Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 29004 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 20 maart 2004, 16:08:14
Een bleve (boiling liquid expanding vapour explosion) is het in zeer korte tijd vrijkomen van een hoeveelheid tot vloeistof verdicht gas. Er ontstaat dus, na het bezwijken van een drukreservoir, binnen korte tijd een gaswolk. Wanneer het om een brandbaar gas gaat, zal deze gaswolk meestal ook direct 'explosief' verbranden.

De effecten van een bleve bij een lpg tankwagen zijn enorm : een vuurbal (dodelijk letsel) van zeg maar 100 meter groot en brokstukken/brandjes/brandwonden tot op 400 meter afstand.

Dit even ter informatie!

Maar.. let op :
We weten niet of hier een situatie speelt waar gevaar is voor een bleve. Om dat te kunnen bepalen hebben we informatie nodig over de stoffen die zijn betrokken bij de brand en de wijze waarop deze vervoerd.

Daarnaast zullen jullie morgen merken dat het beeld bij aankomst ook veel informatie kan geven.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
dat bedoel ik,we gaan er al vanuit dat de boel explodeert.Maar ik ben wel nieuwschierig hoe de tank eruit ziet,loopt deze wel direct gevaar?Of is het een uiteindelijke simpele blussing van de cabine


Rene112

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 20 maart 2004, 16:13:44
dat bedoel ik,we gaan er al vanuit dat de boel explodeert.Maar ik ben wel nieuwschierig hoe de tank eruit ziet,loopt deze wel direct gevaar?Of is het een uiteindelijke simpele blussing van de cabine

Ik gaf het voorbeeld van een brandende cabine zodat we iets meer duidelijkheid konden krijgen over verschillende situaties bij tankwagens.

Of bij deze casus de cabine ook echt in brand staat zou ik echt niet weten ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #42 Gepost op: 20 maart 2004, 16:14:36
Als de politie al tp is het beter dat zij ons informatie geven dan zelf vragen te stellen aan eenheden die er nog niet zijn.

René,
Met je opmerking over de cabine met diesel of lpg wagen, weet je over welke stof je het hebt. Ik denk dat als het niet bekend is je van het ergste uit moet gaan lpg. dus minimaal die 500 meter. Toch blijf ik bij mijn voorlopig inzetplan van direct doorrijden en proberen de brand zo snel als mogelijk uit te krijgen.

Wat shave verteld is natuurlijk waar maar je weet dus niet hoe heftig de brand is. En of het inderdaad alleen maar die cabine is die rené een beetje laat doorschemeren ::)

De politie zou wat mij betreft met al hun beschikbare voertuigen tp moeten komen. In een centrum waar veel rook hangt trekt een hop mensen die komen kijken. Deze moeten op afstand blijven!!! Het verkeer op de wegen moeten stilgezet worden. Ook in de tunnel die eronderdoor loopt! Afstand zou ik proberen zo groot als mogelijk te maken. Het duurt namelijk veel langer voor er voldoende politie ter plaatse is ten opzichte van brandweer. (dit is uit ervaring dus niet bedoeld om  mensen voor hun schenen te schoppen!)

In het begin van de casus vroeg rené:
Aan welke scenario's denken jullie terwijl je onderweg gaat naar dit incident?
Explosiegevaar + lekkage + evacueren buurt

Welke bijzondere factoren spelen een rol gezien de vermoedelijke aard van de brand en de lokatie?
De middelgrote stad bij ontruiming en het verkeer.

Schalen jullie nu al op, en zo ja : welke eenheden moeten worden gealarmeerd?
Ja opschalen naar middelbrand (dus 2de ts) en schuim container en gwt (incl bemanning voor bediening) tp laten komen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #43 Gepost op: 20 maart 2004, 17:20:39
Fikkie,

Bij de vraag van René hoe ik het explosiegevaaar zou inschatten bij een cabine brand zou ik niet stoppen op 500 meter, maar inderdaad direct doorrijden en die brand blussen. ;D

Of dat in dit geval ook zo is weten we niet dus bij 100 meter even op de plaats rust voor een korte overview :P


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #44 Gepost op: 20 maart 2004, 17:23:51
Fikkie,

Bij de vraag van René hoe ik het explosiegevaaar zou inschatten bij een cabine brand zou ik niet stoppen op 500 meter, maar inderdaad direct doorrijden en die brand blussen. ;D

Of dat in dit geval ook zo is weten we niet dus bij 100 meter even op de plaats rust voor een korte overview :P
dit is ook hetgene wat ik steeds probeer te zeggen. doorrijden tot de brand. en dan actie erop. uit het uitrukbericht is niet op te maken of het nu gaat om die cabine of om de tank zelf...


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #45 Gepost op: 20 maart 2004, 17:27:56
Even voor de duidelijkheid:

in het geval van de cabine brand zou ik doorrijden. In het geval van de casus zou ik op 100 meter (maar de foto's zullen dit bepalen) stoppen en even kijken wat er aan de hand is.

Mocht blijken dat het allemaal wel meevalt dan niet twijffelen en gas erop. Die 100 meter betekent ook dat je over 100 meter je materiaal moet gaan brengen!! Dus de keus wordt al snel makkelijker dan, maar affijn genoeg daarover. Vooralsnog stop ik op 100 m totdat de foto's het tegendeel aangeven.

Morgen meer........  8)


Rene112

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 20 maart 2004, 23:02:13
We komen in de buurt van het incident.....
Vanuit onze tankautospuit zien we het volgende beeld.

(morgenmiddag de foto's en meer informatie van het moment waarop we echt ter plaatse komen)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #47 Gepost op: 21 maart 2004, 00:23:06
Eerste reactie. Moeilijk, mis de plaatsbekendheid.

Allereerst lijkt het me een tunnel waar de rook uit komt, maar kan het slecht zien op de foto. Ik ga er van uit dat de OvD en AGS nog aanrijdend zijn, maar ik zou gelijk over gaan naar Zeer Grote Brand. Aan weerskanten twee x TAS. Ik weet namelijk niet waar de locatie van de brand zich bevind. Het is duidelijk te zien dat het zo goed als windstil is.

Zoals in mijn eerste bericht aangegeven had ik de haakarm met schuimbluscontainer met prio drie laten aanrijden, dus die moet omgezet worden naar prio1.

Tevens met prio 1 de HV-1 ter plaatse, en op voorhand twee ambu's met de OvD-G. Aangezien de politie eenheden al ter plaatse waren, ga ik er maar vanuit dat zij zelf ook aan het opschalen zijn. Wil in ieder geval het verkeersplein boven de tunnel ontruimd hebben.

En voor de rest wacht ik nog ff op duidelijker foto's van het incident. We bevinden ons nog in de aanrijdfase, dus ik heb mijn plan al bijgesteld. Zou nog wel voldoende afstand bewaren vanaf de ingang(en) van de tunnel.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #48 Gepost op: 21 maart 2004, 00:27:47
Ik zou buiten de 2 TAS en de HV die ik al heb aanrijden nu tog ook zeker met spoed GWT en schuimblusbak en nog een extra TAS terplaatse krijgen. Wie zien al duidelijk de grote rookontwikkeling die al niet meer alleen van de cabine zal komen. Ook mag nu zeker de OVD Brandweer, Politie en GGD terplaatse komen. Lokatie voor rendez vous wordt nog meegedeeld na aankomst terplaatse.
Eventueel navraag aan alarmcentrale of er al niet meer oproepen zijn gekomen met eventuele extra informatie ivm het voertuig en de eventuele lading.
Ook zou ik de overblijvende TAS uit de rand laten schuiven van kazerne zodat we nog een goede dekking hebben van het verzorgingsgebied.
Blijkbaar zitten we momenteel vrij gunstig met de wind (alles gaat mooi recht omhoog).
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #49 Gepost op: 21 maart 2004, 00:32:49
De gedachte van Fabian ivm de tunnel kan correct zijn daarom misschien vragen om ook omleidingswegen te laten voorzien door politie. Maar die zouden daar al mee bezig moeten zijn.
Go home we got it !!!  We finish what others can't