Behandeling hypo

Auteur Topic: Behandeling hypo  (gelezen 4270 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Teun

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 28 april 2004, 20:22:43
Verder nog een algemeen nadeel van glucagon; het effect (omzetten van glycogeen in glucose) laat te lang op zich wachten,

Dit is inderdaad waar, wanneer de patient per ongeluk teveel insuline heeft gespoten en je eerst glucose IV geeft zal deze inderdaad snel weer bijkomen.

Het nadeel is echter dat de insuline wat langer doorwerkt waardoor de patient na een poosje toch weer in een hypo kan komen. Waneer je nu na de IV glucose alsnog de glucagon spuit heeft het vertraagde effect van de glucagon juist weer een voordeel voor de langere termijn.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 29 april 2004, 01:17:25
Dit is inderdaad waar, wanneer de patient per ongeluk teveel insuline heeft gespoten en je eerst glucose IV geeft zal deze inderdaad snel weer bijkomen.

Het nadeel is echter dat de insuline wat langer doorwerkt waardoor de patient na een poosje toch weer in een hypo kan komen. Waneer je nu na de IV glucose alsnog de glucagon spuit heeft het vertraagde effect van de glucagon juist weer een voordeel voor de langere termijn.

Helaas Teun, het zal wel een huisartsen-methode zijn  ;D maar het is geen goede oplossing, de enige goede is de patient na bijkomen suikerdrank laten drinken of dextro laten innemen en hierna een boterham laten eten. Er moet namelijk weer een normale suikervoorraad ontstaan in het lichaam. Dit bewerkstelligen d.m.v. nog eens extra glucagon geven is obsoleet. Men spuit de patient dan onnodig medicatie (glucagon = hormoon) in en dat is onnodig medisch handelen. De hormoonhuishouding raakt dan helemaal kunstmatig in de war. Verder heeft de patient zelf vaak niet een glucagon spuit binnen bereik en de patient moet ook zelf aanleren om voldoende te eten wanneer  hij/zij weer bij bewustzijn is gekomen na het toedienen van glucose. Diabeteseducatie door een verpleegkundige is een betere methode dan alles medicamenteus proberen op te lossen ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Teun

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 29 april 2004, 18:01:41
Beste Joffry, het is inderdaad een huisartsen-methode waar ik het over had. :-\

Als ik jou verhaal lees, dan klinkt dat ook veel beter. Een teveel aan medicijnen is indrdaad nooit goed. ;D

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 29 april 2004, 18:35:07
Beste Joffry, het is inderdaad een huisartsen-methode waar ik het over had. :-\

Als ik jou verhaal lees, dan klinkt dat ook veel beter. Een teveel aan medicijnen is indrdaad nooit goed. ;D

Tja Teun, sommige huisartsen....   >:( ???:-[ :-X :-\ :'( .  jammer dat ze maar weinig tot niet worden bijgeschoold in acute zorg
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2004, 13:00:15
Uiteraard is voor de EHV'er elke vorm van spuiten, anders dan op nadrukkellijk verzoek van de patient zelf en ze ook weten hoe het moet, is absoluut uit den boze.
Is verdere aanpak van Joffry de beste die de EHV'er kon volgen.

Hoewel ik er vanuit ga dat de meeste patienten dit schema van eerst druivensuiker en daarna brood te eten weten en dit uit zich zelf zullen doen, vind ik het belangrijk dat ook EHV'ers het ook weten en bovendien weten waarom deze aanpak de beste is.

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #15 Gepost op: 1 mei 2004, 13:31:42
Joffry, wat betreft het kunstmatig in de war schoppen van de hormoonhuishouding ben ik het niet helemaal met je eens. Een op insuline ingestelde diabetespatient heeft per definitie een kunstmatige hormoonhuishouding.

En is de behandeling ook niet afhankelijk van de oorzaak van de hypo?
Wanneer er bv. veel te veel insuline gespoten is (meter kapot of verkeerd ingesteld) is glucagon nog helemaal niet zo'n slechte optie (mi. maar verbeter me maar) omdat dit de werking van de insuline tegengaat. Mits in de goede dosering gespoten zullen de insuline en glucagon beiden langzaam afgebroken worden tot de patient weer verder kan gaan met zijn normale 'spuitschema'.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2004, 10:38:31
Joffry, wat betreft het kunstmatig in de war schoppen van de hormoonhuishouding ben ik het niet helemaal met je eens. Een op insuline ingestelde diabetespatient heeft per definitie een kunstmatige hormoonhuishouding.

En is de behandeling ook niet afhankelijk van de oorzaak van de hypo?
Wanneer er bv. veel te veel insuline gespoten is (meter kapot of verkeerd ingesteld) is glucagon nog helemaal niet zo'n slechte optie (mi. maar verbeter me maar) omdat dit de werking van de insuline tegengaat. Mits in de goede dosering gespoten zullen de insuline en glucagon beiden langzaam afgebroken worden tot de patient weer verder kan gaan met zijn normale 'spuitschema'.

Je hebt aardig gelijk maar het ging in dit geval om een hypoglycaemie waarvan niet bekend was dit dit kwam door een te grote dosis insuline. ;)