Werving nieuwe vrijwilligers

Auteur Topic: Werving nieuwe vrijwilligers  (gelezen 6375 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Gepost op: 7 december 2009, 23:25:02
Ik ben benieuwd hoe er nieuwe vrijwilligers worden geworven door de rode kruis afdelingen.
Sluiten jullie je ook aan bij opendagen van gemeente en hulpdiensten?

Ik ben benieuwd  :)

zomervlinder

• Forum gebruiker
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #1 Gepost op: 7 december 2009, 23:29:19
grinnik ik was niet welkom bij het rode kruis ooit.. de kleding zou niet passen en ik paste niet bij het team bladie bla :P dusse ik denk dat sommige afdelingen eerst wat aan hun attiitude moeten doen ;)

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2009, 23:48:10
grinnik ik was niet welkom bij het rode kruis ooit.. de kleding zou niet passen en ik paste niet bij het team bladie bla :P dusse ik denk dat sommige afdelingen eerst wat aan hun attiitude moeten doen ;)

Dit klinkt als erg kort door de bocht.
Verklaar je nader en ik hoor ook graag hoe je de werving graag zou willen zien.
Denk hierbij ook aan materialen of stand(s), demonstraties?...

zomervlinder

• Forum gebruiker
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2009, 23:53:14
ik gooi heb wel even in een pb ;)

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2010, 13:26:25
Niemand die weet hoe er geworven wordt bij hun afdeling?  ???

geert+

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2010, 13:41:41
bij mijn afdeling zijn we daar nu juist over aan het vergaderen, tot nu toe gaat het via advertentie's en via de website.
hoe gaat dat bij jullie dan?
je kan bijvoorbeeld op bepaalde evenementen, veiligheidsdagen, opendag brandweer, een stand neer zetten.
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2010, 13:50:13
Het idee is er om met het sigma en andere onderdelen (taakvelden) een soort opendag te houden ergens in het stadscentrum.
Op zich was er ook het idee om ons aan te sluiten bij de open dag van de gemeente, maar die is net achter de rug.

Dus wij zitten te denken aan een opendag met alle taakvelden in bijvoorbeeld het stadscentrum...

Yolanda

• Hulpverleenster.
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Hallo ik ben Yolanda :)
Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2010, 03:30:07
Ik volg ook al een tijdje hoe het Nederlandse Rode Kruis mensen probeert te werven via de Media, maarrrrrrrrrr ook al leveren rampen en met alle respect de Welfare enzo betere plaatjes op, toch moet het Nederlandse Rode Kruis eens af van dat stoffige image. Toen ik eens folders ging hangen vroeg iemand mij ."ben u ook al druk aan het breien?"....Het Rode Kruis zal eens wat meer moeten laten zien dat we staan op evenementen, concerten, en dat het best  8) is om bij het Rode Kruis te gaan.
Ze zullen dus de bezem door de kast moeten halen en eens kijken hoe o.a.  onze zuiderburen het doen ^-^ Ik heb het genoegen gehad om met afd. Doesburg naar het Vlaamse Rode Kruis te gaan en we werden daar ingewijdt in hun werk...Het Nederlandse Rode Kruis kan daar heel veel van leren, want zij hoeven niet te bedelen om leden. Zowieso vind ik het dat we toch lid zijn van het Internationale Rode Kruis en misschien dat het een optie kan zijn om ook internationaal de grenzen open te gooien. Ik ben namelijk ook lid van afd. Emmerich in Duitsland, hun werkwijze is ietwat anders maar het verrijkt mijn leven als Rode Kruizer wel. Het zou toch top zijn dat mensen vooral in grensplaatsen lid zouden kunnen worden van zowel het Nederlandse Rode Kruis als van een buurland., dat we van elkaar leren in handelen, dat je waar je ook bent samen kunt werken met je buitenlandse collega?. Gewoon Internationaal Lid..maar dat zal wel een eutopie blijven. Tja die droom heb ik dus nog...Samen leden werven over de grenzen heen.
Maar goed ik droom weer te ver... Hoor eens hoe onze buren het doen en misschien is dat ook optie in Nederland.  :)
Taakveld 3 hulpverlening, AED-bedienster -  O&V.  Sinds 1995 bij  NRK Nederland -Sinds 2010 bij   ESN - Sinds 2009 bij  Event-Safe - FAI-gediplomeerd.

p.i.m.

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2010, 15:58:50
OOOOOOOOOO, dan zal ik me rap gaan aanmelden voor het rk in vlaanderen, hoogstraten,brasschaat, essen. we hebben afgelopen jaren al eens enkele malen samengewerkt en geooefend.
pim

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2010, 20:24:43
Bij ons is het het laatste jaar eigenlijk wel vanzelf gegaan, veel nieuwe (jongen mensen) in de tent. Ik kan me ook wel vinden in het argument van Yolanda. Het RK heeft hier in NL toch een wat stoffig karakter en pas als je er echtbij betrokken bent, zie je dat het ook heel anders kan.

Iets wat me daarin erg opvalt is dat (veel) afdelingen het moeten doen met materiaal dat zichbaar aan vervanging toe is. Dit is iets waar de ooster- en zuiderburen veel minder last van lijken te hebben (als ik zo de foto's hier op het forum zie). Daar zie je de meest mooie voertuigen en uitrusting en ziet alles er erg uitnodigd uit. Dat maakt het voor (jongeren) uitdagender om eens wat verder zich hierin te verdiepen. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat defensie het liefst de nieuwste en duurste snufjes op TV wil laten zien om nieuwe mensen te werven.

Maar goed, om nu alle afdelingen van allemaal nieuw materiaal te voorzien vanuit het oogpunt van 'ledenwerving' lijkt me nou ook weer niet het beste argument om dit te doen. ;) Ik ben bang dat we voorlopig in NL nog wel aan de 'stoffige' posters vast zitten. We hebben natuurlijk ook een vrij goede reguliere hulpverlening in NL en natuurlijk ook de EHBO verenigingen, waardoor je de vijver toch met andere moet delen. Daarnaast is er in de loop der jaren wel steeds meer druk op de reguliere hulpverlening komen te liggen, waardoor de potentie van de semi proffesionele hulpverlening niet helemaal benut wordt denk ik.