Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?

Auteur Topic: Hulpverlening op het water regelen zoals op de wal?  (gelezen 9125 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 26 november 2009, 22:52:30
H U I Z E N  H O O P T  G E H A R R E W A R  O V E R  H U L P  O P  H E T  W A T E R  T E  S T O P P E N


DOOR JACQUELINE ROEST
H U I ZE N - De Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) mag vanaf begin volgend jaar, onder
verantwoordelijkheid van het college, hulpverlening op het water verrichten.
Op papier staat nu helder wie de leiding heeft bij een calamiteit.
De gemeente Huizen hoopt op deze manier een einde te maken aan het geharrewar wie tot hulpverlenen bevoegd is.
Tot voor kort was het: wie het eerst aantikt bij een schip in nood voert het commando. "Wij gaan in zee met de KNRM,
die zeven dagen per week, 24 uur per dag, de kwaliteit search en rescue van mens en dier kan garanderen", aldus
burgemeester Frans-Willem van Gils. Rijkswaterstaat zal verantwoordelijk zijn voor bergingsactiviteiten, die weer
particuliere bedrijven kan inzetten. Van Gils is van mening dat de KNRM voldoende capaciteit in huis heeft.
"En de hulp van reddingsbrigades kan altijd worden ingeroepen." De Huizer burgervader
wijst geen externe partijen, zoals de particuliere reddingsorganisatie HOGÉ, aan voor de hulpverlening.
Hij hoopt hiermee te bereiken dat de 'hurry' op het water verdwijnt. "Ik weet dat in de praktijk hulpverleners strategisch
opgesteld staan bij eilandjes, maar ik wil niet dat het een wedstrijd op het water wordt."
Om strijd op het water te voorkomen, zijn afspraken gemaakt met het Korps Landelijke Politiediensten, dat iedere dag
met een patrouilleboot op de snelheid gaat controleren. "Dat gebeurt zeker in de drukste periode."

Zowel Hans Borremans van de KNRM als Henk Wijga van HOGÉ tonen zich verrast. Borremans: "ik ben blij dat er nu een
formeel document is."

Wijga:  "het blijft zo dat de schipper bepaalt van wie hij hulp krijgt". Dat wordt door de heer Miedema van de Kustwacht
bevestigd:  "wij hebben een overeenkomst met de KNRM die wij benaderen bij een
calamiteit. Maar iemand anders kan sneller zijn, bijvoorbeeld Wijga. Die zien wij als een passant, maar wij doen wel zaken
met hem."
Wijga is toch ook blij met het besluit. "Het geeft rust in de tent. De enige manier om mij in de tang te houden, is mij te bekeuren,
maar daar gaat de gemeente niet over. De politie geeft ze en de rechter vordert."


Bron De Gooi- en Eemlander van 26 november 2009







Het verhaal van de burgemeester op zijn persconferentie was nog verstrekkender: de situatie van hulpverlening op het land zou 1 op 1 op het water worden overgenomen. Waarom dat de krant niet gehaald heeft weet ik niet.
Rijkswaterstaat ontkent bemoeienis te hebben met het bergen zoals het slepen van bootjes met pech. Alleen als een wrak na aanzegging (of eigenaar onbekend) niet wordt opgeruimd, er sprake is van belemmering van de scheepvaart of verontreiniging in het spel is of bij grote calamiteiten speelt ze een rol.

Henk




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 27 november 2009, 01:16:36
Die burgemeester moet mij maar even uitleggen, waar hij de bevoegdheid vandaan haalt, om 1 partij op het water aan te wijzen als enige die bevoegd is om te redden..
Verder gaat de burgemeester alleen over het gemeentelijk grond gebied van de gemeente huizen, en heeft hij niets te zeggen over het grondgebied van de b.v. gemeente almere of naarden..

Door wie laat die man zich adviseren, dat hij zo dom is, dat dit documentje enige waarde heeft... En ik denk dat stel dat de politie Henk Wijga en consorten belemmert in het redden van drenkelingen, we nog een heel erg leuke kranten artikelen en rechterlijke uitsprakten te gemoet kunnen zien..
Het word steeds interresanter op het gooimeer het komende seizoen...


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 27 november 2009, 16:19:34
;D da's lache
Ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Naar mijn idee snapt die burgervader het niet helemaal.

Kees  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 27 november 2009, 16:21:44
(...)
Het verhaal van de burgemeester op zijn persconferentie was nog verstrekkender: de situatie van hulpverlening op het land zou 1 op 1 op het water worden overgenomen. Waarom dat de krant niet gehaald heeft weet ik niet.
(...)

Dus binnen 8 minuten TP bij elk incident?  ::) ;D


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 27 november 2009, 17:02:34
Nee, 4 minuten, dan mag de gemeente een blauwe vlag op het strandje neerzetten ;D

Maar dit kan inderdaad nogwel interresant gaan worden van de zomer ::)

Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2009, 12:33:13
NIEUWE REGELINGEN VOOR VEILIGHEID OP HET WATER:
"Als de hulpdiensten er zijn, dan moet iedereen achter het figuurlijke rood-witte lint"
Naar aanleiding van een brief van de minister werd de gemeente Hulzen veiligheid op het water als vraagstuk voorgelegd. De minister stelde dat veiligheid op het water onder de verantwoordelijkheid valt van B&W. "Sinds jaar en dag is de KNRM als professionele hulpverlener actief op het water en daarnaast ook commerciële hulpverleners", vertelt burgemeester Frans-Willem van Gils. "Omdat B&W verantwoordelijk Is voor de veiligheid op het water, was het nodig een aantal zaken te bepalen". Op het water kan van alles gebeuren: aanvaringen, branden, explosies, verontreinigingen of verdrinkingen. Hulpverlening kan heel lokaal maar ook regio-overschrijdend zijn, bijvoorbeeld in open water of op drukke vaarroutes. "Soms begint een incident in Huizen, maar blaast de wind de zaak naar Almere", legt Van Gils uit. "Dan zou eerst de Huizer burgemeester het Incident moeten bekijken en vervolgens de burgemeester van Almere weer. Lokaal Is B&W verantwoordelijk, maar er is gemeenteoverschrijdende samenwerking in de SAMIJ en het landelijke project Waterrand" . Binnen het samenwerkingsverband van de SAMIJ (SAMenwerking Incidentbestrijding IJsselmeergebied) werken hulpdiensten samen In de voorbereiding op eventuele incidenten. Project Waterrand is een samenwerkingsverband, waarin Is gewerkt aan de totstandkoming van beleid en uitvoeringsregelingen voor incidentbestrijding op het water. "Eén en ander heeft geleid tot twee documenten, waarin staat beschreven wie waar verantwoordelijk Is wanneer er een incident plaatsvindt. Zoals dat is vastgelegd voor Incidentbestrijding op het land, is dat nu ook vastgelegd voor op het water", aldus burgemeester Van Gils.
"Een boot in nood heeft twee mogelijkheden: of de KLPD bellen of via de marifoon "Mayday Mayday" roepen. Dan treden er allerlei procedures in werking. Het schip dat het dichtst in de buurt is, is verplicht bijstand te verlenen. Als dat de zeilboot van tante Annie is, dan is die verplicht te vragen: -Kan ik ergens mee helpen-. Zodra de officiële hulpdiensten ter plekke zijn, gaat het commando over op degene die opgeroepen is. Er is een eenhoofdige leiding, net als op het land. Het is niet meer zo, dat wie het eerst aantikt, het commando heeft. De KNRM wordt als officiële hulpdienst opgeroepen en het commando gaat automatisch op de KNRM over als die ter plaatse is. Zodra het incident is afgelopen, is het de taak
van de bergers om het schip weg te halen, in opdracht van Rijkswaterstaat. Het kan zijn dat Rijkswaterstaat daarvoor afspraken maakt met commerciële bergers. Als er op de A27 een ongeluk is gebeurd, komen ook niet alle kraanwagens van Nederland in actie. Er zullen dus zoveel mogelijk convenanten met private partijen worden afgesloten. Het is een heel verschil of er een zeilbootje geborgen moet worden, of een olietanker. Dat is goed beschreven, waarbij de bergers moeten voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen", aldus de burgemeester.
Hurry op het water "In de nieuwe documenten -die begin volgend jaar van start gaan-staat heel duidelijk de commandostructuur vastgesteld", vertelt Jaap Weijermans, sectorcommandant brandweer Gooi-en Vechtstreek. "Er zijn incidenten geweest op kruispunten van meerdere regio's, waar 5 helicopters op af gingen", weet burgemeester Van Gils. "De meerwaarde van de nu opgestelde documenten zit 'm in het grensoverschrijdende. Dat wordt nu doordacht opgepakt: wat is de taak van een ieder? Daarbij gaat het ook om kwaliteitseisen. Wij gaan in zee met de KNRM, omdat die in staat zijn SAR-activiteiten (Search and Rescue) 24 uur per dag uit te voeren. De reguliere hulpdiensten voldoen aan de eisen, dus hoeven er geen externe partijen aangewezen te worden. Omdat dit nu geregeld is, voorkom je dat goed bedoelde initiatieven worden ondernomen door mensen die een aesculaap op hun voertuig plakken en erop af gaan. De regelingen voorkomen hurry op het water. Dat boten over het water gaan sjezen om als eerste bij een schip te zijn, om een paar centen te verdienen. Ik wil niet dat het een wedstrijd op het water wordt. De wet is de wet. Een schip in nood moet bijgestaan worden door een boot in de buurt. Maar als het gaat om een zeilboot die is vastgelopen, dan hoef je niet de maximum snelheid te overtreden. Dat is één van de maatregelen die worden genomen: dat er iedere dag een patrouilleboot op het water zal zijn om op te treden tegen snelheidsovertreders" .
"Eigenlijk wordt de land procedure nu doorgekoppeld naar het water", vat Jaap Weijermans de nieuwe regelingen samen. "Neem als voorbeeld ongevallen op straat. Passanten helpen iemand in nood. Maar zodra de reguliere hulpverleners komen, worden de rood-witte linten gespannen en moeten ze allemaal achter het lint blijven. Een lint spannen wordt op het water wat moeilijk, maar als de hulpdiensten er zijn, dan moet iedereen achter het figuurlijk rood-witte lint".

Bron: De Huizer Courant. 26 nov 2009


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #6 Gepost op: 3 december 2009, 13:17:55
Klinkt wel duidelijk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2009, 13:27:13
Klinkt wel duidelijk

Maar klopt het ook allemaal. Waar is de rol van de reddingsbrigades. En zoek eens in deze tekst naar het woord "kustwacht"... Die komt niet meer voor, de KNRM heeft nu de "éénhoofdige leiding". Zou de de kustwacht dat al weten, dat ze opgelucht adem kunnen halen omdat ze zich kennelijk hebben teruggetrokken van de Randmeren?

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 3 december 2009, 17:20:02
Een fictief rood-wit lint en dan zeker ook nog een politieboot die eventuele pasanten gaat wegsturen(onee, die was aanvarende eenheden aan het bekeuren :o)... dream on... ::)

Klinkt mij een beetje in de oren van... we hebben een keer een rondje meegevaren en nu snappen we hoe het eraan toe gaat op het water ::)

Oke, wij hebben hier ook 'passanten'(GEEN private reddingsdiensten) waar we nog wel is hinder van kunnen ondervinden bij incidenten... maar als wij bezig zijn om 10 mensen uit het water te vissen, kunnen we ondertussen ook moeilijk boten gaan wegsturen...

Dit lijkt me gewoon een inzicht van de schipper... de reddingsjongens zijn er en ze hebben het zo te zien onder controle, dus dan gaan we even een stukje verderop liggen of we vragen even of ze nog hulp nodig hebben. En niet van; wij zijn cool en wij kunnen het veel beter dan die gasten, dus overvaren we bijna een aantal drenkelingen en gaan vooral in de weg liggen :( :-X

En als dit er alleen maar is om Henk en z'n jongens bij een incident weg te houden.. vindt ik dat nou echt kleuter gedrag ;)

Joost (En dan hebben we het nog niet eens over de 'rescues' van SOMMIGE zeilclubs :-X)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 3 december 2009, 17:40:45
(...) Een schip in nood moet bijgestaan worden door een boot in de buurt. Maar als het gaat om een zeilboot die is vastgelopen, dan hoef je niet de maximum snelheid te overtreden. Dat is één van de maatregelen die worden genomen: dat er iedere dag een patrouilleboot op het water zal zijn om op te treden tegen snelheidsovertreders" .
(...)
Bron: De Huizer Courant. 26 nov 2009

Dus die patrouilleboot gaat zich verdekt op stellen in de buurt van een incident om te kijken wie er te hard naar vaart ipv hulp bieden...  ::) ::) ;D :duim:

De KNRM mag wel gaan oppassen... gaat die patrouilleboot alle incidenten oplossen...  ;D ;D ;D