweest en is dus per definitie fout.

Klopt, maar ik weet dat er (oude) ambulances ook vaker zijn opgekocht en gedeeltelijk omgestickerd (met Rode Kruis logo erop, maar wel de BZK striping gehouden) omdat deze B-ritten hebben gereden of rijden. Dan mag er wel BZK striping op.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #785 Gepost op: 12 september 2014, 14:11:34
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1295092 date=1410523011
Klopt, maar ik weet dat er (oude) ambulances ook vaker zijn opgekocht en gedeeltelijk omgestickerd (met Rode Kruis logo erop, maar wel de BZK striping gehouden) omdat deze B-ritten hebben gereden of rijden. Dan mag er wel BZK striping op.
Als er vroeger B-ritten mee gereden werden en het voertuig nu een andere bestemming heeft dan denk ik dat de eigenaar van de BZK striping hier wel een mening over heeft. Dus dan moet het er af, ongeacht wat het NRK zelf intern zegt.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #786 Gepost op: 12 september 2014, 14:16:08
Dat zeker. Daar ben ik het volledig mee eens dat als er nu geen B-ritten meer mee gereden wordt dat bij gebruik van het voertuig de striping eraf zou moeten. Maar niet al die voertuigen worden nog actief gebruikt binnen afdelingen. Sommige staan (hoe jammer ook) te verstoffen in een remise.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #787 Gepost op: 12 september 2014, 22:46:46
Leg me dan dit bestaande initiatief uit.. ;)
http://www.frsurk.nl/

Met voertuig.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #788 Gepost op: 12 september 2014, 22:53:36
Citaat van: petre link=msg=1295192 date=1410554806
Leg me dan dit bestaande initiatief uit.. ;)
http://www.frsurk.nl/

Met voertuig.
Een hulp ambulance, 25-401 ( de 4 staat voor hulp ambu) een voertuig is samenwerking met en ter ondersteuning van de reguliere ambulance dienst.

overheids striping is daarom op zijn plaats, die project is niet te vergelijken met een normaal rode kruis voertuig.

http://www.frsurk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1225&Itemid=106
de uitleg staat overigens op de site zelf ;)


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #789 Gepost op: 14 september 2014, 20:10:14
Citaat van: mark hes link=msg=1295193 date=1410555216
Een hulp ambulance, 25-401 ( de 4 staat voor hulp ambu) een voertuig is samenwerking met en ter ondersteuning van de reguliere ambulance dienst.

overheids striping is daarom op zijn plaats, die project is niet te vergelijken met een normaal rode kruis voertuig.

http://www.frsurk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1225&Itemid=106
de uitleg staat overigens op de site zelf ;)
En zo zijn er meer aparte dienste die wagens met BZK-strping en regionaal roepnummer hebben die niet van een RAV zijn ;).