16:17:33 08-01-10 04/049 GROUP-1 Grip 2 GEEN OPKOMST ivm Schaarste strooizout
Strooizout houdt Nederland in de greephttp://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/455357/2010/01/08/Strooizout-houdt-Nederland-in-de-greep.dhtml08/01/10 15u17
UPDATE RIJSWIJK - Het strooizout dat de Nederlandse wegen begaanbaar moet houden, heeft het land al dagen in zijn greep. Hoe groot zijn de problemen nou eigenlijk? En sinds wanneer wordt er eigenlijk gestrooid in de winterperiode?
Vijf vragen over strooizout.
Hoeveel strooizout gaat er per jaar doorheen?
Sinds het begin van het aanhoudende winterweer half december is er op de landelijke snelwegen al zo'n 100.000 ton strooizout doorheen gegaan. Volgens Rijkswaterstaat is dat ,,anderhalf keer zoveel als in een doorsnee winterperiode. En het einde is nog niet in zicht.'' De overheid betaalt voor 1 ton zout 55 euro. Een strooiwagen bevat gemiddeld 30 ton. Op één vierkante meter weg wordt per beurt zo'n 15 gram zout gestrooid.
Sinds wanneer wordt er eigenlijk gestrooid?
Volgens Rijkswaterstaat werd er al voor de Tweede Wereldoorlog zout op de grote wegen gestrooid als ijzel het verkeer teisterde. Pas in de jaren zestig ging Rijkswaterstaat op grote schaal zout strooien. ,,Simpelweg omdat er toen meer auto's en dus meer wegen kwamen'', aldus een zegsman.
Heeft strooizout schadelijke gevolgen voor het milieu?
Milieuorganisaties stellen van wel. Zou zou door de zoutwinning in Friesland volgens de Friese Milieu Federatie bodemdaling optreden, met langdurige gevolgen. Volgens minister Van der Hoeven valt dat wel mee. Desondanks gaat de provincie Friesland een negatief advies geven voor de vergunning om meer zout te winnen. Frisia Zout stelt dat er geen negatieve gevolgen voor het milieu zijn, ,,behalve in geval van een extreme overdosis''. Strooizout dat in wegbermen terecht komt, laat zware metalen achter. Weliswaar zeer kleine hoeveelheden, maar wegbermen die zwaar bestrooid zijn tonen de gevolgen in het voorjaar en de zomer daarna, aldus natuurbeschermers.
Wat nu als al het strooizout op is?
Rijkswaterstaat denkt vrijdag dat het zo'n vaart niet zal lopen. ,,We zullen alles in het werk stellen om geen wegen af te hoeven sluiten'', aldus een woordvoerder. De situatie op de Nederlandse wegen wordt van moment tot moment geëvalueerd. Vrijdag maakte de overheidsdienst afspraken met AkzoNobel voor levering van 15 miljoen kilo extra strooizout de komende week.
Zijn er alternatieven voor het strooizout?
De gemeente Etten-Leur lost de krapte aan strooizout op door gladde wegen te bestrooien met Atlantisch zeezout, de basis voor badzout, en Zeeland overwoog zongedroogd strooizout uit Egypte als alternatief. ,,We kijken zeker naar alternatieven en zout is zout'', aldus Rijkswaterstaat. ,,Maar je loopt al snel tegen praktische problemen op. Zo liggen de kosten van badzout vele malen hoger dan die van strooizout.''
Rijkswaterstaat: genoeg strooizout
Rijkswaterstaat garandeert tot en met de avondspits op maandag het bestrooien van de belangrijkste wegen in Nederland. De overheidsinstantie baseerde dit vrijdag op de weersverwachting, de inzet van alternatieve strooimiddelen en de aanvoer van extra strooizout door leveranciers Frisia en AkzoNobel.
,,Plaatselijke ongemakken kunnen blijven bestaan, maar van ernstige verkeershinder door tekort aan strooizout is tot en met maandag geen sprake'', stelt Rijkswaterstaat. De organisatie probeert de komende dagen het extra strooizout van AkzoNobel en Frisia naar de plekken met zouttekorten te distribueren.(ANP)