''Een derde fietsers rijdt zonder licht''

Auteur Topic: ''Een derde fietsers rijdt zonder licht''  (gelezen 9144 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 23 december 2010, 00:30:47
Ik denk dat het eerder is dat het "cool" is om zonder verlichting te fietsen.Met juiste verlichting ben je al snel een "nerd" onder de jongeren en lachen ze je uit .


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #31 Gepost op: 23 december 2010, 00:34:31
Heeft met 2 dingen te maken, laksheid cq lui en de kans op een bon...

Voor het bonnen quotum in Amsterdam reed geen enkele fietser met licht. Nadat we er massaal voor gingen schrijven in de grote stad werd het een stuk minder.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 23 december 2010, 00:39:00
Tsja, ik denk persoonlijk dat er erg weinig voor bekeurd wordt ... Als je ziet wat een werk het is om (tegenwoordig 3hj) een bonnetje uit te schrijven ... Ben je de hele dienst met fietsers bezig  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #33 Gepost op: 23 december 2010, 01:17:07
Ach ja, ik heb pas nog eens een controle gedaan op een gevaarlijke punt. In een ruim uur 9 stuks.... Mijn collega had er 12.

I
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #34 Gepost op: 23 december 2010, 01:31:04
Mijn persoonlijke waarneming: Ik zie hier in het dorp steeds meer fietsers met licht. Dat komt omdat de jeugd hier op redelijk nieuwe fietsen rondrijd. En nieuwe fietsen hebben steeds vaker naafdynamo's en automatische verlichting.

In de stad zie ik inderdaad nog veel fietsers zonder licht, maar daar is het aantal oudere fietsen ook relatief groter volgens mij. Maar mijn gevoel is dat het eerst een derde (of zelfs minder) was dat met licht fietste. Als dat nu een derde zonder is, heb je al aardig wat verbeterd.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #35 Gepost op: 23 december 2010, 10:22:22
Uit eigen ervaring is het eerder anders om, 35% rijd met verlichting... Laatst met 10 collega's een uurtje staan schrijven, dat leverde ons per collega ruim 20 bonnen op.   Voorzichtige schattingen van het aantal fietsers zonder licht dat afstapte/omreed/deed alsof de neus bloedde durf ik niet te geven.

Je kan wel merken wel dat consequent schrijven een behoorlijke bijdrage levert.
Digitaal onderzoek


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #36 Gepost op: 23 december 2010, 10:44:05
Een "leuker" getal... Hoeveel % van de fietsers betrokken bij een aanrijding had geen verlichting..?


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #37 Gepost op: 23 december 2010, 11:37:57
Zie hier dé oplossing voor de bonnenquota. In de winterperiode elke dag een paar fietsers "belonen" en het probleem is uit de wereld (en een stuk veiliger).  :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 23 december 2010, 11:38:45
En de verantwoordelijkheid voor een aanrijding eens bij fietsers neer leggen in plaats van bij de automobilist ... 3hj
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #39 Gepost op: 23 december 2010, 12:12:18
Ook ik merk steeds vaker dat fietsers wél met licht rijden. Ze nemen losse lampjes mee (zou die reclamecampagne gewerkt hebben?) of hebben 'automatische' fietsverlichting...
Het nadeel daaraan vind ik dat de batterij leeg kan raken en je dan dus ook helemaal geen licht meer hebt. Anderzijds, nu met de sneeuw is een dynamo ook niet heel effectief omdat ie steeds van het wiel afglijdt.
'Ingebouwde' fietsverlichting (dynamo in naaf o.i.d.) is dan inderdaad het makkelijkst, maar ook daar geldt: als het kapot gaat is het ernstig moeilijk zelf te vervangen en ook nie goekoop nie bij de fietsenmaker...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding