Voertuigen in opbouw / bij de opbouwer

Auteur Topic: Voertuigen in opbouw / bij de opbouwer  (gelezen 524291 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #1260 Gepost op: 26 november 2016, 22:22:52
Dan is de volgende vraag: kan het zijn dat we weinig over de betrouwbaarheid van Bronto horen omdat er zo weinig Bronto hoogwerkers in Nederland zijn?


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #1261 Gepost op: 27 november 2016, 00:26:10
Citaat van: paulg link=msg=1463247 date=1480195372
Dan is de volgende vraag: kan het zijn dat we weinig over de betrouwbaarheid van Bronto horen omdat er zo weinig Bronto hoogwerkers in Nederland zijn?
Als de betrouwbaarheid zo slecht is waarom is men in MWB blij met de bestelling van vijf nieuwe bronto's. Het zal niet zijn om de slechte ervaringen met bronto's in de regio. Waarom bekijken ze in MWB om een bronto bouwjaar 1996 in dienst te laten als reservevoertuig zal niet zijn omdat deze onbetrouwbaar is.
Daarbij hoor ik ook eigenlijk nooit klachten uit Den Haag, Dordrecht, Vlissingen en Zutphen die toch met bronto's hun uitrukken doen.


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #1262 Gepost op: 27 november 2016, 01:05:14
@ Dierentuinen:
had nu eerst eens even mijn voorgaande vraag van 25 november gelezen ....


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #1263 Gepost op: 27 november 2016, 11:02:00
Citaat van: paulg link=msg=1463247 date=1480195372
Dan is de volgende vraag: kan het zijn dat we weinig over de betrouwbaarheid van Bronto horen omdat er zo weinig Bronto hoogwerkers in Nederland zijn?

Er zijn behoorlijk wat Bronto's in Nederland hoor.


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #1264 Gepost op: 27 november 2016, 12:12:21
Ook voor jou: kijk eerst naar mijn vorige posting, 1253, van 25 november jl.
Maar ik zal het nog even uitleggen: je hoort veel over problemen met Hilton, maar erg weinig over Bronto. Dan zijn er tenminste twee mogelijkheden: óf Bronto is veel beter dan Hilton, óf er zijn zo weinig Bronto's in Nederland dat je er amper iets over hoort.


Sjaak-010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #1265 Gepost op: 27 november 2016, 12:53:27
Ik heb van een collega begrepen dat er in MWB initieel serieuze problemen met de Volvo's (chassis) waren maar dit is opgelost, maar het voor vele uren 'buiten dienst' heeft gezorgd. Bij Hilton was een van de problemen met de eerste en tweede generatie opbouw de afstelling van de sensoren (waardoor deze zeer snel in de beveiliging vielen en daarmee of stopte of enkel via de noodbediening terug naar de rijstand kon worden gebracht) en de afstelling daarvan, maar dit verschilde zelfs per voertuig. Ook de Metz serie van begin 2000 heeft twee gezichten; zeer tevreden gebruikers en ontevreden gebruikers (wellicht afhankelijk van de inzet frequentie).


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #1266 Gepost op: 27 november 2016, 13:23:05
Citaat van: paulg link=msg=1463266 date=1480245141
Ook voor jou: kijk eerst naar mijn vorige posting, 1253, van 25 november jl.
Maar ik zal het nog even uitleggen: je hoort veel over problemen met Hilton, maar erg weinig over Bronto. Dan zijn er tenminste twee mogelijkheden: óf Bronto is veel beter dan Hilton, óf er zijn zo weinig Bronto's in Nederland dat je er amper iets over hoort.
Weet niet wat jij weinig noemt, maar er komen juist steeds meer Bronto's in Nederland gebouwd op verschillende merken (DAF, Scania en Volvo onder andere). Daarbij bouwt Bronto bijna uitsluiten hoogwerk systemen zelfs modellen waar een ladder gekoppeld is. De RLX en XR serie van Bronto.
Wat mijn bij METZ opvalt is dat deze bijna altijd op een MAN chassis gebouwd zijn en zelden op een ander merk. Er zijn in Nederland een paar DAF's en Mercedessen met een METZ opbouw. Daar is misschien ook wel een reden voor.Waarbij METZ zowel AL's als HW's bouwt voor industrie en brandweer.
Het probleem met Hilton is denk ik dat ze zich specialiseren in brandweervoertuigen. Waardoor ze minder het specialisme hebben en ook minder op de kwaliteit lijken te letten. Daarbij willen ze ook nog eens goedkoop bouwen en daardoor de kwaliteit uit het oog verliezen.
Daarbij rijden er heden te dagen ongeveer net zoveel Hiltons als Bronto's rond binnen de Nederlandse brandweer. Waarbij ook geldt dat er een omslag gemaakt wordt in het denken van bezuinigingen. Er werd eerst gedacht van goedkoop inkopen. Terwijl er nu meer gedacht wordt van zo goedkoop mogelijk aankopen en onderhouden.
Wat bij dan weer terug doet komen op mijn opmerking: 'Waarom bekijken ze in MWB om een bronto bouwjaar 1996 in dienst te laten als reservevoertuig.'


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #1267 Gepost op: 27 november 2016, 13:34:34
Citaat van: Sjaak-010 link=msg=1463273 date=1480247607
Ik heb van een collega begrepen dat er in MWB initieel serieuze problemen met de Volvo's (chassis) waren maar dit is opgelost, maar het voor vele uren 'buiten dienst' heeft gezorgd. Bij Hilton was een van de problemen met de eerste en tweede generatie opbouw de afstelling van de sensoren (waardoor deze zeer snel in de beveiliging vielen en daarmee of stopte of enkel via de noodbediening terug naar de rijstand kon worden gebracht) en de afstelling daarvan, maar dit verschilde zelfs per voertuig. Ook de Metz serie van begin 2000 heeft twee gezichten; zeer tevreden gebruikers en ontevreden gebruikers (wellicht afhankelijk van de inzet frequentie).
De chassis problemen waren niet de grootste problemen. Zeker Breda en Oosterhout is er nog veel gelast aan de opbouw. Sensoren en afstelling waren daardoor ook een probleem. Daarbij moet je rekenen dat Breda en Oosterhout vaker gebruikt worden bij een inzet dan Moerdijk. De stempels van Breda zijn nu ook deels vervangen.
Even een klein lijstje defecten bij de HW's die ik nog weten gebroken aandrijfriemen in en voor de opbouw, gebroken stuurstang, afgebroken kabels, niet werkende sensoren, scheuren in de opbouw, niet werkende stempels, niet werkende besturingspaneel.
Bij METZ zit je vooral met een rijgedrag probleem het zwaartepunt ligt vrij hoog. Hierdoor moet je in bochten soms erg langzaam rijden.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #1268 Gepost op: 27 november 2016, 17:19:27
Zoals al eerder in een ander forum besproken koos men voor scania en bronto omdat men er in tilburg goede ervaringen mee had. Daarnaast kan men met de scania's bochten sneller nemen dan met de volvo's en de MAN's, die laatste is er al eens een van gekanteld, namelijk de van roosendaal (gelukkig wel op een afgesloten terrein). Daarnaast hebben de Bronto's minder uitval dan de andere hoogwerkers, hier een citaat uit "hoogwerkers en autoladders" van de gebruiker Dierentuinen

Zag van de week een lijstje over de uitval van de HW's in MWB vond het voor Waalwijk nog meevallen. Een uitval van in diensttijd van 34%. Zeker als je dat tegen de uitval tijden van Breda 67%, Moerdijk 53% en Oosterhout 57% zet met hun nieuwe voertuigen.
Vond de uitval van Bergen op Zoom opvallend 36%. Roosendaal had 30% uitval. Terwijl Tilburg-Centrum 10% uitval heeft en Tilburg-Vossenberg met de "nieuwe" 9% uitval tegen over de oude 75% het laatste jaar. De AL had een uitval van 10%. De uitval wordt veroorzaakt door onderhoud en defecten. Heeft dus niks met de bezetting te maken.

Het lijkt mij nu wel redelijk logisch waarom men voor Scania en bronto gekozen heeft


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1269 Gepost op: 27 november 2016, 17:24:29
Met die percentages bedoel je de tijd dat de voertuigen niet in dienst zijn ivm storingen of onderhoud? In dat geval is die 9% al echt ongekend veel.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens