GRIP 2 Zeer Grote Brand City Box Vasumweg - Amsterdam 26-11-2009

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote Brand City Box Vasumweg - Amsterdam 26-11-2009  (gelezen 68577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #160 Gepost op: 27 november 2009, 02:34:54
p2kflex
01:58:40 27-11-09GROUP-1BR 1 BINNENBRAND INDUSTRIE (+Inc.net: 1+) (GRIP: 1) (NB Brand: zeer grote bra TT. VASUMWEG 63 ASD [ 543 556C ]
GRIP 10101019BRW Amsterdam - Victor (Lichtkrant)
GRIP 10102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)


 ::)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #161 Gepost op: 27 november 2009, 08:40:28
Hier een aantal foto's van rond 4 uur 'smiddags.








Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #162 Gepost op: 27 november 2009, 11:05:30
Brandweer gaat door met nablussen Amsterdam-Noord

http://binnenland.nieuws.nl/576938/brandweer_gaat_door_met_nablussen_amsterdam-noord
Uitgegeven op Vrijdag 27 november 2009 om 08:10:36 , bijgewerkt om 10:51:11

(Novum) - De brandweer is vrijwel de hele nacht doorgegaan met het nablussen van de brand in Amsterdam-Noord. Na een korte pauze is het blussen rond 06.30 uur hervat. In de loop van de ochtend worden de laatste moeilijk bereikbare brandhaarden van het afgebrande opslagbedrijf Citybox geblust.

De brand brak donderdag rond 11.45 uur uit in het opslagbedrijf aan de T.T. Vasumweg. Het gebouw en naastgelegen gebouwen brandden volledig uit en tot ver in de hoofdstad was zwarte rook te zien. Negenhonderd mensen hadden hun spullen bij het opslagbedrijf ondergebracht. Hun eigendommen gingen in vlammen op. Om 16.15 uur kon het sein brand meester worden gegeven en werd er met nablussen begonnen.

Hoe lang het nablussen nog gaat duren wordt volgens een woordvoerder van de brandweer pas duidelijk als het licht is. Tijdens het blussen zal er nog lichte rookontwikkeling te zien zijn.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #163 Gepost op: 27 november 2009, 12:11:03
http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/446963/2009/11/27/Band-Alderliefste-verliest-heel-veel-door-brand.dhtml

Band Alderliefste verliest 'heel veel' door brand
 
AMSTERDAM - De Amsterdamse band Alderliefste heeft donderdag bij de brand in Amsterdam-Noord 'echt heel veel' verloren, zo maakte een woordvoerder vrijdag bekend. Het grootste verlies zijn veertien nieuwe liedjes waaraan de band ruim een jaar werkte.

 Dat ruimt lekker op, zei Ramses Shaffy  
 Alderliefste bezat een pand naast City Box, de opslagplaats waar de brand donderdag ontstond. In het pand bevond zich een
geluidsstudio, apparatuur, instrumenten en privéspullen van de roadies die daar ook overnachtten.

Volgens de woordvoerder was het 'een geluk bij een ongeluk' dat de band vrijdag moest optreden in Rotterdam, zodat een gedeelte
van de apparatuur veilig in de vrachtwagen zat. "Er is echt heel veel weg en niet alles is in geld uit te drukken. We hebben ook geen
goede inboedelverzekering', aldus de aangeslagen woordvoerder. "Toch kunnen we ook relativeren: we traden op met Ramses Shaffy,
die erg in het hier en nu leeft, en die zei: 'dat ruimt lekker op'.'' (ANP)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #164 Gepost op: 27 november 2009, 12:37:38
Brand Citybox: kleine spullen, groot leed

AMSTERDAM - Bij de brand die donderdag in opslagbedrijf Citybox in Amsterdam-Noord woedde, gingen negenhonderd opslagboxen teloor. Veelal kleine spullen, maar groot leed.

Marjan en Eric van den Berg zijn getrouwd, maar ze hebben ook nog een vorig leven. Met andere echtgenoten. En die zijn beiden overleden. Het enige wat rest, zijn herinneringen, want de foto's van hen liggen verderop in de City Box te smeulen. Het stel staat op het NDSM-terrein achter het rood-witte politielint naar de onheilspellende zwarte rookpluimen te kijken. Lamgeslagen, want het ziet er somber voor ze uit. De directie van City Box heeft al laten weten dat de inhoud in de boxen van de negenhonderd klanten waarschijnlijk verbrand is. Eric: ''Ik moet dus mijn dochter bellen en zeggen: 'Sorry meid, de foto's van je moeder zijn weg.''

De brand, die donderdag rond 11.30 uur in de City Box begon en oversloeg naar een paar naastgelegen zaken, zoals kickboksschool Mike's Gym, was rond 16.15 uur onder controle. Het nablussen duurde echter nog tot vrijdagmiddag.

City Box vermoedt dat de brand tijdens werkzaamheden in de lift is begonnen met een paar vonkjes. Niet veel later was de rookpluim tot in Purmerend te zien. Het bedrijfsverzamelpand aan de tt Vasumweg waar de brand woedde, was dan ook gigantisch: honderd bij tweehonderd meter. De schade loopt in de vele miljoenen.

Materieel, maar ook zeker emotioneel. ''Toen ik het van een collega hoorde, was het net alsof de grond onder me wegzakte. Ik dacht: mijn foto's, mijn foto's.'' zegt Marjan. Zo zijn er veel meer verhalen. Een vrouw is in tranen vanwege een urn van haar opa - ook in de box. De band Alderliefste heeft een oefenruimte in het pand en is nu naast een heleboel muziekinstrumenten ook een harde schijf met opnames van nieuwe liedjes kwijt.

De Rock & Roll Vereniging Gel moet afscheid nemen van decorstukken en geluidsinstallaties en het Wierings Trompetter Korps heeft trommels, trompetten en jachthoorns verloren door de brand. Allemaal veilig opgeborgen in de opslag, dachten ze.

In de box van Danny Wieringa stond een Mercedes uit 1958, een erfstuk van zijn vader. Wieringa: ''De eerste eigenaar was de burgemeester van Brussel. Ik heb vijf jaar aan die auto gesleuteld en honger geleden om de restauratie te kunnen betalen. Ik ben hier ziek van.''


Danny Wieringa treurt bij de box waar zijn historische Mercedes stond. 'Ik heb vijf jaar aan die auto gesleuteld, er honger voor geleden.' Foto Amaury Miller

Verzekerd had Wieringa zijn box niet. Hij wist niet dat dat kon. Volgens de woordvoerder van City Box krijgen alle gebruikers de mogelijkheid een extra verzekering af te sluiten tegen brand. De woordvoerder: ''Een hoog percentage heeft die verzekering afgesloten. In sommige gevallen dekt de eigen inboedelverzekering de schade ook.''

Saskia Dekker (22), ook machteloos aan het politielint, ziet haar hele inboedel in vlammen opgaan. Zaterdag zou ze het ouderlijk huis verlaten, de box leeghalen en in een nieuwe huurwoning trekken. Drie dagen te laat, als ze dit zo ziet. De schade? Veel spullen van oma - en die leeft niet meer, dus de gevoelswaarde is groot. De klap dus ook. Haar moeder Hennie den Hartog somt op: een bankstel, matrassen, een eethoek, een koekoeksklok en een oud schilderij van grootmoeder. Hoe dat met de verzekering moet, weet zij ook niet. ''Van die spullen hebben we geen bonnetjes.''

Een straffe wind trekt over het NDSM-terrein. Windkracht 6, waarbij het vuur zich comfortabel voelt en zich snel verplaatst. ''Waar blijft nu de regen?'' verzucht Kalid Hawil. Hij kijkt naar boven. ''Het vuur begint en de zon gaat schijnen.'' De eigenaar van B. Smart - een bedrijf dat auto's van en naar klanten in hotels brengt - is op van de zenuwen. Hij wijst naar het bedrijfsverzamelgebouw, waar de vuurtongen uit slaan. Daar zit zijn garage. Met vijf auto's - een van hemzelf, een van zijn neef en drie van klanten.

Toen de brand begon, was hij binnen. ''Ik zat boven een kop koffie te drinken, zag ik ineens brandweer en politie buiten. Ik zeg tegen zo'n agent: 'Zal ik de auto's veilig stellen?' Nee, dat was niet nodig. Het was maar een klein brandje. Dus ik ben naar de binnenstad gegaan, kom ik terug en nu heb ik dit.''

Hawil wordt geflankeerd door familielid Monier Hanna, die in de garage woont. Hanna slaapt in het bedrijf juist om dit soort ellende als brand te voorkomen. ''Ik heb daar blusapparaten staan.'' Hanna is alles kwijt. Van kleding tot de mobiele telefoon die hij als kerstcadeau voor zijn zoon in de Oekraïne heeft gekocht. De meeste zorgen maakt hij zich om zijn papieren en zijn Oekraïense paspoort. ''Als de politie me nu om een identificatie vraagt, heb ik niks.'' Kan hij wel naar zijn familie in de Oekraïne tijdens kerst?

Ondertussen dringen achter de afzettingen herinneringen zich op aan juni vorig jaar toen, even verderop aan de Klimopweg, de Leen Bakker, de Gamma en de Halfords afbrandden. ''Dit doet daar niet voor onder,'' zegt een van de ramptoeristen - want die zijn uiteraard ook uitgerukt om deze spectaculaire fik van dichtbij te aanschouwen. (MALIKA SEVIL)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #165 Gepost op: 27 november 2009, 12:45:34
http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/446963/2009/11/27/Band-Alderliefste-verliest-heel-veel-door-brand.dhtml

Band Alderliefste verliest 'heel veel' door brand
Popband is alle apparatuur kwijt

http://www.at5.nl/artikelen/27819/gedupeerden
donderdag 26 november 2009 15:47

Een van de gedupeerden van de brand bij City Box is de Amsterdamse band Alderliefste.
De band had in een anti-kraakpand naast City Box hun spullen opgeslagen. De brand die bij City Box begon, sloeg over en ook het pand ernaast is tot de grond afgebrand. De band had er een mengpaneel, 2 gitaren, 2 drumstellen, harde schijf met opnames van nieuwe liedjes en 2 auto's staan.
Het is al de tweede keer dat er brand uitbreekt op de plek waar zij hun spullen hebben opgeslagen.
3 2 jaar geleden brandde hun oefenruimte in Haarlem tijdens de jaarwisseling af.
 :o :|
Samen sterk in de hulpverlening!


snah

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #166 Gepost op: 27 november 2009, 16:48:36
AMSTERDAM - De grote brand op een bedrijventerrein in Amsterdam-Noord is vrijdagmiddag zo goed als gedoofd. Dat liet een woordvoerster van de brandweer weten.
 Brand Amsterdam-Noordslideshow
Af en toe laait het vuur nog een beetje op, aldus de zegsvrouw. De eigenaar van City Box, de opslagloods die door de vlammen in de as is gelegd, heeft nu toegezegd dat het pand wordt gesloopt. Pas dan kunnen alle brandhaardjes definitief worden geblust.

De brand brak donderdagochtend rond half twaalf uit aan de tt. Vasumweg. In de loods huurden ongeveer negenhonderd particulieren een ruimte waar ze spullen konden opslaan.



Zoals het nu lijkt kan het pand als verloren worden beschouwd. Het vuur sloeg ook over naar enkele naastgelegen kleinere panden. Volgens de brandweerwoordvoerster is de schade hier eveneens aanzienlijk.


Rook

Het vuur woedde over een oppervlakte van ongeveer 100 bij 200 meter. Bij de brand kwam veel rook vrij, waardoor omwonenden ramen en deuren gesloten moesten houden. Werkzaamheden aan een lift, waarbij vonken vrijkwamen, zijn waarschijnlijk de oorzaak geweest.


http://www.nu.nl/algemeen/2132390/brand-amsterdam-zo-goed-als-gedoofd.html


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #167 Gepost op: 27 november 2009, 17:32:26
Precies, maar vervelend is het wel.. Anders had Amstelveen ook nog een mooie uitruk!



Weet iemand trouwens of zebra ook er is geweest? Ze zaten niet in het 1e alarm..

zebra is als 3e AS ter plaatse gekomen,bij de alarmering voor middelbrand


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #168 Gepost op: 27 november 2009, 20:35:53
Brand bij City Box: wie gaat dat betalen?

vrijdag 27 november 2009 17:30
http://www.at5.nl/artikelen/27906/brand-bij-city-box-wie-gaat-dat-betalen

Honderden betrokkenen vragen zich na de grote brand in Noord af op wie zij de schade kunnen verhalen.
Een dag na de grote brand in Noord is duidelijk geworden dat werkelijk alles is vernietigd wat bij Citybox en de aangrenzende loods was opgeslagen. Ook een aantal ondernemingen zoals Mike's Gym en een autobedrijfje hebben zoveel schade dat de complete inboedel eruit moet.
Bij de honderden betrokkenen rijst nu de vraag: wie is verantwoordelijk voor het veroorzaakte leed en wie gaat de schade betalen? AT5 ging op onderzoek uit.

filmpje: http://www.at5.nl/artikelen/27906/brand-bij-city-box-wie-gaat-dat-betalen
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #169 Gepost op: 27 november 2009, 20:38:53
Geen verzekeringswaarde, wel onvervangbaar

vrijdag 27 november 2009 17:39
http://www.at5.nl/artikelen/27908/gedupeerden-1

Negenhonderd klanten huurden een ruimte bij City Box. En dat betekent negenhonderd verhalen over verlies.
Veel mensen hadden bij het afgebrande City Box dingen opgeslagen van grote persoonlijke waarde. Spullen die vaak onvervangbaar zijn. Voor hen is de nasleep van de brand nu al een drama. Onder hen zijn het Amsterdamse Havenkoor, de artiest Ditte Kuijpens en haar extravagante costuums en Rik Thesing die een gitaar had, gesigneerd door alle bandleden van U2.

Probleem voor al deze mensen en honderden met hen is dat de spullen uniek waren, maar voor de verzekering niet waardevol. Veel geld zullen ze dus niet terugzien. Ze zullen het moeten doen met herinneringen. AT5 ging met hen kijken bij de puinhopen van City Box en hoorde hun verhaal.

Filmpje: http://www.at5.nl/artikelen/27908/gedupeerden-1
Samen sterk in de hulpverlening!