Ongekend veel. Dat betekend namelijk dat het voertuig elke 2 weken sowieso 1 dag buiten dienst is. Dat is belachelijk veel. Hier in Gelderland-Midden heeft de meest kapotte hoogwerker minder 'downtime.(Gebaseerd op gemiste uitrukken)'
Een breed scala aan redenen zou globaal de redenen opnoemen per voertuigen.
Waalwijk is een groot deel ouderdomskwalen van lekkages over breuken in bewegende delen tot en met schade van het rijden tegen straatmeubilair. Breda, Oosterhout en Moerdijk van PTO's, uitlijning aftakas, aandrijf riemen tot veiligheden die 'spontaan' defect raakten.
Bergen op Zoom schade door het rijden tegen straatmeubilair en een aantal gebroken aandrijfriemen. Roosendaal een aantal olielekkages, afgebroken onderdelen en kleine veiligheidsproblemen. Bij Bergen op Zoom en Roosendaal zijn er ook nieuwe aanhaakpunten gemaakt voor het veiligheidsharnas.
Tilburg-Centrum actieve deelname aan open dagen en rijden tegen straatmeubilair. Tilburg-Vossenberg de gebruikelijke ouderdomskwalen de meeste problemen. De AL van Etten-Leur vooral het verplaatsen voor het vervangen van de HW Breda. Daarbij staan ze ook buiten dienst voor het reguliere onderhoud en dat is eigenlijk tussen de 2 en 5% tijd per jaar.
dit zijn de redenen dat ze buitendienst zijn, als je puur kijkt naar gemiste uitrukken dan is het ook minder. Ook in Gelderland-Midden is de downtime hoger dan je denkt. Ieder uur of aantal minuten dat de hoogwerker niet ingezet kan worden (behalve als deze al bij een andere melding is) wordt bij het geheel opgeteld, dus ook voor APK, testen, reparaties, onderhoud, open dagen, storingen, defecten en noem maar op, als je dit bij elkaar optelt dan kom je op die hoge aantallen. Qua gemiste uitrukken kan het voorkomen dat de HW 4 dagen weg is voor onderhoud en dat er in het verzorgingsgebied van de HW dan ook net 4 dagen geen HW nodig is. Juist door de ouderdom en de actieve deelname aan open dagen is het voor de beide hoogwerkers van Tilburg een laag percentage downtime, dat van de drie nieuwste hoogwerkers, (Breda, Moerdijk en Oosterhout) is veel te hoog gezien hun leeftijd.
Verder staat de AL van Etten-Leur vaak de HW van Breda te vervangen en staat er op Oosterhout vaak een leenhoogwerker van Hilton. Moerdijk beschikt pas sinds 2 jaar over een Hoogwerker en hoeft niet per se een vervangende te hebben wanneer die niet inzetbaar is aangezien Roosendaal en Breda voorheen Moerdijk in hun dekkingsgebied hadden en het makkelijk over kunnen nemen.