Griepprik (medisch / HV personeel)

Auteur Topic: Griepprik (medisch / HV personeel)  (gelezen 39770 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #100 Gepost op: 22 november 2009, 11:43:48
Citaat
'Zorgverleners móeten zich laten prikken'
Uitgegeven:    20 november 2009 20:44
Laatst gewijzigd:    20 november 2009 20:44

LEUSDEN - Het Astma Fonds eist dat zorgpersoneel zich laat inenten tegen de Mexicaanse griep, zo heeft het fonds vrijdag laten weten.

Mensen die in de zorg werken en zich niet laten vaccineren, vormen volgens het Astma Fonds een onacceptabel risico voor longpatiënten.

''Ik heb geen begrip voor de zorgverlener die contact heeft met kwetsbare patiënten en toch geen prik haalt'', zegt directeur Michael Rutgers.


Het Astma Fonds doet de oproep omdat inmiddels duidelijk zou zijn dat een groot deel van het zorgpersoneel niet van zins is deze griepprik te halen.

De ziekte leidt bij mensen met een longaandoening sneller tot complicaties. Negen van de 28 sterfgevallen hadden volgens de belangenorganisatie een longaandoening als 'onderliggend lijden'.

Verleiden tot vaccinatie

Het fonds wil dat werkgevers hun personeel 'verleiden tot vaccinatie' en patiënten vrijwaren van medewerkers die niet zijn geprikt. ''Het gaat om de verantwoordelijkheid voor patiënten. Ik eis dat hun gezondheid voorop staat.''


Mensen met een longziekte zouden op hun beurt behandeling door een niet-gevaccineerde hulpverlener moeten weigeren, aldus Rutgers.

Het Astma Fonds behartigt volgens eigen zeggen de belangen van ruim een miljoen personen met een chronische longaandoening. Mensen met zo'n aandoening, zoals astma of COPD, behoren tot de risicogroepen die momenteel tegen de Mexicaanse griep worden gevaccineerd.
 

Heeft dhr. Rutgers wel respect voor de duizenden leden van zijn stichting die door eigen toedoen (roken) nu aan een chronische longaandoening lijden?

Misschien is dit wat gechargeerd, maar dhr. Rutgers moet wel beseffen dat het een persoonlijke keuze is, net als roken.\

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kanarie

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 22 november 2009, 19:22:50
Tevens zou ik dan graag zien dat al het winkelpersoneel en alle buschauffeurs gevaccineerd zijn. Alle mensen komen daar immers mee in aanraking, ook de risicogroepen. Ook zou ik het niet fijn vinden als alle vrachtwagenchauffeurs ziek thuis zaten, want dan hebben de supermarkten geen bevoorrading meer en moeten we op rantsoen. En ik stel voor om het bezoek van de patiënten in het ziekenhuis alleen binnen te laten als ze kunnen aantonen dat ze gevaccineerd zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #102 Gepost op: 22 november 2009, 20:58:14
Tevens zou ik dan graag zien dat al het winkelpersoneel en alle buschauffeurs gevaccineerd zijn. Alle mensen komen daar immers mee in aanraking, ook de risicogroepen. Ook zou ik het niet fijn vinden als alle vrachtwagenchauffeurs ziek thuis zaten, want dan hebben de supermarkten geen bevoorrading meer en moeten we op rantsoen. En ik stel voor om het bezoek van de patiënten in het ziekenhuis alleen binnen te laten als ze kunnen aantonen dat ze gevaccineerd zijn.

Volgens mij komt het medisch personeel meer met mensen in aanraking die een zwaar verminderde weerstand hebben door een onderliggende ziekte?  ::) ::)


Kanarie

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 22 november 2009, 21:14:25
Wat selectiever, maar of het er nou meer zijn op een dag, durf ik te betwisten. Zeker als je meeneemt dat in een zorginstelling men bij hoesten en niezen veel meer op de hygiëne let dan in het gewone dagelijks leven.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #104 Gepost op: 23 november 2009, 22:31:27
ik ben wel gevaccineerd, mede omdat ik dagelijks in een zorginstelling te vinden ben en ook contact heb met patienten.

Vandaag heb ik een lezing van Prof. Osterhaus bijgewoond.
Was erg verduidelijkend, mede over het gebruik van de adjuvantia en het effect hiervan op de werking van het vaccin en de benodigde hoeveelheid virus.

Ook vertelde hij de reden voor het besluit tot vaccinatie van 6 mnd tot en met 4 jaar.
Deze kinderen lopen een hoger risico op een picu terecht te komen aan de beademing, en daarvoor is geen plaats op de picu's in NL.
Dit mede omdat het RS virus in de komende periode al tot volle picu's leidt, en wanneer er niet gevaccineerd wordt zullen er kinderen sterven door plaatsgebrek.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #105 Gepost op: 27 november 2009, 16:24:45
Weet iemand het percentage van het medisch personeel dat al gevaccineerd is?  :)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #106 Gepost op: 27 november 2009, 19:36:32
nee...hoorde wel dat hij zijn piek gehad ...had 8)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #107 Gepost op: 27 november 2009, 20:00:31
nee...hoorde wel dat hij zijn piek gehad ...had 8)
was vandaag op een vaccinatie-plaats daar hoorde ik van een arts dat een griep-golf  altijd pieken en dalen heeft.
zij verwacht nog een aantal pieken.......


Gast48368

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 27 november 2009, 20:14:50
Volgens mij komt het medisch personeel meer met mensen in aanraking die een zwaar verminderde weerstand hebben door een onderliggende ziekte?  ::) ::)

Wat denk je van mensen welke de hele week te maken heeft met een risicogroep.....wij leidsters worden dus niet gevaccineerd terwijl wij intensief met de kinderen bezig zijn. Stel dat er een MG epidemie onder de leidsters uitbreekt, dan kunnen de kinderen, en dus de ouders ook thuisblijven van hun werk. Met als gevolg de economie plat.

Maar volgens mij werken de criteria dus niet zo als wij denken.

Trouwens, ons kleine is vandaag ook gevaccineerd, in de Brabanthallen, verliep allemaal vlekkeloos en heel gemoedelijk.


Chirurgie nurse

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #109 Gepost op: 29 november 2009, 02:21:06
Als het dan zo belangrijk is dat je je laat prikken...waarom moet je dan wel komen werken als je op je werk meld dat je kind de MG heeft?
Ik laat me ook niet prikken. Het is mijn lichaam en als een ander dan wil beweren dat ik slecht voor mijn patienten ben..so be it..
Ik probeer zo hygienisch mogelijk te werken en zo gezond mogelijk te leven.
Als je allebei de MG prikken haald, ben je nog maar voor MAXIMAAL 70 % beschermt..
Velen collega's hebben zich ziek moeten melden na het zetten van de prik.
Ik laat me ook niet inenten voor de gewone griep.
Ik hoorde zelfs dat het koninklijk huis en de regering een andere prik heeft gekregen voor de MG. Bah...
Werkplek: IC in een academisch ziekenhuis