Erg benieuwd ben ik naar hoe jullie dat zien?
1) naast de EHBO tent ook een OPERATIONELE sigma tent, en zoja wie beslist welke SO naar welke tent gaat?
2) naast de EHBO een standby SIGMA team in uniform nabij het evenement (ME standby idee) en wordt pas operationeel indien OvDG dit noodzakelijk acht
3) Indien je EHBO-er bent geen standy SIGMA en vice versa?
Sparren maar!!
Zal dit beantwoorden vanuit mijn perspectief als EHBO-er:
1) Nee, liever niet. Zoals je zelf al aangeeft krijg je een soort "triage" situatie die alleen maar verwarring oplevert.
Sigma leden beschikken (meestal) over meer hulpverleningkennis en ervaring. Door de beide teams samen te zetten is het goed mogelijk als EHBO-er nuttige zaken over te nemen van de meer ervaren Sigma personen. (zelfs omgekeerd gebeurt wel eens, is me door een sigma-er gezegd
)
2) Hmm, lijkt me een zeer saai evenement voor de Sigma in kwestie en een domper voor de EHBO ers in deze zaak. Wordt het eindelijk eens interessant en is er een leermoment aanwezig voor de EHBO-er, wordt 'ie weggehaald en vervangen door een Sigma.
Nogmaals zie ik meer in een leuke samenwerking waarbij de Sigma controleert en de EHBO-er ervaring opdoet. Dit verandert natuurlijk wanneer er sprake is van assistentie bij ambu-personeel, dan is het maar afhankelijk van het soort assistentie die geleverd moet worden of een Sigma en/of EHBO-er kan/mag assisteren.
3)n.v.t. Lijkt me geen goede optie.
Over het algemeen werken wij als RK vereniging vaak genoeg samen met Sigma, al zie je het laatste jaar steeds minder Sigma op de vloer i.v.m. kostenreductie (slechte zaak als je het mij vraagt). Vanuit mijn ervaring als EHBO-er is een Sigma (team) meer dan een goede toevoeging aan een (middel)grote EHBO post. Wij hebben dan ook altijd prettig samen kunnen werken met diverse Sigma-teams en persoonlijk wil ik gerust toegeven dat ik al e.e.a. heb kunnen leren van die gasten.
De ervaring die ik van individuele Sigma leden heb is dat ze zich tijdens hulpverleningen bescheiden opstellen en over het algemeen de EHBO-ers het hulpverleningswerk laten doen. Wanneer een Sigma ziet dat hij (of zij) een toegevoegde waarde heeft bij een s.o., zullen ze uit zichzelf gaan assisteren. Dit tot nu toe dan ook altijd zonder het "werk" van een EHBO-er weg te nemen, indien mogelijk.
Samenvattend zie ik op (middel)grote evenementen dus het meest in een samenwerking tussen een sigma(team) en EHBO team. Een scheiding tussen de twee lijkt me een slechte zaak, temeer omdat onze doelen toch altijd nog hetzelfde zijn (eerste schakel in een hulpverleningsketen)