Ambulance en pijnmedicatie

Auteur Topic: Ambulance en pijnmedicatie  (gelezen 9402 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #40 Gepost op: 16 januari 2010, 20:52:13
Tim,

Wij cardioverteren alleen in geval van hemodynamisch instabiliteit (wegrakingen, systolisch bloeddruk <80 EN bewustzijnsdaling). In alle andere gevallen dienen we desnoods amiodarone toe. In de praktijk zijn dat de mensen met brede complex tachycardïeen (ventriculaire tachycardie, ventrikelflutter) die niet op de amiodarone reageren en je staat met je rug tegen de muur. Ik heb in deze situatie 2 keer gecardioverteerd in 12 jaar ambulance ervaring. Beide keren met het gewenste resultaat, overigens.

(Even een voetnoot: er zijn collega's die nu mij gaan overvallen met de opmerking dat ik, volgens landelijk protocol, geen cardioversie hoeft te doen als ze niet op de medicatie reageren. Daar ben ik me van bewust, maar in mijn beide gevallen was snel naar het ziekenhuis rijden ook geen optie)

De sternummassage en/of blaasproef is alleen van toepassing bij patienten met een smalle-complex tachycardie (in de meeste gevallen supra ventriculaire tachycardie). Deze mensen kunnen theoretisch gezien nog instabiel worden, maar ik heb het nooit gezien. Bovendien wordt er adenosine toegediend nog voordat er sprake is van cardioversie.

Wij maken een onderscheid tussen de 2 ritme's door het maken van een 12-afleiding ECG. Dat is voor mij een vereiste voordat ik overga tot cardioversie. Ik zou geen abberante geleding over het hoofd willen zien en onterecht cardioverteren.

Wat medicatie betreft, ik heb hierboven de anti-arrytmica hierboven besproken. Sedatie geschiedt vogens regionale protocol met midazolam (tot 10mg).

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2010, 02:02:37
Verkeerd knopje en vond het topic met mijn slaperige kop niet terug, dus bij deze: dank U

Wat ik wou vragen, alvorens hardwarematig te cardioverteren, vermoed ik dat jullie sternummassage en blaasproef toepassen, maar hebben jullie medicatie voorzien in een volgende fase of gaan jullie direct voor de shock?

Hoe frequent passen jullie dit toe? Want een urgente cardioversie ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.
 Je bedoelt denk ik sinuscarotismassage (SCM) en de valsalvamanoevre?, sternumassage zal nog niet veel helpen bij een SVT denk ik zo.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod