Brandweerplan Ter Horst brengt burgers in gevaar - 15-12-2009

Auteur Topic: Brandweerplan Ter Horst brengt burgers in gevaar - 15-12-2009  (gelezen 5236 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Brandweerplan Ter Horst brengt burgers in gevaar'

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/450766/2009/12/15/Brandweerplan-Ter-Horst-brengt-burgers-in-gevaar.dhtml
15/12/09 07u25

ROTTERDAM - Minister Ter Horst wil gemeenten voortaan zelf laten beslissen over de opkomsttijden en bezetting van brandweerwagens. Daarmee worden de nu geldende landelijke tijd afgeschaft. Die is nu acht minuten. Het aantal brandweerlieden per auto zou van zes naar vier gaan.

(...)

De vakorganisaties hebben nu samen een beter en vooral goedkoper plan ingediend bij de Tweede Kamer. Daarin geen uitzonderingen en versnippering, maar één landelijk plan voor voertuigbezetting, kazernedichtheid en opkomsttijden. (DVDH)


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2009, 12:31:10
Ter Horst wil verplichte aanrijtijd brandweer afschaffen

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/253356/Ter-Horst-wil-verplichte-aanrijtijd-brandweer-afschaffen.htm
dinsdag 15 december 2009 09:31

Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) wil de regels rond de aanrijtijd van de brandweer loslaten. De hulpverleners moeten nu binnen acht minuten na een 112-melding ter plaatste zijn, maar dat mogen gemeente straks zelf bepalen. Ook wil Ter Horst de minimale bezetting terugbrengen van zes naar vier man.

De brandweer mag er langer over doen om ter plaatse te zijn. Dat meldt De Telegraaf.

De minister wil de regels versoepelen om te bezuinigen. Vakorganisaties van de brandweer zijn tegen de ontwikkelingen. 'Dit gaat levensgevaarlijke situaties voor de burger opleveren,' schrijft de Vakvereniging Brandweervrijwilligers (VBV).

(...)

Morgen vergadert de Tweede Kamer over de plannen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2009, 12:32:38
Brandweer langer onderweg

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5572930/__Brandweer_langer_onderweg__.html?p=22,2
di 15 dec 2009, 05:30
 
AMSTERDAM -  De landelijke opkomsttijden voor de brandweer dreigen te worden afgeschaft.

Om geld te besparen mogen gemeenten van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) straks zelf bepalen hoe snel de brandweer na een 112-melding ter plaatse is. Ook de minimale bezetting van een brandweerwagen gaat terug van zes naar vier man. "Een levensgevaarlijke ontwikkeling", waarschuwen vakorganisaties van de Nederlandse brandweer.

(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2009, 13:13:36
Goed gemotiveerde redenen; prima

Veiligheid inboeten om centen te besparen; NEE

Het zijn de verkeerde argumenten om dit soort beslissingen te nemen. Ik denk dat hier de beroeps EN de VG samen moeten optrekken om dit op alle mogelijke manieren te voorkomen. Het probleem van foute management beslissingen wordt verplaatst naar de werkvloer. Je hebt het over keuzes maken op momenten dat je geen keuzes kan maken.

Als er echt bezuinigd moet worden, moet er eens heel goed gekeken worden naar zaken als (Geen FF brainstormen):
- Onterechte OMS/PART meldingen
- De continue uitbreidende taak van de brandweer. Is het afhijsen niet spoedeisend een taak, Is wateroverlast (niet spoed) een taak, etc, etc.
- De overhead kosten om de organisaties in stand te houden. Bijv locatie en vorm huisvesting, (Gechargeerd) een betonnen doos in een weiland is voldoende om een regio draaiend te houden. Daarvoor hoeven geen A-Locaties en creatief vormgegeven locaties gemaakt te worden. Bouw bijvoorbeeld kazernes volgens een standaard modulair model. Daardoor worden ze overal herkenbaar en waarschijnlijk door de standaard productie ook goedkoper. (Let wel ook ik geniet van een mooi vormgegeven gebouw, maar is het nodig?)
- Taakstelling vernauwen. Pure preventie en repressie. Bijv. ik ben een voorstander van Community Safety, maar de lasten zijn voor de Veiligheidsregio's, terwijl de baten eigenlijk voor de commercie zijn (Verzekeraars, producent rookmelders, BHV, etc)

Het belangrijkste is terug naar de basis; Waarvoor dient de brandweer en de ondersteunende organisatie.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 15 december 2009, 13:26:12
Betreft : Persbericht Gezamenlijke Vakorganisaties Brandweersector
Datum : 15 december 2009
Onderwerp : Verlaging voertuigbezettingen en verhoging opkomsttijden

http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/persberichten/20091215_onderbezetting_brandweervoertuigen_wisselende_opkomsttijden_docx1.pdf

Minister speelt met vuur: brandweer straks met te weinig spuitgasten bij brand en te laat?

Minister Ter Horst wil aan gemeenten en veiligheidsregio’s het recht verlenen het aantal brandweerlieden op de 1ste brandweerauto’s te verlagen en opkomsttijden bij brand en hulpverlening te verhogen. Levensgevaarlijk voor de burger als de 1ste brandweerauto met te weinig brandweerlieden en bovendien nog eens later aankomt. De vakorganisaties voorspellen een grote willekeur bij spoedeisende brandweerhulp voor de burgers en het bedrijfsleven.
Bovendien een verspilling van 10-tallen miljoenen euro’s. Een grote stap terug terwijl er de laatste jaren juist zoveel verbeterd is voor de veiligheid van de burgers en de brandweerlieden.


De gezamenlijk brandweervakorganisaties zijn boos nu de minister de mogelijkheid biedt om met veel te weinig brandweerlieden bij een zwaar ongeval of brand aan te komen. Bij brand is dan een veilige redding met minder dan 6 brandweerlieden onmogelijk en wachten op een tweede brandweervoertuig is, -zeker na het politiedrama in Pernis waarbij 4 agenten tijdens een moordpoging op de stoep stonden te wachten op versterking-, onaanvaardbaar. De burgers verwachten adequaat optreden. Brandweerlieden, gedreven door beroepseer en passie voor hun vak, zullen zichzelf in gevaar brengen door toch met te weinig mensen te gaan redden en de brand te lijf te gaan; met alle gevolgen van dien.

Daarnaast biedt de minister de veiligheidsregio’s ook de mogelijkheid af te wijken van de wettelijk vastgestelde opkomsttijden. Afhankelijk van de veiligheidsregio arriveert de brandweerwagen dan eerder of juist later bij woningbranden en hulpverleningen. Dat lijkt tegenstrijdig want de minister wil juist landelijke uniformiteit regelen in het Besluit Veiligheidsregio’s. De slogan dat ‘elke seconde telt’ lijkt zo rijp voor de geschiedenisboeken.

Het is volgens de wet- en regelgeving, het één of het ander. Met minder mensen op een 1ste brandweervoertuig betekent meer kazernes en/of meer brandweervoertuigen. Bij later aankomen betekent dit ook nog eens meer brandpreventieve maatregelen voor de burgers en het bedrijfsleven.
Je kunt niet van twee walletjes eten. Later én met minder brandweerlieden aankomen, betekent niet alleen meer preventie op kosten van de burger en het bedrijfsleven maar ook nog eens extra veiligheidsmaatregelen voor de brandweerlieden zelf. Immers zij gaan later de brand in om te redden en moeten daardoor meer risico’s lopen. Om al deze onnodige veiligheidsrisico’s aanvaardbaar te houden, moet veel extra geld geïnvesteerd worden. Zo niet, dan gaat de kans op nog meer doden onder burgers en brandweerlieden omhoog en zullen, -naar verwachting van de vakorganisaties-, de schadebedragen (voor het bedrijfsleven) verder stijgen. Tot slot leiden al die lokale en regionale experimenten tot verspilling in een tijd dat elke overheidseuro drie keer moet worden omgedraaid.

De gezamenlijke vakorganisaties binnen de brandweersector hebben een beter en goedkoper plan ingediend bij de leden van de Tweede Kamer. Geen uitzonderingen in de wet, geen versnippering van allerlei lokale en regionale experimenten en geen geldverspilling maar één landelijk plan voor voertuigbezetting, kazernedichtheid en opkomsttijden. Zoals dat in de ambulancesector allang het geval is. Daar beheert het RIVM het landelijke dekkingsplan voor ambulancespreiding en aanrijtijden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Glenn2

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 december 2009, 13:26:49
Om de woorden van Wilders maar eens uit de kast te halen... dat mens is knettergek! Hebben we als land een goede brandweerzorg, komt zij uit het oogpunt van besparingen met een plan om dit volledig om zeep te brengen.

Ben benieuwd wat de volgende maatregel is.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 15 december 2009, 13:34:16


NB VBV De opvattingen van de VBV en andere vakorganisaties vindt u in ons dossier 4, 6 of 8 man dat vandaag online is gegaan.

Laatste nieuws 15 december 2009
Burgers en bedrijfsleven in onzekerheid als minister voertuigbezettingen en opkomsttijden over laat aan lokale en regionale besturen. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), mevrouw dr. G. ter Horst, wil dat in het Besluit Veiligheidsregio zo regelen. De gezamenlijke vakorganisaties binnen de Brandweersector hebben een brief met eigen plan ingediend bij de Tweede kamer.

Lees hier die brief met dat plan.

Kerninformatie

de voertuigbezettingen van de eerste brandweerauto's (in vakjargon: de eerste lijnseenheden) hangen één op één samen met de kazernedichtheid. Minder mensen dan meer kazernes. Of het kan ook anders: minder brandweerlieden, zelfde aantal kazernes maar dan meer preventiemaatregelen door burger en bedrijfsleven. Met andere woorden: minder brandweerlieden zonder meer van het andere, levert de burger en bedrijfsleven aanmerkelijk meer onveiligheid op. Deze samenhang is geregeld via het Bouwbesluit en de brandveiligheidsconcepten voor gebouwcategorieën. Deze gaan uit van de huidige kazernedichtheden en 6 brandweerlieden op de eerste brandweerauto.

Daarbij komt dat met name bevelvoerende in een klemmende spagaat komen als er met 4 personen wordt uitgerukt. Er komen dan protocollenen voorschriften die stellen dat er niet mag worden opgetreden voordat het 2de voertuig de hoek omdraait. Desondanks staat men voor een uitslaande woningbrand met personen erin. Ooit schreef een bevelvoerder die aan een proef had meegewerkt ons het volgende:

"…en hier rukken wij met 4 personen uit. Bij een binnenbrand is dit geen pretje en ook niet bij een beknelling. Je bent altijd aan het opschalen en aan het begin ga je toch naar binnen. Want er staan altijd mensen buiten te kijken en als je blijft wachten op de tweede tankautospuit, dan staat er weer een verhaal van de brandweer in de krant”.

Standpunt VBV:
geen verlaging van voertuigbezettingen en minder kazernes zonder één landelijk integraal onderzoek. Minder brandweerlieden betekent automatisch latere hulp aan de burger in nood en meer kans op doden en meer kans op hogere schade. Bovendien nemen de risico's voor eigen veiligheid van de brandweerlieden extreem toe. De samenhang, de balans tussen preventie en repressie moet blijven.

Opbouw dossier
Het dossier is zo opgebouwd dat er eerst een uitleg wordt gegeven, dan de verschillende publicaties worden benoemd met de opvattingen van de verschillende belanghebbende organisaties zoals het Ministerie van BZK en de NVBR. Daarna geven wij als VBV onze visie hierop en tot slot wordt nog eens alle relevante documentatie downloadbaar ter beschikking gesteld. Wij houden ons aanbevolen voor verbeteringen in dit dossier.

lees verder de volgende onderwerpen in dossier 4, 6 of 8 man
--------------------------------------------------------------------------------
Waar komt de 6-mansnorm vandaan?
Wat is is de relatie met de opkomsttijden?
Wat is de relatie met de preventiemaatregelen?
De twee rekenmodellen: kazerne open, kazerne dicht
Hoe begon het mee en wie ging ermee verder
Welke belangen spelen er landelijk, regionaal en lokaal?
Veel gehoorde argumenten en vragen
Vuurwerkramp Enschede
NVBR standpunt
VBV standpunt
Kern van VBV-opvatting
Gezamenlijke acties vakorganisaties
Een landelijk plan
Documentatie 4, 5, 6, 7 of 8 mansdossier in volgorde zoals vermeld in dit dossier
Nieuwsberichten van website
Radio-interviews over dit onderwerp
--------------------------------------------------------------------------------
Samen sterk in de hulpverlening!


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #8 Gepost op: 15 december 2009, 14:30:55
mmmhhh ik vraag me af of dit een goede ontwikkeling is maar ik weet wel dat dit mogelijkheden gaat bieden voor ons probleem in alkmaar

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #9 Gepost op: 15 december 2009, 15:01:31
De van 6 naar 4 regel kan gebruikt worden bij een buitenbrandje of wat dan ook, maar groter dan dat echt niet.
En de 8 minuten regel stoppen.. dit houdt ons juist scherp en voor vele regio's zover ik altijd begrijp, aardig haalbaar.
Die vrouw heeft kennelijk geen verstand van hoe het werkt, en alleen maar oog voor de centen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.