Beledigen van een ambtenaar in functie

Auteur Topic: Beledigen van een ambtenaar in functie  (gelezen 37172 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Reactie #50 Gepost op: 13 januari 2014, 13:11:40
BNN mag het het logo van de nieuwe politieserie Smeris blijven gebruiken. Het embleem is niet aanstootgevend of strafbaar. Dit heeft het Openbaar Ministerie vanochtend besloten.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #51 Gepost op: 27 februari 2014, 00:11:02
Citaat van: Frank. link=msg=1229251 date=1387283074

'Mierenneuker' bij scootercontrole beledigend

Den Haag , 17-12-2013

De Hoge Raad laat een veroordeling voor belediging van politieagenten in functie door hen uit te schelden voor ‘mierenneuker’ in stand.

In een eerdere uitspraak stelde de Hoge Raad vast dat het woord ‘mierenneuker’ op zichzelf niet beledigend is. En dat het van de context waarin het woord mierenneuker wordt gebruikt afhangt of er sprake is van belediging.

In deze zaak waren agenten bezig met een controle op snelheidsbegrenzers bij scooters. Toen de scooter van de verdachte werd gecontroleerd werden zij door de verdachte in bijzijn van een aantal jongeren op de controleplaats drie keer voor mierenneuker uitgemaakt.

In deze context, waarin de verdachte zelfs geen enkele aanleiding kon menen te hebben voor kritiek op de bejegening door de politie, achtte de HR het gebruik van het woord mierenneuker beledigend.  

De verdachte kreeg een boete van 500 euro waarvan 250 euro voorwaardelijk voor zijn beledigende uitingen.
Uitspraken: ECLI:NL:HR:2013:2003

Bron: http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Hoge-Raad/Nieuws/Pages/Mierenneuker-bij-scootercontrole-beledigend.aspx

Hof Arnhem: 'mierenneuker' is belediging voor agent Enschede

Hof Arnhem: 'mierenneuker' is belediging voor agent Enschede
RTV Oost
Gepubliceerd op 26 feb. 2014
Citaat
Een man uit Enschede, die in 2010 een agent uitschold voor 'mierenneuker', heeft de agent daarmee beledigd. Dat heeft het gerechtshof in Arnhem bepaald, dat daarmee een eerdere uitspraak van de Hoge Raad vernietigde. De verdachte krijgt geen straf opgelegd door de rechtbank. Het was de tweede keer dat het hof zich over de zaak moest buigen.

Meer info: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default....
Samen sterk in de hulpverlening!

sylvester1986

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 6 april 2015, 10:53:24
3 geluidsfragmenten bij de bron.

Rotterdamse politie: Zo praten arrestanten tegen ons
Citaat
]Het speciale Team Paraatheid Rotterdam heeft dit weekeinde via haar twitteraccount een inkijkje gegeven in wat zij soms naar haar hoofd geslingerd krijgt. In drie geluidsopnamen scheldt een arrestant veelvuldig agenten uit, onder meer voor 'flikkertje' en 'hoerenjong'.
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3945331/2015/04/06/Rotterdamse-politie-Zo-praten-arrestanten-tegen-ons.dhtml

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 6 april 2015, 11:49:26
Veel meer van dit! Mag de burger zeker wel ff weten!

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #54 Gepost op: 6 april 2015, 12:09:09
Citaat van: CopVR3 link=msg=1341829 date=1428313766
Veel meer van dit! Mag de burger zeker wel ff weten!

Zeker. Het is niet alleen de politie die dit overkomt, dus sowieso meer aandacht aan geven.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

en-er-gy

• Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 6 april 2015, 12:32:57
Ik als beveiliger met name aan deuren van de horeca of horecateam krijgen elke keer als we voorbij lopen niet de dikke van dale qua woorden maar de tegenhanger.

Als er ruzie is dan verwachten ze ons snel tp maar zelfs dan gooien ze nog woorden naar onze hoofden. Vaak ga ik per ongeluk op hun voeten staan. Dan houd het al gauw op.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 6 april 2015, 12:36:11
Citaat van: en-er-gy link=msg=1341841 date=1428316377
Vaak ga ik per ongeluk op hun voeten staan. Dan houd het al gauw op.
Bijzondere manier van werken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 6 april 2015, 12:47:03
Tot je de verkeerde treft, iemand met lange tenen en losse handjes  ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 6 april 2015, 13:46:41
Citaat van: en-er-gy link=msg=1341841 date=1428316377
Ik als beveiliger met name aan deuren van de horeca of horecateam krijgen elke keer als we voorbij lopen niet de dikke van dale qua woorden maar de tegenhanger.

Als er ruzie is dan verwachten ze ons snel tp maar zelfs dan gooien ze nog woorden naar onze hoofden. Vaak ga ik per ongeluk op hun voeten staan. Dan houd het al gauw op.

Bent u als beveiliger bevoegd om: "elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis uitgeoefend op personen of zaken" uit te oefenen?
Het feit dat u aangeeft het "vaak per ongeluk" te doen doet vermoeden u er vanuit gaat dat het niet mag maar bewust iemands tenen gaat staan.

Hoe gaat een agent met deze casus om als de eigenaar van de tenen aangifte doet wegens geweld?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

en-er-gy

• Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 6 april 2015, 14:45:30
Ligt aan de agent. Als er het een bekende is dan zal er minder gauw een aangifte worden opgenomen.

Ik zeg er wel bij: vaak is niet altijd. Als de situatie om een hardere ingreep vraagt dan zal proportioneel mijn voet bij iemand anders voet gevonden worden.