Op basis waarvan zijn eigenlijk de besluiten genomen welke categorieën voertuignummers er zijn? Ik doel dan op het **-**X* cijfer.
Ik verbaas mij erover dat OGS en Waterongevallen een complete eigen serie hebben terwijl er maar weinig voertuigen van zijn. Waarom is er niet gekozen om bijvoorbeeld de 1-serie te gebruiken voor Watertransport (SL/TW/etc.)? Daar zijn veel meer voertuigen van, en er wordt geen nummerreeks voor gereserveerd. Hier in Gelderland-Midden is maar 1 duikteam en zijn 6 bootjes. Verder is de hele **1* serie ongebruikt.
Om je onderste vraag even kort te beantwoorden. Watertransport valt onder categorie 6: bijzonder brandbestrijdingsmaterieel. En nou het (iets) langere antwoord op je bovenste vraag.
Ik weet dat dit gebeurd is door Landelijk Netwerk Materieel & Verwering en dat er in de
drie bestanden hier meer over te vinden is. Zoals daarin staat mag het
voertuignummer net als het
voertuigtypering maximaal 7 karakters bevatten, voornamelijk in verband met restricties vanuit het meldkamersysteem. Aan de 7 karakters gaat voor het voertuignummer het eerste cijfer al verloren aan de hulpverleningsinstantie, voor brandweer de 2. De andere 6 zijn de roepnummers zoals we kennen: XX-XXXX. Voor de mensen die deze niet kennen: De opbouw hiervan is in dit topic wel terug te vinden of in een van de bestanden op bovenstaande link.
Het nummer zoals jij aangeeft: XX-XX
XX wordt opgedeeld als volgt:
0 : Personenvervoer (DA, DB)
1 : Materieel waterongevallen (WO, boot, materieel RB)
2 : Materieel OGS (DA-AGS, GSH)
3 : Basiseenheid (TS volgens branchevoorschrift)
4 : Bos/duinbrandbestrijdingseenheid (TST-NB)
5 : Redvoertuigen (HW/AL)
6 : Bijzonder brandbestrijdingsmaterieel (WAH, DPH, SB)
7 : Hulpverleningsmaterieel (HV, HVH)
8 : Overig materieel (HA, "SIV")
9 : Staf- en Commandomaterieel (DA-OvD, VC, COH)
Een basiseenheid (TS) krijgt uiteraard een eigen categorie
3. Om tijdens een grote natuurbrand een duidelijk beeld te krijgen welke basiseenheid terreinvaardig is
en gebouwd is op natuurbrandbestrijding, is er voor deze voertuigen (TST-NB) ook een eigen categorie
4.
Vanuit de basiseenheid kunnen verschillende operationele uitgangspunten verzorgd worden. Voor elk operationeel uitgangspunt kent de brandweer ook ondersteunende voertuigen, en daarom is er voor elk punt een eigen categorie:
- Brandbestrijding & redding bij brand
6.
- Bevrijding van beknelde personen en dieren
7 (een HV heeft ook materieel aan boord voor onderstaande uitgangspunten).
- Optreden bij ongevallen gevaarlijke stoffen
2.
- Optreden bij waterongevallen
1.
Omdat redvoertuigen bij alle operationele uitgangspunten als ondersteunend voertuig gebruikt kunnen worden, krijgen deze voertuigen een aparte categorie
5. Om het staf- & commandomaterieel in cijfers van de andere voertuigen te kunnen onderscheiden, is ook hiervoor een aparte categorie
9. Dan heb je nog twee categorieën over, waarbij het onderscheidt te maken is in
alleen personenvervoer
0 en overig materieel
8.
Haakarmbakken, aanhangers en combinatievoertuigen vallen in de categorie waarvoor dat voertuig/chassis primair bedoeld is.
- WAH Waterhaakarmbak, categorie 6
- GSH Gevaarlijkestoffenhaakarmbak, categorie 2
- HW-TS Combi primair HW, categorie 5
- TS-HW Combi primair TS, categorie 3
De
SIV/TS-2 is een verhaal apart, wat te vergelijken is met de haakarmbakken en aanhangers. De snel inzetbare voertuigen voor specifieke operationele uitgangspunten, vallen onder hun eigen categorie. De keuze betreft de verkleinde basiseenheid (onderste drie voorbeelden) ligt bij de veiligheidsregio.
- GS-SI : Gevaarlijke stoffen snel inzetbaar, categorie 2
- HV-SI : Hulpverleningsvoertuig snel inzetbaar, categorie 7
- TS-2 is een vereenvoudigde TS, categorie 6
- TS-4 is een vereenvoudigde TS, categorie 6
- BM-SI is bijzonder materieel, categorie 8
(wat men doorgaans SIV noemt)