Eerste Hulp in Fort Barchon (BE)

Auteur Topic: Eerste Hulp in Fort Barchon (BE)  (gelezen 2877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 23 november 2009, 20:39:46
Afgelopen weekend trainde de vrijwilligers van Stichting MedicalRescue.NL in Fort du Barchon (BE).
Door bemiddeling van onze sponsor Rescue3 Benelux was het mogelijk om op deze unieke locatie te mogen trainen.

Je eerste hulpkunstje doen in kleine donkere ruimtes, met veel hindernissen, vergt niet alleen je medische kunstjes kennen, maar improvisatie talent, veiligheid bewustzijn, en doorzettingvermogen, en vooral niet bang zijn om vies te worden.. Ook onverwachte ontmoetingen met vleermuizen, wilde katten, muizen en kikkers, doen je toch even schrikken in een gang van 45x45 centimeter.
Naast dat fysiek inspannend was, was de mentale druk op de vrijwilligers groot. Diverse medewerkers hebben flink hun grensen opgezocht.. Met je hoofdlamp als enige verlichting, en nauwelijks ruimte om je heen is eerste hulp verlenen toch een even wat anders dan in een schone eerste hulp post of buiten op straat.  

Verder is in de omgeving, ff een pleister plakken niet zo vanzelf sprekend, en het bereiken en het transporteren van slachtoffers al helemaal een fysieke opgave.  Een spalk aanleggen of reanimeren in het volledige donkere ruimte een zeer lastige kunstje..  
Een paar foto's van het trainingsweekend om een aardige indruk te geven van het trainingsweekend..










































































































Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2009, 20:52:43
Leuke impressie! Wordt er wel beetje ''claustrofobisch'' van als ik dat zo eens zie... :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2009, 21:15:08
Een paar............ ;D

Mooie impressie en een bijzondere omgeving om te oefenen ;)


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2009, 22:00:03
Indrukwekkende foto's. Echter vraag ik me af wat het doel is van deze oefening. Wanneer worden deze vaardigheden onder deze omstandigheden in de dagdagelijkse praktijk toegepast? Wordt men daadwerkelijk als zodanig ingezet? In NL is de aangewezen dienst voor redding de brandweer. Zijn er afspraken om ingezet te worden in dergelijke omstandigheden? Weet men jullie te vinden?
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 23 november 2009, 22:18:30
Indrukwekkende foto's. Echter vraag ik me af wat het doel is van deze oefening. Wanneer worden deze vaardigheden onder deze omstandigheden in de dagdagelijkse praktijk toegepast? Wordt men daadwerkelijk als zodanig ingezet? In NL is de aangewezen dienst voor redding de brandweer. Zijn er afspraken om ingezet te worden in dergelijke omstandigheden? Weet men jullie te vinden?

De doel van oefeningen zijn een paar ledig.

Deze locatie beidt de mogelijkheid, om "grens verleggende activiteiten" te combineren met de medische vaardigheden en inzet methodes.  Daarnaast is zijn de scenario's er op gericht om zowel individuele als team vaardigheden te vergroten, waarbij je moet denken aan eigen veiligheid, omgaan met persoonlijke beschermingsmiddelen, improvisatie talent.

Jasper, we worden niet voor dit soort incidenten ingezet, omdat we er operationeel niet klaar voor zijn. Vele van dit soort technieken komen wel van pas bij andere activiteiten die we doen..  Daarom is het wel erg leuk en goed om in dit omgevingen je medische vaardigheden te beoefenen en verbreed je ervaringen, en maakt het team breder inzetbaar,  Daarnaast is het gelijktijdig een goede teambuildingsoefening.


Je kan natuurlijk altijd oefenen, in een gebouw of in een bos, langs een autoweg, of langs een rivier, en nu eens een keer in een Fort..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2009, 13:07:14
Leuke foto's en een ervaring rijker voor de mede hulpverleners

even een klein opmerking, ik denk niet dat je als ehv-er moet praten over medische vaardigheden
(en nee...dit heeft niet tot doel om een off topic discussie hier over te beginnen ;), maar ehv vaardigeheden en zo doe ik verpleegkundige vaardigheden :)
medisch is voorbehouden aan een arts ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2009, 14:39:38
Leuke foto's en een ervaring rijker voor de mede hulpverleners

even een klein opmerking, ik denk niet dat je als ehv-er moet praten over medische vaardigheden
(en nee...dit heeft niet tot doel om een off topic discussie hier over te beginnen ;), maar ehv vaardigeheden en zo doe ik verpleegkundige vaardigheden :)
medisch is voorbehouden aan een arts ;)

gniffel, tja, een definitie discussie.. en is zeer afhankelijk van voor welke doelgroep je spreekt..  
Medische handelingen is onze definitie alle handelingen uitgevoerd aan slachtoffers, cq. patienten.  
Onze vrijwilligers bestaan uit een team van eerste Hulpverleners, verpleegkundigen en artsen, echter de bevoegheden zijn afhankelijk van welke functie je binnen onze organisatie uitvoert.  Zoals je misschien weet, is het feit dat iemand dokter, arts of geneesheer, niet automatische bevoegd tot alle handelingen..  Ook artsen moeten ook binnen onze organisatie zich hun vaardigheden eerst bewijzen.  We kennen artsen genoeg die geen nekkraag kunnen aanleggen of een bekwaam een logroll kunnen uitvoeren.
Daarom handteren wij een andere functie benamingen om de bevoegdheden duidelijk te maken..


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #7 Gepost op: 26 november 2009, 18:55:59
Medische handelingen is onze definitie alle handelingen uitgevoerd aan slachtoffers, cq. patienten.  

Dus ook een pleister plakken of een luchtweg vrijmaken met een kinlift? Als je de standaard zo absoluut wil neerleggen, doet de gemiddelde EHBO vereniging dus ook aan medische handelingen. Een medische handeling is per definitie een geneeskundige handeling (zoek maar in de Van Dale) en daarbij dus gericht op de genezing van een aandoening. Spalken en planken valt daar dus eigenlijk niet onder, je voorkomt alleen verergering van het letsel. Zuurstof is ook een beetje schemerig in dat opzicht omdat het hypoxie tegengaat, echter is hypoxie een symptoom en geen aandoening. De term Levensreddend Handelen is wat meer op zijn plaats in deze, maar klinkt natuurlijk minder interessant dan medisch handelen.

Ik vind toch dat de term medisch te vaak misbruikt wordt. De definitie medisch staat gewoon vastgelegd in onze taal, dus ik zie de discussie niet. Ik bedoel het niet persoonlijk, maar ik vind dat de term medisch te vaak wordt gebruikt omdat het juist een bepaalde verwachting afgeeft.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 26 november 2009, 21:50:46
Medisch klinkt in leken oren altijd interresant.. ook al stelt het soms ook niets voor...
Nagenoeg alle prehospitale handelingen in de trauma-zorg zijn vormen van eerste hulp, ook al doet een MMT team dat..
Om te voorkomen om in een oninterresante discussie te komen, het blijft in een defenitie kwestie, en het maakt mij niet uit...

Het was een leuke training, en een erg leuke omgeving, en het maakt het knutselen aan nep-slachtoffers weer een beetje leuker en leerzamer, en als je knutselwerk, aan de patient in deze omgeving kan, dat lukt dat ook wel op straat, of in de blubber, of in rampen omstandigheden..,