H U I Z E N H O O P T G E H A R R E W A R O V E R H U L P O P H E T W A T E R T E S T O P P E N DOOR JACQUELINE ROEST
H U I ZE N - De Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) mag vanaf begin volgend jaar, onder
verantwoordelijkheid van het college, hulpverlening op het water verrichten.
Op papier staat nu helder wie de leiding heeft bij een calamiteit.
De gemeente Huizen hoopt op deze manier een einde te maken aan het geharrewar wie tot hulpverlenen bevoegd is.
Tot voor kort was het: wie het eerst aantikt bij een schip in nood voert het commando. "Wij gaan in zee met de KNRM,
die zeven dagen per week, 24 uur per dag, de kwaliteit search en rescue van mens en dier kan garanderen", aldus
burgemeester Frans-Willem van Gils. Rijkswaterstaat zal verantwoordelijk zijn voor bergingsactiviteiten, die weer
particuliere bedrijven kan inzetten. Van Gils is van mening dat de KNRM voldoende capaciteit in huis heeft.
"En de hulp van reddingsbrigades kan altijd worden ingeroepen." De Huizer burgervader
wijst geen externe partijen, zoals de particuliere reddingsorganisatie HOGÉ, aan voor de hulpverlening.
Hij hoopt hiermee te bereiken dat de 'hurry' op het water verdwijnt. "Ik weet dat in de praktijk hulpverleners strategisch
opgesteld staan bij eilandjes, maar ik wil niet dat het een wedstrijd op het water wordt."
Om strijd op het water te voorkomen, zijn afspraken gemaakt met het Korps Landelijke Politiediensten, dat iedere dag
met een patrouilleboot op de snelheid gaat controleren. "Dat gebeurt zeker in de drukste periode."
Zowel Hans Borremans van de KNRM als Henk Wijga van HOGÉ tonen zich verrast. Borremans: "ik ben blij dat er nu een
formeel document is."
Wijga: "het blijft zo dat de schipper bepaalt van wie hij hulp krijgt". Dat wordt door de heer Miedema van de Kustwacht
bevestigd: "wij hebben een overeenkomst met de KNRM die wij benaderen bij een
calamiteit. Maar iemand anders kan sneller zijn, bijvoorbeeld Wijga. Die zien wij als een passant, maar wij doen wel zaken
met hem."
Wijga is toch ook blij met het besluit. "Het geeft rust in de tent. De enige manier om mij in de tang te houden, is mij te bekeuren,
maar daar gaat de gemeente niet over. De politie geeft ze en de rechter vordert."
Bron
De Gooi- en Eemlander van 26 november 2009Het verhaal van de burgemeester op zijn persconferentie was nog verstrekkender: de situatie van hulpverlening op het land zou 1 op 1 op het water worden overgenomen. Waarom dat de krant niet gehaald heeft weet ik niet.
Rijkswaterstaat ontkent bemoeienis te hebben met het bergen zoals het slepen van bootjes met pech. Alleen als een wrak na aanzegging (of eigenaar onbekend) niet wordt opgeruimd, er sprake is van belemmering van de scheepvaart of verontreiniging in het spel is of bij grote calamiteiten speelt ze een rol.
Henk