Als we het toch over nadelen van dit systeem hebben...
Een groot nadeel vind ik dat je niet direct weet met wat voor soort voertuig je van doen hebt. Nog even het lijstje:
0 Personenvervoer (DA, DB, etc)
1 Waterongevallenvoertuigen (WO, WOA,BRV, etc)
2 Gevaarlijke stoffen (OGS, ROGS, AGS, etc)
3 Tankautospuiten
4 Tankautospuiten bosbrandbestrijding
5 Redmaterieel (HW, AL,etc)
6 Bijzondere brandbestrijding
7 Hulpverlening (HV1, HV2, etc)
8 Overig materieel
9 (91 t/m 94) Staf en commandovoering (HOvD, OvD, etc)
(95 t/m 99) Oefenen en technische diensten
Even een paar voorbeelden:
0 --> kan zowel DA als DB zijn (maar dat is ook niet zo belangrijk)
5 --> wanneer heb je nu te maken met een AL en wanneer met een HW? Aan de hand van het volgnummer kan je daar natuurlijk onderscheid in aanbrengen, maar het is toch even nadenken.
8 --> overig materieel; dat kunnen helemaal honderdduizend dingen zijn.
9 --> het is nogal een verschil of je met een officier te maken hebt of met iemand van de TD (niets ten nadele van de TD overigens)
Wat is ook niet helemaal snap, is dat de eenheid die primair wordt ingezet, oftewel de tankautospuit (misschien beter 'basiseenheid' genoemd?
), niet vooraan in het rijtje zit (dus 1 of 0).
De twee- of drieletterige afkortingen voor materieel zijn bij de brandweer gemeengoed. Maak daar dan ook gebruik van in je roepnummers, zodat je gelijk weet waar je me van doen hebt, dat is toch veel makkelijker? Al die verschillende soorten eenheden zijn nu eenmaal moeilijker te vatten in nummers (vergeleken met bijvoorbeeld de ambulancedienst).
En ja, dit is een pleidooi voor het Rotterdamse systeem. Je weet namelijk gelijk met wat voor eenheid je te maken hebt. Nadeel is ook hier wel dat je de kazernenummers moet leren kennen, want de kazernenaam wordt niet uitgesproken.
PS:
Voor degene die het Rotterdamse systeem niet kent; de opbouw is als volgt:
XX ##-# (x= letter, # = cijfer)
fictief voorbeeld:
HW 84-1
(Hoogwerker, 8e disctrict, 4e post, 1e voertuig van dat type).