Allereerst mijn complimenten voor de vele uitgebreide reacties. Het is leuk om te zien hoeveel tijd jullie steken in een complete analyse en een 'doordacht' inzetplan!
Een paar algemene opmerkingen:
In een paar reacties blijft het gevaar op een bleve van de tankwagen terugkomen. Een bleve zal echter optreden bij het bezwijken van een tank waarin tot vloeistof verdicht gas is opgeslagen (dus onder druk). Bij een benzinetankwagen is hier geen sprake van. Natuurlijk zal het bezwijken van een tank/compartiment wel een enorme branduitbreiding geven met veel vuur, maar geen bleve.
In sommige reacties wordt terecht aandacht besteed aan de layout van de tunnel. Het is natuurlijk zeer belangrijk om te weten waar normaal gesproken het regenwater heen gaat, dat de tunnel instroomt. Deze weg zal nu waarschijnlijk ook door de brandende benzine gevolgd gaan worden! Daarmee zou deze 'ramp' wel eens gevolgen op andere (onverwachte) lokaties kunnen hebben.
Vrijwel iedereen besluit om behoorlijk op te schalen bij alle disciplines. Voor het aantal eenheden etc. is natuurlijk geen 'gouden' antwoord te geven. In ieder geval is het absoluut heel erg belangrijk om de chaotische fase zo kort mogelijk te laten duren. Daarom is het cruciaal dat de OvD's van de drie disciplines elkaar zo snel mogelijk op zoeken en een centrale (veilige) overlegplaats afspreken (CTPI). In deze eerste fase zal er nog geen commandohaakarmbak ter plaatse zijn, een dienstauto of nabijgelegen gebouw kan tijdelijk voor dit doel gebruikt worden.
Op brandweergebied wil ik nog opmerken dat het inzetten van een bluspoging met schuim alleen zin heeft als je die blussing ook af kan maken. Dus er moet voldoende worplengte en schuimvormend middel beschikbaar zijn. Totdat die voertuigen ter plaatse zijn zal de prioriteit (voor wat betreft blussing) moeten liggen op het afschermen van gebouwen die gevaar lopen. Op de tweede foto na aankomst goed te zien dat een gebouw waarschijnlijk gevaar loopt voor brandoverslag.
Om een inschatting te kunnen maken van de kans dat er nog slachtoffers in de tunnel zijn is het belangrijk om ooggetuigen te horen. De chauffeur van de tankwagen kan misschien vertellen hoe lang het duurde voordat de brand uitbrak of zich begon uit te breiden. Hij heeft misschien daarbij ook informatie over de inzittenden van andere voertuigen. Het lijkt mij goed om de politie te vragen de betrokkenen te verzamelen om een beeld van de situatie in de tunnel te krijgen.
Goed, en dan nu een aantal foto's van het echte incident waarbij door de eerste eenheden een schuiminzet werd ingezet!
groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard