Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 28994 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #90 Gepost op: 21 maart 2004, 23:12:55
De kanonnen die ik zou inzetten voor de bluswerken zijn natuurlijk ook schuimkanonnen en geen waterkanonnen (soory voor de onduidelijkheid).
Natuurlijk gaat anders de benzine op het waterdrijven met alle gevolgen vandien.

Wel pas starten wanneer we zeker zijn dat we voldoende SVM terplaatse hebben anders is alles voor niets geweest als we te kort komen. Dan moeten we opnieuw beginnen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #91 Gepost op: 22 maart 2004, 16:43:41
Gelukkig zag ik de rottigheid al in een vroeg stadium aankomen. :P
In mijn verhaal zijn er dus 2 ambulances ter plaatse of aanrijdens en de OvDG is ook gealarmeerd. Als bemanning van de eerste ambulance zou ik gezien het aantal verdwaasd rondlopende mensen de Geneeskundige Eenheid laten alarmeren. Ik weet niet waar die gestationeerd is, maar als je bedenkt dat de opkomsttijd maximaal een half uur is en de aanrijtijd ook, dan ben je toch al wat verder. Dus in dit geval: hoe vroeger hoe beter. Ik houd het bij 1 GNK-C, totdat meer bekend is over het aantal slachtoffers en de toestand van hen. Wel vraag ik om het plaatselijke Rode Kruis of een EHBO vereniging voor opvang van T3 en eventueel T2 slachtoffers.
Daarnaast laat ik nog 3 ambulances extra komen, want er zal best wat vervoerd moeten worden.
Ook een aankondiging naar omliggende ziekenhuizen en evt. brandwondencentra.
Zo moet het in wezen goed te doen zijn, als er verder niet te veel gebeurd...

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #92 Gepost op: 22 maart 2004, 17:03:48
Ik hoef toch niet uit te leggen wat het effect is van waterstralen of waterkanonnen op een grote vloeistofbrand (benzine) ??? ??? ???

Het is wel een methode om de brandende benzine zo snel mogelijk naar het diepste gedeelte van de tunnel te krijgen ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
ja das waar,ik laat meteen een poederbluswagen aanrukken


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #93 Gepost op: 22 maart 2004, 17:10:45
Zo te zien is het niet de tankwagen die bij de ingang van de tunnel staat maar is het het masaal ontbranden van alle gassen uit de tunnel....

Ik ben dus bang dat dat ding wel in de tunnel staat...


bert

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 22 maart 2004, 20:46:20
MOOIE CASUS !!!!!!

Ok, laat ons veronderstellen dat de eerste ambulance tp is.

Ik wil heel duidelijk maken dat het personeel van de eerste ambulance in eerste instantie NIET aan de slachtoffers komt. Er zijn op dit moment belangrijkere zaken te doen.

Dus de verpleegkundige neemt contact op met de OVD. Er is informatie nodig over de veiligheid, het aantal SO, de eventuele evacuatie die nog moet gebeuren. Hij neemt ook contact op met de politie om te bepalen welke weg moet vrijgemaakt worden voor het aanrijden van ambulances etc. De lokale politie wordt ook gevraagd om uit te kijken naar een gebouw of een ruimte waar SO kunnen worden opgevangen.

De ambulancier krijgt de opdracht om samen met de politie een geschikte plaats te zoeken voor de opvang van de SO. Zeer belangrijk is dat er voldoende stromend water beschikbaar is. Eventueel mag dit dus ook een open ruimte zijn in de buurt waar dan een tent kan worden opgezet. Deze ruimte zal gebruikt worden voor triage, opvang en stabilisatie van de zwaargewonden en wachtruimte voor de lichtgewonden. Aan de ingang moet mogelijkheid zijn om triage te doen en er moet een andere ingang zijn waar dan de SO buiten kunnen naar de ziekenwagens.

Wanneer deze informatie is verzameld kan de verpleegkundige een oproep doen naar de centrale om een briefing te geven. De briefing moet dus bestaan uit de informatie over de veiligheid, het aantal SO, de evacuatie en de vermoedelijke evolutie van de ramp.

Als bijkomende versterking is hier zeker nodig:
- SIGMA
- MMT
- Bijkomende ambulances
- lokale rode kruis
- lokale EHBO

De omliggende ziekenhuizen moeten in staat van paraatheid gebracht worden. Belangrijk is dat de brandwondencentra verwittigd worden. Vermits er niet veel brandwondencentra zijn in Nederland moeten ook de Belgische en Duitse centra verwittigd worden. Eventueel kan ook al contact opgenomen worden met de Belgische overheid om een Sea-king stand-by te houden om eventuele brandwondenslachtoffers te komen halen. Deze zaken moeten wel gedaan worden door de centrale.

Het derde aspect dat geregeld moet worden, is opvang voor de eventueel geevacueerden. Best worden de lokale hulpdiensten (rk/ehbo) hiervoor ingeschakeld. Zij zijn op de hoogte van de goede plaatsen in de gemeente en kunnen best naar daar worden gestuurd. Er kan ook een bus van het openbare vervoer worden opgevorderd om de mensen naar daar te brengen. De lichtgewonden kunnen ook naar dat opvangcentrum worden vervoerd. Misschien kan ook een huisarts worden opgevorderd om daar opvang te doen.

Als deze zaken gedaan zijn, kan de eerste hulp voor de SO beginnen. Ik benadruk echt dat eerst de hulpverleningsketen op gang moet gebracht worden. 1 ambulance kan namelijk nooit voldoende doen voor zoveel slachtoffers. Willen we efficient werken moeten we in eerste instantie van de slachtoffers blijven.

De slachtoffers kunnen door de brandweer uit de gevarenzone worden gebracht. Daar wordt een gewondennest opgezet en wordt een preluminaire triage gedaan. Brandwondenslachtoffers kunnen hier best gescheiden worden zodat brandweermannen en de ambulancier kunnen beginnen met koelen (niet onderkoelen !!!!!!!).

Nu is het natuurlijk wachten op versterking. We zullen even de casus laten verderlopen terwijl we wachten op versterking. Normaal gezien moeten binnen 15' de eerste ambulances beginnen aankomen en is het lokale rk en ehbo paraat. De MMT en SIGMA zullen wel wat langer op zich laten wachten. Als de OVD-g tp is, draagt de verpleegkundige de leiding over en zal de OVD-g zich verder bezighouden met de coördinatie van de praktische aangelegenheden (ziekenhuizen, brandwonden, opvangcentrum) en kan de verpleegkundige meedraaien in de hulpverlening.


Spocky

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 22 maart 2004, 20:59:12
Ik lees deze casus net en zie dus dat er van politiezijde eigenlijk helemaal geen reactie is op deze casus.

Ik zal proberen mijn visie op het geheel vanuit de poliitiekant te geven.

Gezien de melding en de zware rookontwikkeling is voor mij de eerste prioriteit om de omgeving zo groot mogelijk af te zetten. Vaak is de politie als eerste ter plaatse dus zou ik proberen de chauffeur van de vrachtauto te achterhalen. Tevens van een afstand proberen te zien wat de vrachtauto vervoerd. OvD politie ter plaatse laten komen alsmede meerdere eenheden voor het afzetten van de toegangswegen en het op afstand houden van publiek. Verder is het de taak aan de brandweer.

Gezien de meldingen van het aantal gewonden zou ik in geval van spoedtransporten een aantal politiemotorrijders ter plaatse laten komen voor het begeleiden van spoedtransporten naar het ziekenhuis.


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #96 Gepost op: 23 maart 2004, 18:50:48
Inderdaad, een hele goede gedachte om vooruit alvast motorrijders t.p. te laten komen voor eventuele spoedtransporten.

Verder heb ik weinig toe te voegen aan het medische gedeelte, alleen zou ik wel zeer voorzichtig zijn met het medisch en ander personeel gezien de vieze zwarte rook.
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #97 Gepost op: 23 maart 2004, 20:43:07
Wat ga ik bij alarmeren.

- Ik wil met spoed het GWT ter plaatse om voor voldoende waterwinning te zorgen aan de Noordzijde.
- Daarnaast moet er voldoende politie gealarmeerd worden voor een evacuatie van de omliggende gebouwen.
- Tevens dient er uit de buurtregio een tweede en derde schuimblusvoertuig gealarmeerd te worden. Het tweede voertuig wil ik aan de zuidzijde hebben, voor het leggen van een schuimdek over eventuele uitgelopen vloeistof. De derde voor de vulling van de eerste indien dit nodig mocht zijn.
- Ook moet er een tweede OvD gealarmeerd worden voor de inzet aan de zuidzijde.
- Bouwkundig medewerker van de gemeente en eventueel adviseur van de aannemer.
- Riooladviseur van de gemeente om delen van het riool af te sluiten zodat de benzine opgevangen kan worden.
- In een later stadium dient de commandobak, een verzorgingscontainer, en een ademluchtcontainer ter plaatse te komen.

- Er moet een vijfde TAS gealarmeerd worden voor de restdekking van Noordstad.
- Er dienen twee ploegen mensen gealarmeerd te worden voor de bezetting van de HV-container. Dus niet de bemanning van het haakarmvoertuig (deze is al ter plaatse) maar een tweetal complete ploegen met dienstbussen. Deze kun in een later stadium de berging en bevrijding van eventuele slachtoffers uitvoeren, zodat de andere ploegen afgeschaald kunnen worden. Ze kunnen dan de aanwezige TAS-sen gebruiken.

Aanpak Zuidzijde

Ik had al Zeer Grote Brand gegeven na het zien van de eerste foto. De tweede TAS wil ik nog steeds bij de ingang aan de Zuidzijde hebben. Hun prioriteit is het afschermen van de rook en de hitte door middel van een oscillerend kanon. Ze mogen alleen de sproeistraal gebruiken om rook en hitte neer te slaan, dus niet onnodig water er in pompen. Daarnaast moeten ze kijken of ze een eventuele externe vluchtgang kunnen vinden, waar zich nog slachtoffers bevinden. Op dit moment mogen ze nog niet te tunnel in!!!! Tevens moet de omgeving goed verkend worden op eventuele slachtoffers. De 4e TAS kan ze helpen met het opbouwen van een waterwinning. Elke ploeg neemt een explosiemeter mee en draagt adembescherming. Indien aanwezig op het voertuig kan er gekeken worden met een warmtebeeldcamera, maar gezien de enorme hitte zal het weinig uitmaken.

Noordzijde

Hier is overduidelijk dat de brand het hevigst is. Allereerst moet de chauffeur goed uitgehoord worden, en dan zijn de volgende punten belangrijk:
- Waar staat het voertuig?
- Zijn er meerdere voertuigen bij betrokken?
- Hoeveel brandstof vervoerd hij?
- Staat de wagen rechtop of is ie gekanteld? (beschadigde tank)
- Hoe is de brand ontstaan? (aanrijding)
- Hoe is de tank gecompartimeerd?
- Hoe groot is de eventuele lekkage?

De bemanning van de eerste TAS zal ingezet worden voor het opvangen van de slachtoffers. De verdwaasde slachtoffers zouden terug kunnen lopen de tunnel in. Er dient een gewondennest gemaakt te worden. Deze moet binnen zestig meter van de TAS zijn omdat ik deze inzetgereed wil houden en niet meer lengte hoge druk heb voor de koeling van de brandwonden. Tevens groot alarm uitgeven naar de AC betreffende Ambulance. In mijn bijstelling had ik al twee ambu’s en de OvD-G gealarmeerd en deze kunnen de slachtoffers overnemen. Dat laat ik dus nu over aan de GGD.

De bemanning van de eerste TAS moet een oscillerend kanon aan de rechterzijde inzetten om de hitte neer te slaan en zo het gebouw af te schermen. Staat toch wel akelig dicht bij de ingang. De politie moet binnen een straal van 100 meter van de ingangen evacueren, en te beginnen met hetbetreffende gebouw. Ze moeten in overleg met de OvD-G een opvangplaats opstellen. Ik kan niet goed zien of er boven op de tunnel ook nog een gebouw staat. Zo ja, dan moet deze ook afgeschermd worden met een oscillerend kanon. Maar er moet goed uitgekeken worden dat er geen water in de tunnel zelf terecht komt. In eerste instantie kan er afgelegd worden op de brandkranen.

De overige bemanning van de 1e en 3e TAS moeten helpen met opbouwen van het GWT en de schuimblusunit. Zolang de tank nog zo hard brand heeft het weinig nut op er schuim op te pompen. Zal te snel verbranden, en zo lang het brand zal de kans op een explosief mengsel niet toe nemen. Benzinedamp is zwaarder dan lucht en zal dus de tunnel in lopen. Uiteraard krijgt elke ploeg aan deze zijde ook een explosiemeter mee, en moeten ze adembescherming dragen. Als het vuur dermate afgenomen is, dan kan er begonnen worden met een daadwerkelijke blussing.

Zoals duidelijk is ga ik voor het blussen van de brand!!! Eventuele slachtoffers hebben geen schijn van kans meer in die tunnel. Het is aan beide kanten zo heet dat de uitgangen al verkleurd zijn en dat het asfalt begint uit te gassen. Dus mensen in de tunnel hebben geen enkele kans. Het is een kwestie van berging geworden in plaats van redding.

Even theoretisch: Een tunnel, 200 meter lang, Rene schrijft over een druk bereden verkeersader in de stad, uitgaande van 50 km/h, is ongeveer 20 personenauto’s per rijbaan. Dit doe je dus x 2 want het is een 2-baans rijweg. Komt op ongeveer 35-40 auto´s wat in die tunnel kan staan.

Hoe, wat en wanneer de redding / berging zal plaats vinden, ligt aan het verloop van de brand en aan de positie van de tunnel. Maar dan komen er wederom zoveel vragen extra, dus ik wacht nog eventjes het vervolg af van Rene.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #98 Gepost op: 24 maart 2004, 10:25:47
t.a.v medische hulp

Ik zou natuurlijk in eerste instantie ver weg van de brandhaard blijven <afstand in overleg met de brandweer>, tijdens het wachten zal ik afspraken maken met mijn collega voor wat betreft triage, eventueel al een gewondennest plaats uitzoeken.

Gezien de grote multi disciplinaire inzet zou ik de OVD-g inschakelen.

Brandweer meldt dat er een 20 tal verdwaasde, gewonde mensen in de buurt van de vuurhaard lopen.
Opschalen MMT, 5 ambu's
Ik zou de brandweer deze mensen laten evacueren in de richting van de ambulance/gewondennest <indien geschikte lokatie al gevonden>  Dit houdt ws. in dat dit de t2en T3 slachtoffers zijn.  
Na triage zou ik verder opschalen naar gelang het aantal gewonden en de ernst van de gewonden.
eventueel sigma/GNK of meer ambulance's

Prioriteit bij behandeling moet liggen bij inhalatietrauma en brandwonden <water, burnshields, cave: onderkoeling>

Wanneer situatie in de buurt van de vuurhaard het toelaat kan er naar verdere slachtoffers gezocht worden door brandweer, eventueel met GGD.
Dit zullen de T1 slachtoofers zijn en de T4

Slachtoffers afvoeren naar verschillende ziekenhuisen, CPA brandwondencentra laten afbellen ter vooraankondiging <kunnen ze eventueel plaatsen/personeel creeren>   Zorg voor korekte registratie slachtoffers <naam, geb datum, ziekenhuis>

Politie omstanders op afstand laten houden.

Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #99 Gepost op: 25 maart 2004, 22:00:34
De Casussen worden steeds leuker ;D!

Over in te zetten eenheden is al genoeg gesproken, over de inzet heb ik nog wel wat ideetjes:
-bronbestijding: het blussen van de tankwagen is voor mij geen optie. Het lijkt me duidelijk dat tenminste 1 compartiment van de tank in brand staat maar het staat voor mij allerminst vast dat alle compartimenten inmiddels bezweken zijn -> afstand houden is dus het devies!
-poging tot redding in de tunnel: geen reële optie
-na de verkenning gaat het om redding/evacuatie van (benaderbare) slachtoffers en omstanders
-denkend aan de kubus-gedachte beperkt de taak van de brandweer zich tot het voorkomen van uitbreiding naar gebouwen in de omgeving en moet er afgewacht worden met inzet naar/in de tunnel tot de brand verminderd doordat de brandbare materialen opgebrand zijn en de temperatuur in en bij de tunnel voldoende gedaald is.
- Uitgangspunt bij bronbestrijding moet zijn dat de tunnel per definitie niet meer te betreden is totdat bouwkundig vastgesteld is dat de constructie nog intact is.
-Schuimblussing bij temperaturen als in deze brand heeft niet echt veel zin, ik zou zorgen dat er voldoende bluspoeder beschikbaar is.

Oftewel:  de hulpverleners zijn hier nog wel even mee bezig (als dat allemaal vrijwilligers zijn dat komt de gemeente wel enkele € tekort  ;)

The Chief