ademcrisis

Auteur Topic: ademcrisis  (gelezen 6108 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Gepost op: 10 maart 2004, 21:26:48
Is er iemand die mij iets meer kan vertellen over een ademcrisis. Heb dit onderwerp gekregen als examenopdracht instructeur (brandweer) en in het boek staat er maar heel weinig over...  
of anders een site waar meer informatie over te vinden is.

bert

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2004, 21:57:15
in welke context ?

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2004, 22:26:12
in zijn algemeenheid maar het liefst iets met ademlucht

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2004, 00:25:30
tja ademcrisis, kan betekenen dat er te veel (hyperventileren/ te snel ademhalen) of te weinig (hypoventileren) lucht de persoon binnenkomt, waardoor de normale CO2 en O2 verhoudingen in lichaam en longen veranderen en de persoon uiteindelijk in gevaar kan komen (door hypoventilatie) of niet goed kan functioneren (hyperventilatie) de hyperventilatie zal herstellen tot normaal adempatroon na een collaps (flauwte) de hypoventilatie kan zichzelf niet herstellen en kan alleen omgekeerd worden door ingrijpen van buitenaf (beademen).
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2004, 11:28:39
lijkt mij een typisch onderwerp voor Peter Adema. je komt hem hier regelmatig tegen of kijk even bij de ledenlijst en neem gewoon rechtstreeks contact met hem op.

Rolf

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2004, 21:40:39
Mischien een leuke hind om eens uit te diepen Casions ziekte (duikers-ziekte) heeft eigenlijk ook met ademlucht te maken ;D

Als een brandweer m/v de ademlucht fles leeg heeft en zich in een vijhandelijke atomsfeer bevind heb je ook een probleem mischien ook op die manier uit te leggen?

Op z'n simpels gezegd is het een verstoring van de normale ademhaling door het ontbreken van een adembare atmosfeer en/of hiet niet goed funktioneren van de ademhaling van de persoon in qwestie.

Heb ik het zo een beetje netjes omschreven?

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2004, 10:45:50
Mischien een leuke hind om eens uit te diepen Casions ziekte (duikers-ziekte) heeft eigenlijk ook met ademlucht te maken ;D

Als een brandweer m/v de ademlucht fles leeg heeft en zich in een vijhandelijke atomsfeer bevind heb je ook een probleem mischien ook op die manier uit te leggen?

Op z'n simpels gezegd is het een verstoring van de normale ademhaling door het ontbreken van een adembare atmosfeer en/of hiet niet goed funktioneren van de ademhaling van de persoon in qwestie.

Heb ik het zo een beetje netjes omschreven?

Is inderdaad entjes omschreven. Ik denk dat ik hier wel iets mee kan.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2004, 19:46:02

het enige wat je dan uit te leggen hebt,is hoe het komt dat je fles leeg was terwijl jij nog binnen zat :-X :-\Dat is niet uit te leggen

Rolf

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2004, 23:28:26
Citaat
het enige wat je dan uit te leggen hebt,is hoe het komt dat je fles leeg was terwijl jij nog binnen zat  Dat is niet uit te leggen  

Jawel hoor een brandweer man in de VS (volgens het verhaal) is in een kelder beland door een trap die in elkaar zakte of andere oorzaak (ben ik ff kwijt) maar deze kwam ook met een lucht te kort te kampen en dat omdat zijn APCO 25 porto zoveel knopjes had dat hij op een andere gespreks groep aan het roepen was en zijn collega's hem dus niet hoorden.
(dit alles volgens het verhaal wat ik gelezen heb!!)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2004, 09:16:29
Jawel hoor een brandweer man in de VS (volgens het verhaal) is in een kelder beland door een trap die in elkaar zakte of andere oorzaak (ben ik ff kwijt) maar deze kwam ook met een lucht te kort te kampen en dat omdat zijn APCO 25 porto zoveel knopjes had dat hij op een andere gespreks groep aan het roepen was en zijn collega's hem dus niet hoorden.
(dit alles volgens het verhaal wat ik gelezen heb!!)
en wat wil je hier mee zeggen ??? ???
Als je zonder lucht in een brandend pand zit heb je een groot probleem,en mag je blij zijn als je dat overleefd