vrijstelling verkeersregels alleen bij noodzaak ?

Auteur Topic: vrijstelling verkeersregels alleen bij noodzaak ?  (gelezen 8873 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2004, 09:01:29
het is alleen een btje een "jamaar hij doet het ook" verhaal....
Ik denk dat je het "ja maar" er zelf een beetje bijgelezen heb, het was meer als juridisch vraagstuk bedoeld, we hebben binnen het forum (nog) geen juridische afdeling, dus vandaar de plaatsing bij de meest deskundigen (politie)

Overigens wordt er op meerdere plaatsen binnen dit forum wel degelijk gediscussieerd over wat goed en minder goed is aan de handelingen van onszelf en onze collega's. Als hulpverleners onder elkaar gaat dat over het algemeen heel goed, ik heb niet de ervaring dat men snel op de tenen getrapt is wanneer een bepaalde handelswijze door collega hulpverleners ter duscussie gesteld wordt en was daarom een beetje verbaasd/geschrokken van je reactie.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de casus van de maand, daar rolt men in een hele goede sfeer over elkaar heen als het gaat over de manier van aanpak en wat je wel en niet moet/mag doen.

Misschien dat er bij de de politie en de KMAR wat minder de traditie heerst van onze eigen en elkaars handelingen (openlijk) kritisch te bekijken en komt een vraag daardoor als snel als een aanval over (met een tegenaanval als gevolg)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sven

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2004, 16:04:51
De Politie en Marechaussee hebben ter uitvoering van hun politietaak vrijstelling van de verkeersregels indien dit noodzakelijk is. Het probleem hiervan is dat de burger niet altijd kan zien of het noodzakelijk is. Het staat niet op de auto waar de agenten op dat moment mee bezig zijn. Natuurlijk wordt er wel eens ten onrechte gebruik gemaakt van deze ontheffing, maar dat is maar in een klein aantal van de gevallen.

Het probleem uiteindelijk is dat de "voorbeeldfunctie" hierdoor niet altijd opgaat. Leidraad lijkt mij hierin of het verkeesrgedrag van de politie direct gevaar oplevert (overtreding art. 5 WvW). Indien dat het geval is dan wordt er in ieder geval op onjuiste wijze gebruik gemaakt van de ontheffing en houdt men zich niet aan de voorbeeldfunctie (asociaal en gevaarlijk rijgedrag). Zolang het verkeersgedrag geen direct gevaar oplevert, maar er worden wel regels overtreden, dan wordt er mijn inziens meestal op juiste wijze en het juiste moment gebruik gemaakt van de ontheffing en weegt het belang van de voorbeeldfunctie niet op tegen de uit te voeren taak.

En het klinkt misschien bot: Maar het is niet aan de burger om te beoordelen of het juist was. Bij roekeloos rijgedrag kan altijd een klacht worden ingediend bij de Korpschef. Aan de agent ter plaatse uitleg vragen heeft vaak weinig zin, omdat:

a) Er wellicht niets met de klacht gedaan wordt, terwijl hij misschien wel eens terrecht had kunnen zijn;
b) de agent niet voor niets de verkeersregels overtrad en dus helemaal geen tijd heeft om het uit te leggen.

Verder is het goed om te weten dat voor het gebruik van de ontheffing het absoluut NIET noodzakelijk is om optische en/of geluidsignalen te voeren.

Uiteindelijk is het toch nooit goed, want de één zegt: "De Politie komt altijd te laat," en de ander zegt: "De Politie rijdt zelf ook altijd te hard." ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2004, 22:36:09
Ik vind het een mooi verhaal en het zal ook allemaal wel zo zijn, maar als ik puur kijk naar het gegeven voorbeeld, dan blijf ik bij mijn standpunt. Als er 'gezellig keuvelend' door een van beide agenten wordt gefietst waar de ander netjes loopt (er was dus kennelijk geen haast) dan blijft het een slecht voorbeeld. :-\


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2004, 00:05:48
Misschien dat er bij de de politie en de KMAR wat minder de traditie heerst van onze eigen en elkaars handelingen (openlijk) kritisch te bekijken en komt een vraag daardoor als snel als een aanval over (met een tegenaanval als gevolg)

Dat zou heel goed kunnen. Zou ook goed kunnen van niet.  Het volgende wat ik ga schrijven is weer vrij risicovol....de politie/kmar hoeft ook niet intern corrigerend op te treden met dit soort dingen, het komt namelijk op verjaardagsfeestjes/ diverse forums/internetsites vanzelf naar voren ;).
Iedereen heeft namelijk een mening over de politie.
 In heel veel (bekeurings)situaties hoor je precies hetzelfde verhaal......
Ik ben me er idd van bewust dat mijn eerste reactie wat kort door de bocht is, en deze misschien ook, maar: ik ben met je eens dat als het inderdaad net zo gegaan is als in het aangehaalde voorbeeld het niet goed te praten is.
Zelfde in (bijvoorbeeld) de leidsestraat in Amsterdam, als ik daar op de fiets kom, stap ik af, of ik zorg dat ik via een omweg kom waar ik wil komen.

Zie dit niet als een poging tot aanval/verdediging, ik probeer alleen een beetje uit te leggen waarom ik zo reageerde.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Sven

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2004, 05:19:52
Ik vind het een mooi verhaal en het zal ook allemaal wel zo zijn, maar als ik puur kijk naar het gegeven voorbeeld, dan blijf ik bij mijn standpunt. Als er 'gezellig keuvelend' door een van beide agenten wordt gefietst waar de ander netjes loopt (er was dus kennelijk geen haast) dan blijft het een slecht voorbeeld. :-\

Dat is een specifiek en individueel geval welke ik niet ga beoordelen. Ik weet niet wat de reden was dat de agent wel verder fietste. Nogmaals: Een klacht via de korpschef kan wellicht uitkomst bieden.


Enforcer

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2004, 00:11:12
Ik denk niet dat de burger de noodzaak tot het gebruik van de vrijstelling van de WVW door politiefunctionarissen kan beoordelen. De werkelijke reden kan nooit en te nimmer bekend worden gemaakt i.v.m. zwijgplicht.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2004, 09:03:07
Hebben we het bij bevenstaande argumenten nog steeds over het door mij gesignaleerde voorval ?

Maar om deze verjaardag discussie niet te ver te laten doorlopen, de strekking van de vraag was of er noodzaak moet zijn om gebruik te mogen maken van de vrijstellingen en die vraag is wel duidelijk beantwoord denk ik, er is dus geen redenen om klachten oid in te dienen, dat lijkt me een nogal zwaar middel om een juridische vraag beantwoord te krijgen, als dat proces de vraag al zou beantwoorden.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2004, 22:23:01
Het leukste blijven agenten en parkeerwchters die gaan schrijven voor foutgeparkeerde auto's terwijl ze hun eigen voertuig dubbel parkeren of op het trottoir knikkeren. Leg dat maar eens aan de burger uit....
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2004, 22:29:14
Parkeerwachters..... nu bereikt de discussie wel een uiterst bedenklijk laag nivo.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Merijn

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2004, 09:53:11
Ik zou zeggen lees de bovenstaande berichten nog maar eens door en dan zie dat ook dat dubbelparkeren mag.