Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 29000 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2004, 20:44:41
Wederom een leuke case!

Naar aanleiding van de gegeven informatie en uitrukbericht zou ik het als volgt doen.

Uitruk met tankautospuit, haakarmvoertuig met schuimblushaakarmbak en OvD in kennis stellen. Daarnaast zou ik alvast opschalen naar middelbrand zodat een tweede tankautospuit stand-by kan staan op de kazerne.

Informatie die ik graag zou willen weten is:
- Is het een tankwagen geladen met vloeistof of betreft het een onder druk staande gaswagen,
- is er sprake van een ongeval of alleen brand,
- slachtoffers,
- is er lekkage en zo ja hoe groot is het lek
- hoe groot is het risico naar de omgeving (soort en aard van bebouwing)

In ieder geval aan politie al tijdens aanrijden de opdracht geven om gebied in een straal van 100 meter rondom brand afzetten. Indien zij eerder dan ons ter plekke zijn dan zo snel mogelijk lading papieren zien te achterhalen en proberen te achterhalen of het om een tankwagen gaat of dat er sprake is van een “gaswagen” zoals de bekende LPG wagens.

Ambulancedienst lijkt me in dit geval nog niet echt zinvol daar er de in de melding aangegeven wordt dat er sprake is van brand en nog niets duidt op een eventueel ongeval o.i.d..

Welke scenario’s
Er zijn een aantal scenario’s mogelijk. In het ergste geval betreft het een LPG wagen met alle gevaren van dien. In het “mooiste” geval gaat het om een brandende cabine van de trekker of brand in de wielen van de tankoplegger/aanhanger.

Welke bijzondere factoren?
Ik zit te denken aan een vloeistof lekkage met daarbij in gedachte de onder het plein liggende tunnel. In geval van een compleet in brand staande tankwagen zou je rekening kunnen houden met een BLEVE. Gezien de ligging in het centrum zou dit een groot risico voor de omgeving betekenen.

Ik durf nog geen uitspraken te doen over de inzet van de brand. Ik ga er maar van uit dat het een serieuze inzet wordt waarbij we met schuim gaan werken. In ieder geval 1e TS aflaten leggen vanaf brandkraan om schuimblus te voeden. Hetgeen wat we ter plaatse aantreffen zal bepalen hoe de inzet gedaan gaat worden. Schuimblus klinkt leuk maar na een minuut of 6 schat ik dat deze zijn beste tijd ook wel gehad heeft.

In ieder geval zou ik snel duidelijkheid willen hebben over de soort van wagen, eventuele lekkage en soort van lading alvorens er bovenop te springen.

Ben benieuwd naar de foto´s en wat we aantreffen t.p.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2004, 21:30:47
Beste Shave,

Natuurlijk is het altijd fijn dat je vooraf weet om wat voor incident het precies gaat. Maar dan gaat ook het "spannende" van het beroep eraf........

Ik ben nog steeds van mening dat in dit geval de lokatie van dusdanig belang is dat je soms iets meer voor de veiligheid van de burgers moet kiezen dan je eigen veiligheid. Als het inderdaad die lpg wagen is waar je het over hebt en je moet dan in een middelgrote stad 60.000 inwoners een straal van 500 meter rondom de tankwagen evacueren ben je er langer mee bezig dan wanneer je er op een zo korte termijn zoveel mogelijk probeert te koelen en te blussen.
Zoals jij het omschrijft kun je in sommige gevallen niet eens uitrukken.....

En als het inderdaad een lpg wagen is zou ik nadat ik tp ben ook nog opschalen naar grote brand... (ben je van mij niet gewent he... :o)

locatie is in dit geval van dusdanig belang dat je echt meer risico moet nemen dan wanneer hij in een polder staat...... Dan ik risico nemen echt zinloos..... ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2004, 22:39:20
Fikkie hier de toegezegde reactie ;D

Wat ik in mijn verhaal probeer aan te geven is dat ik niet van mening ben om lukraak maar die tank met svm leeg te blazen. Zolang je niet weet wat er brand heeft dat geen zin.

Verder hou ik rekening met eventuele lekkages. In jou geval ga je zonder enig inzicht in explosiewaarden met een voertuig binnen worplengte van het waterkanon het voertuig benaderen? Hiermee verhoog je niet alleen het risico voor jezelf maar nog meer voor de omgeving.
Daarnaast kan een vloeistof naast brandbaar ook giftig zijn en is het misschien beter om de prioriteit op het tegengaan van verspreiding van de damp te leggen als blijkt dat de vloeistof lekt en daarnaast giftig is.

Maar zoals gezegd: ik zou ter plaatse pas een definitieve inzet bepalen aan de hand van het beeld wat ik daar op doe. Op voorhand middelbrand met schuimblusunit lijkt me wel te verantwoorden toch?

En wat betreft het "spannende" van het beroep: ook dit is spannend maar ik versta daar toch iets anders onder denk ik. Ik bedoel ermee te zeggen dat dit geen woningbrandje of zo iets is.

Het kan meevallen maar het gevalletje eindhoven van vorig jaar komt ook aardig in de buurt als het fout gaat! :P

Zijn er overigens geen reacties van politie of ggd zijde??


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2004, 22:44:09


(ik ben trouwens ook benieuwd wat de standaard uitruk vanuit belgie zou zijn :D:D:D:D:D)


Ten eerste Clut:
Als u iemand wenst uit te lachen vul dan eerst eens uw profiel goed in.
Ten tweede er wordt duidelijk omschreven welke voertuigen kunnen ingezet worden in deze casus dus niet afkomen met andere voertuigen.
Ten derde: de Brandweer is in België heel anders georganiseerd dan in Nederland, ik laat me niet uit of dit beter of slechter is (alles heeft zijn voor en nadelen)

Als u dit toch wenst te weten zal ik dit wel eens ergens anders posten en niet in deze topic zodat we niet te ver afwijken van het oorspronkelijk bericht.

Sorry maar ik werk nu 9 jaar bij de brandweer en heb reeds veel positieve maar soms ook negatieve ervaringen met het werken met de Nederlandse collega's (dewelke zeker niet te wijten zijn aan personen eerder aan principes) maar zal nooit iemand uitlachen omwille van procedures of werkwijzen.

Met vriendelijke en collegiale groeten .

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Rene112

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2004, 23:54:08
Leuke eerste reacties!

De discussie over de afweging tussen de eigen veiligheid (hulpverleners) en het beschermen van burgers kan heel interessant worden.

Laten we hopen dat er ook nog wat reacties vanuit de ambulance en politie zijde komen!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


vincent_g

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2004, 07:40:18
Mogge!

Ik heb met verbazing zitten lezen dat een aantal van de brandweerlieden hier direct doorstoten tot aan het ongeval om de brand te bestrijden. Volgens mij zijn de richtlijnen met betrekking tot een OGS redelijk duidelijk en dien je een veiligheidszone van 100 meter te nemen totdat je weet welke stof het is. Dit hoeft niet zoveel tijd te kosten naar mijn mening. Binnen No time kun je weten welke stof het is.

Zodra je dan weet welke stof het is kun je zo snel mogelijk de veiligheidszone verkleinen.

Indien je dus niet eerst gaat kijken met welke stof je te maken hebt en je "knalt" er een berg water of schuim op om alles zo snel mogelijk te blussen en het blijkt dan een stof te zijn die reageerd met water.........nou dan heb je pas een ramp!

Nee ik blijf bij mijn eerste veiligheidszone van 100 meter, want mijn manschappen zijn mij dierbaar.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2004, 13:59:22
Ik hoop dat er een uitruk voor het sigma aan zit te komen. ;)
Het lijkt met goed dat de AC de CPA informeert over het ongeval en aangezien het om een verkeersongeval zou kunnen gaan is in ieder geval één ambu voldoende.
De OVD-G zal dus voorlopig niet ter plaatse komen.
De eerste ambu zal kunnen inventariseren of er sowieso so's zijn en of er (veel) omstanders zijn met inhalatietrauma. Als dat het geval is zal er opgeschaald worden en ook de ovd-g ter plaatse komen.
Afhankelijk van de procedure bij de AC kan bij opschaling door de ovd-b of 1e bevelvoerder een ambulance standby komen en/of de ovd-g ter plaatse komen of laten informeren.
Kortom zolang er niets bekend is over so's ligt de prioriteit bij de brandweer.

Rader


vincent_g

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2004, 14:07:09
Ja het is even afwachten hoeveel mensen ter plekke aanwezig waren op het moment van het ongeval. Mocht de tunnel gedeeltelijk ingestort zijn of dat de calamiteit zich daarnaartoe heeft uitgebreid, dan kan het best wel eens wezen dat er veel slachtoffers bij zijn en dus een mooie taak voor het sigma!

laten we afwachten!


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2004, 17:50:30
Als wij als ambulance deze melding krijgen zou ik graag van de andere hulpdiensten het volgende willen weten:

- hoe is de windrichting?  Het is niet bekend om wat   voor vloeistof het gaat en dus willen we aanrijden met de wind in de rug.

- om wat voor stof gaat het?  is het explosief?

- hoeveel (potentiële) slachtoffers zijn er?
  ik denk dat we rekening moeten houden met ademhalingsproblemen/ benauwdheid van omwonenden of omstanders.


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2004, 19:01:09
[off toppic]

Heeeej beste ffemt19

Ik was hier niet van plan om brandweer.pagina forum na te doen, neej hoor geintje....

Mijn profiel zal ik snel invullen maar ik heb er nie zoveel tijd voor en ik geef er ook nie echt veel waarde aan....

En je hebt idd gelijk dat het aantal beschikbare voertuigen opgegeven wordt in de casus, maar na aanleiding van de vorige casus waar er ook mensen uit belgie hun uitrukprocedure opgaven was ik daar eigenlijk wel benieuwd naar......

Verder fijne dag en we gaan weer vrolijk verder met de casus van maart

>>>BACK TO THE TOPIC