Volgens mij mis ik nog de vraag wie eindverantwoordelijk is.
De casus was dat ambulance-vk vroeg om nog 2 min. door te gaan.
Wie beslist er nu van alle hulpverleners zonder bescherming weg bij het voertuig?
Laat een ambulancepersoneel zich wegsturen door een ovd van de brandweer?
Rader
Leuk dat dit nog even aangehaald wordt, om die reden heb ik het ook verwerkt in de casus...
In mijn ogen heeft de OVD van de brandweer géén zeggenschap over het ambulancepersoneel. In de praktijk gaat e.e.a. natuurlijk in goed overleg, en zullen adviezen over-en-weer wel opgevolgd worden.
Maar wat nu als het ambulancepersoneel nog 2 minuten door wil werken, en de brandweer dit niet wil? De OVD zal dan het ambulancepersoneel moeten overtuigen van de noodzaak om de bevrijding te stoppen ivm de eigen veiligheid. Aangezien er géén hiërarchische structuur zit tussen de OVD en ambulance, is het geen wet van Meden en Perzen dat het ambulancepersoneel de OVD opvolgt! Wel als dit via de OVD-G wordt overlegd, maar totaan de komst van de OVD-G neemt de eerste ambulanceverpleegkunidge ter plaatse de medische leiding op zich!
Of dit een kwestie is van wantrouwen van de brandweer? Denk het niet... Ik hoop het niet
Als ik even spreek als ambulancepleeg, heb ik wèl de ervaring dat de brandweer m.i. soms téveel nadruk legt op de eigen veiligheid. Even terugpakken op deze casus: Je moet dus een afweging maken tussen de risico's van 2 minuten doorwerken, en de kans op overlijden van een slachtoffer.
De OVD ziet het als volgt: "Ik ben verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn personeel, en er is een aanzienlijk risico op dit moment, dus: eerst veiligheid in acht nemen, en dan zo snel mogelijk verder"
De ambulance ziet het zo: "Deze patiënt is nu erg instabiel, en gaat het niet redden.... Als we 'm binnen 2 minuten uit het voertuig hebben, heeft-ie nog een goede kans... De kans dat die geur mij op dit moment schade toebrengt weegt niet op tegen de grote kans om een leven te redden, anders gaat-ie zeker dood!"
Natuurlijk is dit gechargeerd, maar ik denk dat iedereen wel de tegengestelde verantwoordelijkheden in kan schatten...
Maar gelukkig is er in de praktijk voldoende overleg en professionaliteit om tot een goede beslissing te komen!!!