Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2009/2010  (gelezen 97477 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #270 Gepost op: 14 december 2009, 22:12:59
Ik zeg, ga ervoor, als je juist meer gewonden in je kliniek wilt :-X

Ja inderdaad, maar vuurwerk met oud en nieuw is een traditie .. dat kan je toch niet zomaar verbieden!?
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #271 Gepost op: 14 december 2009, 22:13:56
De kans zou dan ook zeer groot zijn dat er dan alleen maar meer illigaal spul uit belgie enzo gehaald word..
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #272 Gepost op: 14 december 2009, 22:28:46
Leuk feestje dat oud en nieuw.

265 gewonden vorig jaar. Zo af en toe een dooie. Voor dit jaar loopt de teller alweer en geheid een giga berg aan kleine brandjes en ik zet voor komende jaarwisseling in op tenminste 5 maal een GRIP 1, 3 maal een Grip 2 en 1 maal een Grip 3.

Leuk feestje.

Edit: voor spelfout en opmaak


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #273 Gepost op: 14 december 2009, 22:30:03
Hallo allemaal,

Goed bezig met het verwijderen van de filmpjes! Goed werk allemaal!

Vraagje - het spijt me als ik dit op de verkeerde plek zet, weet niet goed waar ik het anders kan plaatsen -
kwam net op deze website deze reclame tegen waar je met een enquete voor 450 euro aan vuurwerk kunt winnen.

Je mag toch maar 10 kilo in je bezit hebben?
Ik heb geen verstand van vuurwerk, maar 450 euro aan vuurwerk is dat niet meer dan 10 kilo?
Overtreden ze dan niet gewoon de wet?

Gr. Wortel


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #274 Gepost op: 14 december 2009, 22:35:58
Je gaat m.i. pas de fout in als je het vuurwerk in ontvangst neemt. 450 kilo lijkt mij ( wie duikt er nu even de boeken in? Milieuwetgeving, vervoer gevaarlijke stoffen?) voor vervoer en opslag thuis dus te veel. Maar als je direkt voor verspreiding en opslag van pakketjes van 10 kilo bij vrienden en familie zorgt, dan denk ik dat je legaal bezig bent.

Maar het lijkt mij duidelijk dat je met 1 auto geen 450 kilo consumentenvuurwerk mag vervoeren zonder de benodigde papieren en het ook niet effe thuis onder je bed mag stoppen.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #275 Gepost op: 14 december 2009, 22:41:53
Leuk feestje dat oud en nieuw.

265 gewonden vorig jaar. Zo af en toe een dooie. Voor dit jaar loopt de teller alweer en geheid een giga berg aan kleine brandjes en ik zet voor komende jaarwisseling in op tenminste 5 maal een GRIP 1, 3 maal een Grip 2 en 1 maal een Grip 3.

Leuk feestje.

Edit: voor spelfout en opmaak


En hoeveel van de 265 gewonden was een geval wie niet horen wilt moet maar voelen? Hoeveel branden zijn er in de decembermaand door kerstbomen/kerststukjed ed?

Denk dat er met oud en nieuw, buiten de afvalbranden, aardig wat branden voorkomen kunnen worden door alle ramen te sluiten en brievenbussen af te plakken..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #276 Gepost op: 14 december 2009, 22:43:41
Mijn les 3 gaat niet voor al die 265 slachtoffers op. Sterker nog: de overgrote meerderheid van vuurwerkslachtoffers zijn omstanders die niets met het afsteken van het vuurwerk te maken hebben, maar wel slachtoffer worden.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #277 Gepost op: 14 december 2009, 22:52:49
Per levering mag er niet meer dan 10kg per persoon verkocht worden.. Ik weet even niet hoe het zit met totale opslag :-[.. Weet alleen dat je niet met meer dan 10kg over straat mag..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #278 Gepost op: 14 december 2009, 22:54:14
Mogen is 1.

Wat gebeurt er echt bij de legale vuurwerkhandel?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #279 Gepost op: 14 december 2009, 23:01:44
Mijn les 3 gaat niet voor al die 265 slachtoffers op. Sterker nog: de overgrote meerderheid van vuurwerkslachtoffers zijn omstanders die niets met het afsteken van het vuurwerk te maken hebben, maar wel slachtoffer worden.

Toch denk ik dat de meeste slachtoffers zichzelf verwonden met vuurwerk.. Omstanders hebben zelf de keus om er dicht op te staan of zich aan de veilige afstand te houden die geadviseerd wordt..

Citaat
Vuurwerkongelukken
Ongelukken met vuurwerk worden veroorzaakt doordat de lading op de verkeerde plaats of op het verkeerde moment explodeert. Dat kan gebeuren omdat er aan het vuurwerk zelf iets mankeert. Maar in verreweg de meeste gevallen gebeuren ongelukken met vuurwerk doordat men er zelf mee gaat experimenteren of er onverstandig mee omgaat.

Vuurwerk wordt vaak in de hand afgestoken en dan weggegooid. Dat is ronduit gevaarlijk, omdat nooit met zekerheid te voorspellen valt wanneer het vuurwerk zal ontploffen, en waar het precies terecht zal komen.

Ook is het een slechte gewoonte om weigeraars opnieuw af te steken. De lont kan al zover zijn opgebrand dat de zaak bij een hernieuwde poging onmiddellijk explodeert.

Vuurwerk dat de lucht inschiet veroorzaakt vaak ongelukken omdat het een andere koers volgt dan de bedoeling was. Vuurwerk dat zichzelf voortbeweegt en daarbij met opzet een grillige baan volgt (voetzoekers, gillende keukenmeiden, luchthuilers) is officieel verboden.
Veel vuurwerk veroorzaakt een knal. De wet schrijft voor dat die knal nooit harder mag zijn dan 153 decibel. De fabrikanten gaan wat dat betreft vrijwel tot de grens. Op geringe afstand van het oor veroorzaakt zo’n knal gegarandeerd een gehoorbeschadiging.

En je zult het misschien niet geloven, maar er zijn nog steeds mensen die zelf met vuurwerk experimenteren. Wat levensgevaarlijk is, want meestal explodeert zelfgemaakt vuurwerk onverwacht en op het verkeerde moment. Laat het maken van vuurwerk daarom aan de experts over!

Een ander misverstand is kindervuurwerk, sterretjes bijvoorbeeld. Ook al noemen ze die wel eens kindervuurwerk of koud vuur, onzin! Koud vuur bestaat niet, dus ook sterretjes zijn gevaarlijk, het brandende deel heeft een temperatuur van 1500 graden.

Helaas vinden ieder jaar nogal wat ongelukken plaats met vuurwerk. Vaak zijn hier jongeren bij betrokken.
Enkele feiten over slachtoffers door vuurwerk rond de jaarwisseling 2003 – 2004:
630 mensen hebben zich voor vuurwerkletsel laten behandelen op de spoedeisende hulpafdeling van een ziekenhuis;
voor zover bekend is er een dodelijke slachtoffer gevallen;
43% van de slachtoffers heeft brandwonden;
40% van de slachtoffers werd aan het hoofd getroffen en 24% aan de handen;
de grootste groep slachtoffers was tussen de 10 en 20 jaar (48%), 11% van de slachtoffers is jonger dan 10 jaar;
81% van de slachtoffers is van het mannelijk geslacht;
in 31% van de gevallen is het slachtoffer een omstander;
de meeste ongevallen worden veroorzaakt door vuurpijlen (23%) en rotjes (25%).

http://www.scholieren.com/werkstukken/23013