Porto los, spreeksleutel of oortje?

Auteur Topic: Porto los, spreeksleutel of oortje?  (gelezen 90625 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #190 Gepost op: 19 april 2014, 12:07:08
Het project ARC is al enige tijd gaande: Aanbesteding Randapparatuur C2000. Aanbesteding moet in de zomer openbaar gemaakt worden, waarna bedrijven kunnen inschrijven. Later in het jaar gebruikerstesten. Gewenste uitrol mei 2015. Recent zijn gebruikersdagen georganiseerd. Uitgangspunt is een porto op de man voor frequente gebruikers en voor andere doelgroepen een verdeelsleutel. Porto moet voorzien zijn van GPS dat op meldkamer zichtbaar  met zijn.
Per doelgroep (recherche, BPZ, verkeer enz ) was er een inloopdag. Daar zijn wensen geïnventariseerd. Bleek ook dat er nu nog heel verschillend gewerkt wordt. Er zijn oude regio's waar men vanwege de kosten geen spreeksleutels verstrekt.  Ook grote verschillen in programmering van porto's die het zelfde type hebben.

Ben er ook bij geweest. Men heeft nu in ieder geval de gebruikers er bij betrokken. Vond wel dat de meeste collega's zich nog te veel hebben gericht op de huidige apparatuur, terwijl zo'n aanbesteding juist kans biedt om fabrikanten te prikkelen. Kortom een duidelijk plan van eisen op stellen, dat voldoet aan de technische en gebruikerseisen, en dat in de markt wegzetten. Gaat toch om een order van zo'n 50.000 apparaten. Douane doet ook mee namelijk.

Alle apparaten krijgen de landelijke fleetmap. Er werd volgens mij ook gemeld dat er ook een zogenaamde reis-gg komt die automatische gaat schakelen naar een andere meldkamer als je binnen het bereik van het gebied van die meldkamer komt. In combinatie met het landelijke roepnummerplan lijkt me dit heel handig.
Volgens mij gaat in juni 2014 het landelijke roepnummer plan in werking.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #191 Gepost op: 19 april 2014, 14:56:53
Bedankt Martin, klinkt allemaal veelbelovend! Waar bij mij de vraagtekens over ontstaan is dat jij noemt dat bedrijven deze zomer kunnen inschrijven voor een aanbesteding voor de randapparatuur van C2000. Bedoel je daarmee de 'accessoires' zoals de spreeksleutel, oortjes en hoesjes of worden ook de daadwerkelijke porto's mee bedoelt? Ik begreep idd dat in 2015 landelijk eenzelfde porto moet worden uitgeleverd met een landelijke fleetmap, maar ook gelijke statussen. Een 6'je zou dan overal in het land hetzelfde effect moeten geven.

Vooral het idee van GPS vind ik top, de politie Den Haag werkt daar al mee maar ik begreep dat het niet zo eenvoudig is om iedereen op een scherm te zien. Er is een bepaalde procedure voor om GPS te activeren in een porto en ik dacht dat dit (tot nu toe) alleen werd gebruikt bij diefstal of vermissing van porto (of diender). De GPS van de porto's is dus standaard uitgeschakeld en kan door de meldkamer worden ingeschakeld.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #192 Gepost op: 19 april 2014, 17:25:29
Citaat van: silque link=msg=1259887 date=1397912213
Bedankt Martin, klinkt allemaal veelbelovend! Waar bij mij de vraagtekens over ontstaan is dat jij noemt dat bedrijven deze zomer kunnen inschrijven voor een aanbesteding voor de randapparatuur van C2000. Bedoel je daarmee de 'accessoires' zoals de spreeksleutel, oortjes en hoesjes of worden ook de daadwerkelijke porto's mee bedoelt? Ik begreep idd dat in 2015 landelijk eenzelfde porto moet worden uitgeleverd met een landelijke fleetmap, maar ook gelijke statussen. Een 6'je zou dan overal in het land hetzelfde effect moeten geven.

Vooral het idee van GPS vind ik top, de politie Den Haag werkt daar al mee maar ik begreep dat het niet zo eenvoudig is om iedereen op een scherm te zien. Er is een bepaalde procedure voor om GPS te activeren in een porto en ik dacht dat dit (tot nu toe) alleen werd gebruikt bij diefstal of vermissing van porto (of diender). De GPS van de porto's is dus standaard uitgeschakeld en kan door de meldkamer worden ingeschakeld.

In ZHZ staat GPS standaard aan sinds vorig jaar op de porto's en bij de GMC. De eenheden zijn dus per porto te volgen. Al gaat dit niet voor iedere centralist even gemakkelijk  e050


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #193 Gepost op: 19 april 2014, 18:00:25
Citaat van: Red link=msg=1242811 date=1391731488
Als dat de reden zou zijn geweest dan had ik dat wel gezegd. Nou werken wij veel met studenten dus dan is het wel fijn als je ook de andere kanalen kan uitluisteren. (Daar hebben jullie bij hoofdwegen geen last van natuurlijk)

Met z'n tweeën hoor je nou eenmaal meer als alleen. En alle informatie steeds doorgeven aan je collega is gewoon irritant. De kans dat er info blijft liggen neemt met iedere schakel in de ketting toe. Dat heeft niets met vertrouwen te maken.

En dus daarom: lekker op 1 gespreksgroep werken. Amsterdam zal toch over moeten (eindelijk).

Want hoe meer schakels (plot, meldkamer) des te meer kans dat er info blijft liggen. (De collega met de meldkamer porto kan net even om de hoek staan te preten met een get/aav)


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #194 Gepost op: 19 april 2014, 18:30:16
Citaat van: PatrickSP link=msg=1259918 date=1397923225
En dus daarom: lekker op 1 gespreksgroep werken. Amsterdam zal toch over moeten (eindelijk).

Want hoe meer schakels (plot, meldkamer) des te meer kans dat er info blijft liggen. (De collega met de meldkamer porto kan net even om de hoek staan te preten met een get/aav)

Waarom?


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #195 Gepost op: 20 april 2014, 03:16:45
Citaat van: MartinJ link=msg=1259835 date=1397902028
Er werd volgens mij ook gemeld dat er ook een zogenaamde reis-gg komt die automatische gaat schakelen naar een andere meldkamer als je binnen het bereik van het gebied van die meldkamer komt.

Mij niet. Als je in landelijk gebied/stad/dorp rijdt wat kruist aan een andere regio of je moet deze door kruizen, kan je dus zo ineens op een andere gespreksgroep terecht komen. Terwijl die meldkamer misschien wel op een hele andere locatie werkt als de meldkamer waar je normaal zaken mee doet.

Lijkt me handiger dat meldkamers makkelijk jouw porto gewoon slepen en voor de rest dat je zelf schakelt, ipv apparatuur die dit voor jou gaat doen. Kan me indenken dat dit in heel veel situaties problematisch kan zijn.
Wat als je in een achtervolging zit en rijdt een andere regio binnen? Of je rijdt aan naar een melding maar moet een stuk door een andere regio en ondertussen geeft jouw meldkamer jouw extra info? Kan zo nog wel een tal van voorbeelden geven.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #196 Gepost op: 20 april 2014, 13:33:08
Cabo, technisch gezien kan je niet exact wisselen op de regiogrens (tenzij men gps plaatsbepaling gebruikt om te bepalen waar iemand is).

Ik vermoed dat men zal wisselen van regio als men uit het bereik is van de mast van de "eigen" eenheid en overschakeld naar de mast van de andere eenheid. Als je portogewoon hebt gehad zul je weten dat dit capaciteit op het netwerk en op de meldkamer scheelt. Maargoed er zijn hier mensen op het forum die je dit ongetwijfeld in meer technisch detail kunnen vertellen dan ik.  ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #197 Gepost op: 20 april 2014, 14:26:33
Citaat van: tcf link=msg=1259906 date=1397921129
In ZHZ staat GPS standaard aan sinds vorig jaar op de porto's en bij de GMC. De eenheden zijn dus per porto te volgen. Al gaat dit niet voor iedere centralist even gemakkelijk  e050

Weet je zeker dat het om de porto's gaat en niet de mobilofoons icm AVLS ? Lijkt me erg druk worden op het scherm als je alle eenheden ziet, zeker in de grote steden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #198 Gepost op: 20 april 2014, 14:29:41
Dat weet ik heel zeker. Ik werk er zelf namelijk ook nog wel eens ;) En het klopt dat het scherm soms druk is qua porto's/eenheden. Zeker om en nabij de bureaus maar verder is het zeker wel goed te doen. Met filters werken helpt ook.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #199 Gepost op: 20 april 2014, 14:33:11
Ja dat weet ik zeker omdat ik er zelf mee werk. Het is op zich goed te doen, zeker als je werkt met filters en niet te ver uitzoomd ;) Werkt overigens erg goed omdat je voetsurveillance en bikers nu kunt 'volgen' en dus meldingen/posities kunt geven.