Hoe en wat van bewerken van foto's

Auteur Topic: Hoe en wat van bewerken van foto's  (gelezen 15075 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #60 Gepost op: 17 december 2009, 00:31:31

AAhhhhhhhhhhhhhhhh, zo wil ik het oooooooooooooooooook  ;D

Haha ja, over ps kan ik je dus niet veel uitleggen, heb versie 1,2 en 3 erop staan maar bij openen krijg ik foutmeldingen (en nee niet omdat ik ze ergens illigaal gescharreld heb :P)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #61 Gepost op: 17 december 2009, 00:33:17

AAhhhhhhhhhhhhhhhh, zo wil ik het oooooooooooooooooook  ;D

Als niemand anders het morgen gedaan heeft wil ik wel even voor je kijken met CS4.. Krijg je wel beschrijving in het engels :-[

Engeltje

• Forum gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 18 december 2009, 13:58:30
Er zijn een paar methode voor, maar als beginner kun je om een foto sepia te maken het beste een hue/saturation layer aan je gekleurde laag koppelen, en in de dialoogbox het vinkje 'colorize' aanzetten. Dan kun je een bruinachtig geel kiezen, en met het contrast spelen totdat je tevreden bent. Je hoeft hem dus niet eerst zwart-wit te maken, en gebruikt in plaats van de channel mixer een ander tool.
De meer gevorderde gebruiker zal misschien gebruik maken van de 'photo-filter' adjustment layer (zit ook een sepia functie in), ik zelf maak een foto eerst zwart-wit, zet daarna de modus om naar grayscale, zet daarna de modus om naar Duo-tone en maak met een duo- of tri-tone mijn eigen sepia. Dat zou voor deze niet werken omdat er ook nog een beetje kleur in de foto zit. Zie voor tutorial bijvoorbeeld  hiero...

Wanneer je EN de veelzijdigheid van het zwart-wit filter wilt, EN de sepia-kleur, zijn er een aantal manieren, hieronder de drie meest logische...

1. Je maakt je gekleurde kopie-laag met de channel mixer zwartwit (rechtstreeks dus, geen layer), en daarna met het met Hue/saturation sepia (ook rechtstreeks). Daaraan kun je op de normale manier een masker hangen.

2. Je maakt de kopielaag rechtstreeks zwart-wit, maar gebruikt voor het sepia maken een hue/saturation laag die de zwart-wit laag als clip-masker gebruikt (anders wordt je hele foto sepia). Dit kun je aanvinken in het dialoogscherm wat je krijgt wanneer je die laag maakt.

3. Meest ingewikkeld, maar ook het meest aan te passen later: Je maakt een adjustment layer 'channel-mixer' voor de background-laag (je hebt dus maar 1 laag met een plaatje, en voor de rest aanpassingslagen). Daaraan koppel je een masker en poetst de gekleurde delen schoon. Daarna voeg je een hue/saturation laag toe die de channel-mixer laag als clipping mask gebruikt.

Met die laatste methode kun je later dus ook nog je zwart-wit contrast bijstellen, en later bijv. ook een foto met blauwzweem i.p.v. sepia maken mocht je dat beter bevallen. Bij de ander twee methodes kun je niet meer 'terug'.

Wanneer je PS in het nederlands hebt is het sowieso handig om eens op zoek te gaan naar de betekenis van de commando's in het engels. De meeste tutorials zijn in het engels geschreven.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"

Engeltje

• Forum gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 18 december 2009, 14:05:55
de vertaling spreekt overigens aardig voor zich, met een beetje zoekwerk kom je daar wel uit.

background = achtergrond
layer = laag
mask = masker
adjustment layer = aanpassingslaag (vindt je onderaan het laag-menu of in het bovenste menu 'Lagen').
edit = bewerken
fill = vullen

Er zijn twee manieren om een tekening aan te passen: rechtstreeks (en dus destructief) met de commando's uit het menu Afbeelding - aanpassingen, of indirect door het maken van een aanpassingslaag met het menu Lagen - aanpassingslaag. De aanpassingslaag kan zonder kwaliteitsverlies later nog eens worden bijgesteld. De onderstaande commando's zijn in beide vormen beschikbaar

channel mixer = kanaalmixer
hue/saturation = kleurtoon/verzadiging
black and white = zwartwit
photo filter = fotofilter (duh)

Dat je de tutorial niet kunt volgen ligt dus niet aan het verschil tussen CS2 en CS3 en CS4 (er is bijna geen verschil in dit geval), maar aan het feit dat je de commando's niet snapt.

Engeltje

• Forum gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 19 december 2009, 00:05:04
voor de geinteresseerden: onder deze link vindt je een picasa album waarin ik de foto hierboven op een stuk of 6 verschillende manieren zwart-wit heb gemaakt in PS, en daarna 4 manieren om een foto naar sepia om te zetten. Hiervoor is een van de zwart-wits gebruikt.

Wel aardig om te zien dat elke methode een compleet ander resultaat te zien geeft.

Gast48368

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 19 december 2009, 00:12:00
Engeltje, bedankt voor alle energie welke je erin steekt om het duidelijk uit te leggen, ik ga er zeker mee aan de slag ! Maar vind het wel moeillijk.  :-[

Gast48368

• Gast
Reactie #66 Gepost op: 19 december 2009, 00:15:22
Als niemand anders het morgen gedaan heeft wil ik wel even voor je kijken met CS4.. Krijg je wel beschrijving in het engels :-[

Lief Timmos  :D  Ik heb inmiddels de foto maar in het origineel uitgeprint en ga vanaf nu serieus aan de slag met PS om dit soort dingen zelf te kunnen.

(Martijn lief aankijken en het hem vervolgens zelf te laten doen leer ik ook weer niks van  ::) )

Engeltje

• Forum gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 19 december 2009, 00:30:11
ach joh, ik vind het nog leuk ook... En alle begin is moeilijk, vooral wanneer je met zo'n uitgebreid pakket als PS aan de gang wilt. Je kunt er heel veel mee, maar voordat je dat allemaal weet ben je een paar jaar verder.

Het is trouwens aan te raden gewoon eens wat tutorials op het internet op te zoeken. Wanneer je zwartwit wilt maken, zoek je met google op 'black white photoshop tutorial', dan kom je vanzelf vanalles tegen.

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #68 Gepost op: 19 december 2009, 00:34:41
Lief Timmos  :D  Ik heb inmiddels de foto maar in het origineel uitgeprint en ga vanaf nu serieus aan de slag met PS om dit soort dingen zelf te kunnen.

(Martijn lief aankijken en het hem vervolgens zelf te laten doen leer ik ook weer niks van  ::) )

't zal morgen worden :-[.. Gister is het niks geworden i.v.m de sneeuw.. Of het moet je vannacht zelf gelukt zijn ;D

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #69 Gepost op: 20 december 2009, 01:52:31
't stelt eigenlijk helemaal niks voor..

2 minuutjes werk; ziet er niet uit maar gaat erom hoe het moet ;D

Layer -> New adjustment layer -> Photo Filter en kies sepia.. Kan je verder nog met contrast en levels ed. spelen in je foto, en in je Photo Filter gum je wat je in kleur wilt, weg.. Makkelijkere manier is er niet :)