Oja? Ben benieuwd hoe een EHBO-er een injectie of een infuus gereedmaakt, zuurstofapparatuur bedient en assisteert bij ander ALS handelingen
Dat doet een EHBO'er inderdaad niet, maar ik heb wel eens van een ambu pleeg op een inzet de vraag gekregen om een blauwe infuusnaald aan te geven uit zijn koffer. Ik herkende aan de vorm wat een naald was en de kleur blauw had ik ook redelijk snel door. De beste kerel leek best tevreden met het door mij geleverde resultaat.
Vervolgens staan op een grote inzet waar sigma preventief wordt ingezet zij ook niks meer dan gewone bls zaken te doen en komen ze nog niet in de buurt van een blauwe infuusnaald zoeken.
Ik heb ook niks tegen sigma. Ik ben alleen van mening dat je op een evenement een goede inschatting moet maken van wat je nodig hebt en dan voldoende BLS en ALS preventief moet inzetten en niet moet bezuinigen op ALS door een paar EHBO'ers die misschien weten hoe ze een infuus klaarmaken in te zetten in plaats van volwaardige ALS waarvan je weet dat je hem nodig gas hebben.
Sigma is rampenhulpverlening voor als je ambulancevoorziening overvraagd wordt tijdens een ramp. Als je op voorhand inschat dat je ambulancedienst wellicht overvraagd wordt moet je betere personeel roosters maken.