Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 29005 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 21 maart 2004, 16:48:54
Goed!  Tijd voor aktie  ;)

We komen ter plaatse aan de zuidzijde van het plein en zien de situatie van de foto hieronder bij de inrit van de tunnel.

Er is veel rookontwikkeling maar verder is hier geen vuur te zien. Ook zijn er geen omstanders die meer kunnen vertellen.

We rijden dus verder....

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Rene112

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 21 maart 2004, 16:51:10
Aan de noordzijde zien we de volgende situatie.

De chauffeur van de tankwagen komt aanrennen en geeft aan dat hij benzine vervoerde.

Er lopen ongeveer 10 to 20 mensen verdwaasd rond. Een aantal van hen heeft duidelijk brandwonden.

Wat gaan we doen?

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


firemanr

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 21 maart 2004, 16:54:47
Sjonge....verder geen problemen ??? :-X :-X


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #63 Gepost op: 21 maart 2004, 16:57:46
Ronald,

Hebben jullie deze case in zwitserland ook gehad  ;D

Doe een gooi zou ik zeggen want dat moet dan appeltje eitje zijn toch whahaha ;)


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 21 maart 2004, 17:05:10
Ik zie net dat we een enorme uitdaging hebben, schitterdende foto's Rene. Tja, hier zullen we alles voor uit de kast moeten halen.
Dit is het zwaarst mogelijke scenario op van toepassing wat maar mogelijk is. Medisch bemoei ik mijzelf niet mee, geen kaas van gegeten.
Benaderen gaat al een gigantisch probleem opleveren. Mijn eerste aandacht gaat natuurlijk uit naar de s.o. die zullen gekoeld moeten gaan worden, opschalen naar zeer grote brand, peletonnetje kunnen we hier wel gebruiken, zorg dragen voor voeding in de vorm van een WTS, die komt gelijk mee met het peleton Vervolgens zou ik gaan kiezen voor behoud van de tunnelconstructie, meer valt er toch niet te redden bij deze brand. Hij staat volgens mij aan het begin van de tunnel, kiezen voor een benadering van de andere kantis volgens mij niet mogelijk door de afstand en de ongelofelijke warmte ontwikkeling in de tunnel.
Volgens mij moet je gaan kiezen voor een inzet mat waterkanonnen en dan onszelf concentreren op het behoud van de tunnel.
Mochten er la kijkers zijn dan worden die wel weggejaagd door de warmteontwikkeling van deze brand, evacueren hoeft ook niet meer, het leed is al geleden, erger dan dit kan het volgens mij niet meer worden.
Gr Jaap


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 21 maart 2004, 17:10:34
Tjonge, tjonge zit ik net mijn eigen getypte stukje te lezen, zitten wel wat taalfoutjes in...ik wilde effe te snel.
 8) 8) 8) :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #66 Gepost op: 21 maart 2004, 17:48:54
Puike foto's René,

Na het zien van de laatste foto’s zou ik opschalen naar een compagnies inzet. Aan beide zijden van de tunnelingang zou ik een peloton inzetten.

Op voorhand zou ik zelf de volgende prioriteiten hebben:

  • Opvang chauffeur/gewonden
  • Ontruiming gebouw naast tunnelingang noordzijde
  • Voorkomen van branduitbreiding in omgeving door straling en neerslaan van onverbrande brandstoffen
  • Voorkomen van ontbranding van rookgassen aan zuidzijde van tunnelingang.
Ik neem aan dat de GGD na het bericht van 10 – 20 verdwaasde personen met mogelijk brandwonden automatisch opschaalt.

Politie opdracht geven alles in een straal van 500 meter te ontruimen.

Chauffeur is nog aanwezig dus die kan ons iets vertellen over de lading. Eerst aankomende voertuigen inzetten op ontruiming en voorkoming van overslag naar naast gelegen gebouw. Overige voertuigen van het eerste peloton inzetten zowel vanaf verkeersplein als vanaf zijde gebouw met oscillerende waterkanonnen ter koeling van omgeving en blussing.

De temperatuur is zeer hoog in de tunnel. Aan de zuidzijde is beplating aan wanden al verkleurd en asfalt begint al uit te gassen. Het tweede peloton inzetten op zuidzijde. Afhankelijk van watervoorziening twee blusvoertuigen inzetten en proberen via de toe rit van de tunnel een waterscherm aan te brengen en rookgassen te koelen met oscillerende waterkanonnen om ontbranding van rookgassen te voorkomen.

PS. Een schuimblussing lijkt mij gezien de grote vuurbelasting en hitte weinig zinvol. Ik heb het vermoeden dat de tank al deels is gescheurd. Ik ga dus voorlopig voor het gecontroleerd uit laten branden van het voertuig. Wanneer de straling minder wordt en blijkt dat verdere uitbarstingen niet meer mogelijk zijn zou ik over gaan tot daadwerkelijke (af)blussing eventueel met schuim.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 21 maart 2004, 19:06:08
gezien de hittebelasting inderdaad osilerende waterkanonen inzetten,maar pas op! het beton zal uiteen spatten als je daar met koud water op spuit puntje eigen veiligheid.
Schuimblussing heeft inderdaad geen zin meer,eerste prio is behoud van de tunnel in een later stadium als de vuurbelasting minder is wat dichterbij komen voor nadere inspectie


vincent_g

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 21 maart 2004, 19:06:12
Hehe zo hee.....dus toch in de tunnel.

Nou we weten eindelijk om welke stof het gaat en is dus benzine. Dan kan er volledig ontruimd worden tot 50 meter (als het goed is dan is dit al gedaan voor een zone van 100 meter) en kan men de TS'en opstellen op een lijn van ongeveer 25 meter.

Hopelijk zal de OVD opschalen naar een compagnie en zal het gemeentelijk rampenplan in werking treden.

Ik vraag mij af of het redelijk mogelijk is om door middel van afzuiging zoveel mogelijk rook uit een gedeelte van de tunnel te krijgen, anders zouik de bestrijding van de brand alleen doen vanaf de noordzijde.
Vanaf de zuidzijde van de tunnel alle rookgassen koelen en een een waterscherm aanleggen om de gevaarlijke verbrandingsgassen te verdunnen en neer te laten slaan.
De ROGS zal metingen laten verrichten door de WVD in de nabije omgeving en in het effectgebied (welke aanzienlijk verder zal liggen omdat het windstil is)

Voor de politie zal het zo veel mogelijk de taak zijn om iedereen op minimaal 100 meter afstand te houden. In de alarmgids word zelfs geadviseerd om een veiligheidszone van 800 meter aan te houden ivm explosiegevaar.

Ik zou zo veel mogelijk blussing inzetten door middel van waterkanon ivm het explosiegevaar.

Pas zodra de brand zoveel mogelijk is bedwongen en de temperaturen redelijk gedaald zijn, kan er pas verkend worden. Zoals ik het nu kan beoordelen zijn de kansen van eventuele slachtoffers die zich nog in de tunnel bevinden erg klein en is het zeer risicovol om daar manschappen in te zetten.

De slachtoffers die op dit moment wel te helpen zijn, kunnen het beste opgevangen worden door de ambulancedienst. deOVD-g zou evt kunnen beslissen om een sigma eenheid ter plaatse te laten komen.

Ik denk dat de enige actie die op dit moment mogelijk is, het blussen van de vrachtwagen en het verlagen van de temperatuur in de tunnel. Ook het vrijkomen van giftige stoffen en gassen voorkomen, dus eigenlijk indammen van de ramp.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #69 Gepost op: 21 maart 2004, 19:29:42
Vincent,

Even een paar vraagjes om de discussie op gang te houden:

Citaat
kan men de TS'en opstellen op een lijn van ongeveer 25 meter.
Ik weet niet of jullie toe zijn aan een nieuw wagenpark maar ik denk gezien de vuurbelasting niet echt verstandig is om voertuigen op 25 meter te gaan opstellen. Dat houdt dus in dat er niet meer dan 1 slanglengte tussen de brand en jouw voertuig zit?  ???

Citaat
Ik vraag mij af of het redelijk mogelijk is om door middel van afzuiging zoveel mogelijk rook uit een gedeelte van de tunnel te krijgen, anders zou ik de bestrijding van de brand alleen doen vanaf de noordzijde.
Waarom wil je de rook nog uit deze tunnel proberen te krijgen?

Citaat
In de alarmgids word zelfs geadviseerd om een veiligheidszone van 800 meter aan te houden ivm explosiegevaar.
Je stelt je voertuigen op op 25 meter van het incident en zegt dat er een veiligheidszone van 800 meter aangehouden dient te worden i.v.m. explosiegevaar?

Ik ben benieuwd naar de reactie  ;D