Bergers en fotografie cq. fotoverspreiding

Auteur Topic: Bergers en fotografie cq. fotoverspreiding  (gelezen 10380 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

takel1

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2010, 08:26:46
Zo, even de knuppel in het hoenderhok ! !

Zijn hulpverleners heilig, maken zij geen fouten, geen aanrijdingen?

Als er een keer iets gebeurd kan er, m.i., ook daar gewoon over bericht worden.

Wat ik echter belangrijker vindt en waar we allemaal aan voorbij gaan is het feit dat het hier om een niet commerciële activiteit gaat en juist laat zien hoe fanatiek, lees plezier in het werk, deze mensen hebben.

Ook ik vindt dat foto's van overleden mensen met een laken over zich heen uit den boze is en dat kentekens onleesbaar moeten zijn maar laten we verder geen hetse voeren naar elkaar. Ook bij deze foto's leren we van elkaar of doen we wellicht iedeeën op.

Citaat
Formeel zijn alleen de CMV (vrachtwagen-IM) bergers aan een regel gebonden die bepaald dat gemaakte foto's van de incidentlocaties niet mogen worden verspreid aan derden.
Het frappante is juist dat deze instantie, Rijkswaterstaat en betrokkenen (al dan niet via verzekeraar) erom vragen na afloop... ook voor de aankleding van menige website zijn dit natuurlijk vaak fraaie plaatjes.
 ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Citaat
Bij ons intern zijn de regels vrij helder wanneer een foto met een camera van het bedrijf wordt gemaakt, die kunnen in bepaalde gevallen op de website van het bedrijf belanden en daar houdt het op.
Wat is het verschil ? Internet is volgens mij internet, ongeacht welke site.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #11 Gepost op: 7 april 2010, 09:21:17
Om diezelfde knuppel ook maar even te hanteren:

Als je het over door de berger fotograferen van ongevallen hebt vind ik dat niet erg professioneel overkomen. Je bent daar op dat moment om te bergen en niet om uitgebreid mooie plaatjes voor jezelf/website te maken. Staat ook niet zo netjes tegenover je collega hulpverleners lijkt mij. Ben je berger van beroep en sta je daar in je vrije tijd is het uiteraard een ander verhaal, dan ben je gewoon "fotograaf/belangstellende/passant/ramptourist".

takel1

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #12 Gepost op: 7 april 2010, 09:38:19
Ik snap je uitleg echter, wij worden, door het "afstoten van politietaken", als bergers steeds meer als "aanrijdingsinformant" voor de verzekering, onze opdrachtgever, gezien. Om die reden ook worden bij ons bedrijf altijd een paar overzichtsfoto's van de ongevalslocatie gemaakt. Als dan de mogenlijkheid zich voordoet wordt er uitgebreider gefotografeerd.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat wij in toenemende maten worden geconfronteerd met bestuurders/eigenaars die schade bij ons claimen die er achteraf al op bleek te zitten, ook hierbij zijn foto's een "uitsluitend" bewijsmiddel.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 7 april 2010, 10:23:38
Ik snap je uitleg echter, wij worden, door het "afstoten van politietaken", als bergers steeds meer als "aanrijdingsinformant" voor de verzekering, onze opdrachtgever, gezien. Om die reden ook worden bij ons bedrijf altijd een paar overzichtsfoto's van de ongevalslocatie gemaakt. Als dan de mogenlijkheid zich voordoet wordt er uitgebreider gefotografeerd.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat wij in toenemende maten worden geconfronteerd met bestuurders/eigenaars die schade bij ons claimen die er achteraf al op bleek te zitten, ook hierbij zijn foto's een "uitsluitend" bewijsmiddel.

Ik maak tijdens mijn werk ook foto's van bepaalde zaken ... Echter ik ga deze toch ook niet online zetten om op deze wijze een perswebsite te voorzien van foto's  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #14 Gepost op: 7 april 2010, 10:56:30
Ik snap je uitleg.............
Mooi.  :)

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #15 Gepost op: 7 april 2010, 11:01:17
Hier in Harderwijk eo zijn er ook een aantal bergers die fotos maken tijdens hun bezigheden, meestal is dat voor de hyves, zo nu en dan ontvangen wij (www.112nwv.nl) ook wel eens beelden van een aanrijding waar wij bijvoorbeeld niks van wisten omdat er alleen politie is geweest.

Komt met de gladheid regelmatig voor.
Voor de mensen die benieuwd zijn naar de foto's: http://deltaberging.hyves.nl/fotos
Maar dit bedrijf houd het nog best netjes, althans heb nooit over problemen gehoord oid en er zijn goede afspraken mee gemaakt.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

denkweb

• Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • en door!
Reactie #16 Gepost op: 8 april 2010, 20:13:41
Ik had al ergens getypt dat gezond verstand een goede rol bij de afweging moet spelen. Elke betrokken club zal van tijd tot tijd eens een foto parkeren op de eigen site, immers, je wilt laten zien waar je aan werkt.
Als berger MOET je tegenwoordig, om bergingen die langer als anderhalf uur of extra materiaal vergen, met behulp van foto's ondersteunen om de kosten betaald te krijgen van menig verzekeringsalarmcentrale.
Geen foto, geen betaling. En wat er met die foto's uiteindelijk gebeurd is mij ook geheel onduidelijk.

De nuance van het commercieel aanbieden van beeldmateriaal door iemand die voor zijn werk ter plaatse is acht ik voorbehouden aan de pers. Niet om de concurrentievervalsing, maar om de piëteit van de betrokken instantie als (semi-)hulpverlener.
Je brengt jezelf onbedoeld in diskrediet en dat kan gevolgen hebben voor een complete organisatie. Wat als het bedrijf in de toekomst een potentiële nieuwe klant is? Of een hulpverlener later ongewensd herkend wordt na een of andere actie, door jouw toedoen? En diezelfde hulpverleners komen jou ook helpen als je problemen hebt, je vindt het toch ook prettig als berger dat de politie even helpt met de straat aanvegen?

En ook in kan lachen om een busje dat op zijn kop ligt met de tekst; 'Als draait om onze klant' of een andere gedurfde actie met de slogan 'Sure we can'. Laten we dat ook vooral blijven doen. Enkele verzekeraars maken zelfs reclame achterop de vrachtwagens. Maar ik zie wel een groot verschil tussen commercieel en eigen reclame.

denkweb

• Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • en door!
Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2010, 01:44:38
Kwam deze net tegen op de hyve van een collega. Moet dus stellen dat er altijd iets tussen de regels door raakt. Neemt niet weg dat dit ook moet kunnen naar mijn idee. Als er maar geen commercieel belang bij speelt en er aan de sociale randvoorwaarden (als geen letsel e.d.) gedacht wordt.

We zijn ook niet de enige fotografen...

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2010, 11:43:28
Kwam deze net tegen op de hyve van een collega. Moet dus stellen dat er altijd iets tussen de regels door raakt. Neemt niet weg dat dit ook moet kunnen naar mijn idee.

Persoonlijk had ik het dan wel netjes gevonden als de bedrijfsnaam even onherkenbaar was gemaakt. Meneer of mevrouw H. zit vast niet op deze 'publiciteit' te wachten O0

We zijn ook niet de enige fotografen...

Lijkt me niet dat zij fotografeert t.b.v. haar Hyves pagina ::) ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2011, 01:48:51
NOg wat foto's van de A16 09/01/2010:

(bron: www.abarendregt.nl)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !