Apr 2004 - Persoon onder busje

Auteur Topic: Apr 2004 - Persoon onder busje  (gelezen 27346 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

bartdejong

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 3 april 2004, 12:48:35
@ Jaap: Inderdaad helemaal uit het boekje!

Grootste probleem lijkt mij het stabiliseren. Dit moet m.i. ook al in overleg met de ambulance.

Verder hefkussens en vooral spanbanden om als je gaat liften te kunnen sturen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 3 april 2004, 13:10:37
@ Jaap: Inderdaad helemaal uit het boekje!

Grootste probleem lijkt mij het stabiliseren. Dit moet m.i. ook al in overleg met de ambulance.

Verder hefkussens en vooral spanbanden om als je gaat liften te kunnen sturen.
tja inderdaad met spanbanden gaan werken,in iedergeval eentje om die boom heen.Deze hoeft alleen te voorkomen dat het busje eventueel op de zij zou rollen,aangezien het busje toch in zachte grond ligt.


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2004, 17:20:38
Vanuit de ambulancehoek:

Als het veilig is, in overleg met de brandweer over de wijze van bevrijding.
Is het s.o. stabiel, dan wordt uiteraard gekozen voor een veilige bevrijding.
In het geval van een ABC-instabiel s.o. moet overlegd worden met de brandweer hoe het s.o. op een verantwoorde wijze snel bevrijd kan worden.

Bij zo'n ongeval zal ik er echter vanuit gaan dat het s.o. recht heeft op interne bloedingen.  
Daarbij zal ik rekening houden met een plotselinge bloeddrukdaling tengevolge van eventuele bloedingen en het s.o. als zodanig (instabiel) benaderen.

Een snelle bevrijding lijkt mij dus gewenst


Gast48368

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2004, 18:06:48
Het brandgevaar moet ook in acht worden genomen, dus meteen een brandblusser mee naar de plaats van het ongeval lijkt me geen overbodige luxe.


mikie

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 april 2004, 23:15:31
Als de brandweer tp is, is het allereerst belangrijk om te weten te komen hoe en in welke situatie het so onder het voertuig ligt. Dit kan een taak zijn voor nr. 4 en de bvd. Nr 3 kan intussen het voertuig controleren op lekkages. 1+2 kunnen alvast zorgdragen voor materiaal wat nodig is voor het stabiliseren. Na de situatie als bvd te hebben gezien kunnen 1+2 het voertuig gaan stabiliseren. Nr 3 blijft zorgragen voor de veiligheid van de hulpverlenners en nr 4 kan samen met het ambupersoneel het so verzorgen indien mogelijk. Tenzij het ambu personeel vindt dat het so direct onder het voertuig verwijderd moet worden. Ik zou ook een bergingsvoertuig tp willen hebben. De politie zou ik vragen om de weg af te zetten en vragen aan de melder of er mogelijk nog meer personen in het voertuig hebben gezetten. Als het voertuig gestabiliseerd is in overleg met de ambulance starten met de bevrijding. Het bevrijden van het so zou kunnen met hefkussen. Indien het bergingsvoertuig tp is kan, afhankelijk van de stabiliteit van het so, het bergingsvoertuig het busje in de takels nemen zonder dat de stabiliteit van het voertuig verminderd wordt. Het busje moet zodanig vast worden gemaakt dat als het so er alsnog snel eronder vandaan moet, het busje zoals het nu ligt recht omhoog getakeld kan worden. De gehele bevrijding gebeurt in overleg met het ambupersoneel en de tp gekomen ovd. Uiteraard denk om je eigen veiligheid!!!!


Ivo

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2004, 00:13:16
Allereerst voor de centralist (m'n oude vakgebied):
Ik zou een TS + HV alarmeren, incl. OvD, en evt. een HV1 voor het zwaardere redgereedschap en takelmogelijkheden. Verder 2 ambulances en een MMT. Gezien het tijdstip zal dit MMT via de weg moeten komen, de afweging moet dan gemaakt worden of dit nuttig is (i.v.m. beschikbaarheid en opkomsttijd). Als een MMT gealarmeerd wordt, dient ook de OvDG gealarmeerd te worden.

Ter plaatse aangekomen zal het voertuig eerst gestabiliseerd moeten worden voordat ambulancepersoneel iets kan uitrichten (= eigen veiligheid). Zodra het voertuig gestabiliseerd is, is de eerste inzet gericht op het stabiliseren van de vitale functies: een vrije ademweg en een adequate ademhaling en circulatie. Uiteraard moet ook gedacht worden aan manuele fixatie van de nekwervels, gezien het hoog energetische karakter van het ongeval.

Indien een van deze bedreigd is, kan besloten worden tot een 'rapid extrication', oftewel een noodbevrijding. Dit uiteraard voorzover dat mogelijk is. In dit geval zou dat kunnen door het voertuig op te takelen (HV1 of een bergingsbedrijf). Men moet dan wel bedacht zijn op crushletsels.

Bij een 'normale' bevrijding kan gewerkt worden met hefkussens om het voertuig te liften. Daarna kan het slachtoffer met een schepbrancard o.i.d. onder het voertuig vandaan gehaald worden. Daarna immobiliseren op de wervelplank, zo goed mogelijk stabiliseren en op weg naar het dichtsbijzijnde traumacentrum.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2004, 11:08:28
Vanuit de ambulancekant:

Tijdens het aanrijden zou ik controleren of de CPA het mmt gewaarschuwd heeft, gezien het tijdstip <donker> zal de aanrijtijd aanzienelijk langer zijn.  Bij aankomst patient zou ik eerst overleg plegen met de bevelvoerder, veiligheid, stabilisatie etc.
Indien Voertuig gestabiliseerd is en het slachtoffer veilig te benaderen is zou ik starten met mijn primary survey.

Na evaluatie van het slachtoffer zou ik overleggen met de bevelvoerder om de bevrijdingsmethode te bespreken hefkussens/spanbanden e.d.

Eigenlijk zijn er 2 optie's
1.  Rapid extircation:
is eigenlijk niet mogelijk, gezien de mate van         beknelling, dus eigenlijk wordt het een versneld transport, in ieder geval 2 infusen ruim infuusvloeistof laten inlopen en bedacht zijn op plotse bloeddrukdaling bij bevrijding.  Ik zou ook pijnstilling geven, in dit geval zou mijn voorkeur uitgaan naar ketanest-s

2.  Gecontroleerde bevrijding.
Dit zou ik bij voorkeur samen met 't mmt doen, waarbij de patient gesedeerd en geintubeerd wordt, zodoende heb je maximale controle over de vitale functies van de patient.  Vervolgens een gecontroleerde bevrijding en op naar het traumacentrum.

Gezien de ernst van het ongevalsmechanisme zou ik in ieder geval rekening houden met ernstig thoraxletsel <pneu, fladderthorax, hematothorax, asfyxie> tevens kan men naast inwendige bloedingen <bekken en buik> ook een fors neurotrauma verwachten.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


aj

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2004, 11:56:25
De casussen en de reacties gelezen te hebben, verbaast mij nu (en in de praktijk, dagelijks)
dat er zo bijzonder weinig door brw en ggd overlegd wordt met de Ongevallendienst ter plaatse.
Zij kunnen ontzettend veel vertellen over de bijv. mogelijke snelheid van een ongeval, toedracht EN niet te vergeten, welke zaken voor hen van belang zijn bij een gedegen analyse van dat ongeval. Vergeet niet dat als de ongevallendienst geen gedegen ananlyse kan uitvoeren, het slachtoffer, vaak een 2e x (financieel) slachtoffer wordt !!

Regelmatig worden er door hulpverleners -onbewust-  ter plaatse handelingen verricht die niet worden onthouden (bijv. accupolen losgehaald, een auto uit de versnelling gehaald, van de handrem af, apparatuur op sporen gezet/overheen gelegd (remsporen, voertuig onderdelen etc.)

dit kan in een analyse van groot belang zijn !!!

Wellicht een aandachtspuntje om tot een nogbetere samenwerking te komen ?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #18 Gepost op: 4 april 2004, 12:01:32
Hoe zou je dit in de praktijk willen zien.....

Ik begrijp de noodzaak tot het zo weinig mogelijk veranderen van de situatie, maar sommige zaken zijn standaard procedures die worden uitgevoerd. Ik denk dat als de ongevallendienst iets wil weten het makkelijker is dat zij hier vragen over stellen naderhand dan tijdens een inzet.

Maar in principe is dit niet anders als bij brand. Daar wordt ook vaak gevraagd naar hoe de situatie er uit zag bij aankomst van de brandweer en wat ons opviel of anders was als normaal. En dat werkt volgens mij ook goed, dus zou het bij de hulpverlening ook wel kunnen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 4 april 2004, 12:09:33
De casussen en de reacties gelezen te hebben, verbaast mij nu (en in de praktijk, dagelijks)
dat er zo bijzonder weinig door brw en ggd overlegd wordt met de Ongevallendienst ter plaatse.
Zij kunnen ontzettend veel vertellen over de bijv. mogelijke snelheid van een ongeval, toedracht EN niet te vergeten, welke zaken voor hen van belang zijn bij een gedegen analyse van dat ongeval. Vergeet niet dat als de ongevallendienst geen gedegen ananlyse kan uitvoeren, het slachtoffer, vaak een 2e x (financieel) slachtoffer wordt !!

Regelmatig worden er door hulpverleners -onbewust-  ter plaatse handelingen verricht die niet worden onthouden (bijv. accupolen losgehaald, een auto uit de versnelling gehaald, van de handrem af, apparatuur op sporen gezet/overheen gelegd (remsporen, voertuig onderdelen etc.)

dit kan in een analyse van groot belang zijn !!!

Wellicht een aandachtspuntje om tot een nogbetere samenwerking te komen ?

de ongevalledienst komt pas ter spraken als we het ongeval meester zijn,dus slachtoffer bevrijdt en onderweg naar het ziekenhuis.We proberen zoveel mogelijk sporen te behouden,maar net als Shave zegt in geval van brand of ander acuut gevaar gaat redding voor alles.

Het loshalen van accupolen is voor ONZE veiligheid en voor het slachtoffer zijn of haar veiligheid,gaan daarmee aanwijzingen verloren tja jammer maar het is niet anders