Apr 2004 - Persoon onder busje

Auteur Topic: Apr 2004 - Persoon onder busje  (gelezen 27347 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 4 april 2004, 12:19:27
Peter,

Ik bedoelde met brand eigenlijk brand in gebouwen ;D

Maar wat je zegt ben ik het mee eens hoor. Het gaat vaak om onze veiligheid of die van het slachtoffer. Onderzoek is voor later.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 4 april 2004, 12:21:32
Peter,

Ik bedoelde met brand eigenlijk brand in gebouwen ;D

Maar wat je zegt ben ik het mee eens hoor. Het gaat vaak om onze veiligheid of die van het slachtoffer. Onderzoek is voor later.
mm die brand in een gebouw was een andere casus ;D ;D ;D


Spocky

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 4 april 2004, 12:48:22
Politiekant:
Meldkamer politie stuurt in dit geval 2 eenheden ter plaatse. Ter plaatse is het van belang dat eerst duidelijk word hoeveel slachtoffers er zijn. Opsporen van getuigen om duidelijk te krijgen hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren
Ruime afzetting van de PD (plaats delict) zodat er door de andere hulpverleners veilig en ongestoord gewerkt kan worden. Technische recherche ter plaatse laten komen voor onderzoek. Gezien het feit dat het slachtoffer vast ligt onder het voertuig en de daarbij gepaard gaande zware verwondingen is het zeer aannemelijk dat het slachtoffer met een spoedtransport naar het ziekenhuis zal moeten. Voor dit transport een motorrijder ter plaatse laten komen en via de meldkamer alle noodzakelijke kruisingen op de route naar het ziekenhuis af laten zetten zodanig dat de ambulance vrije doorgang heeft. Takelbedrijf ter plaatse laten komen voor het takelen van het voertuig nadat de technische recherche hun onderzoek hebben afgerond.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #23 Gepost op: 4 april 2004, 12:59:47
Weer een bijzondere casus.

Ik kijk er met vooral brandweer ogen na!

Voordeel in deze situatie is dat ook ambulance personeel er ook al is.

In de tijd dat ambu met persoon bezig is kan de brandweer al eerste lijns redgereedschap (spreider + schaar) klaarleggen. Dit is voor een eventuele load en go (die term word hier gebruikt).

Wie er wat doet is op zich niet zo heel erg interessant. Je moet de kennis die in huis is gebruiken en niet zeggen van jij hebt nummer 1 dus je moet dit of dat doen. Zoiets gebeurt in overleg/automatisch en de uitruknummers is een richtlijn!

Als ambu aangeeft wat voor een bevrijding het moet worden kun je daarop gaan handelen.
Snelle bevrijding met spreider er onder en tillen. (hiervan uitgaande dat hij alleen maar onder het voertuig zit.) Voor de zekerheid wel zorgen dat je trapesium blokken ernaast hebt liggen om ervoor te zorgen dat het voertuig niet naar beneden kan zakken als hij omhoog getild is. Onder de spreider wel een plank leggen zodat de auto omhoog gaat en niet de spreider het zand in. Hierbij zou ik wel de ambulance broeder informeren dat wanneer je het voertuig ineens optilt er een eventuele inwendige bloeding "leeg" kan lopen naar bijvorbeeld de benen. Hoe de termen daar precies voor heten weet ik niet maar weet wel dat het een risico is!

Zodra voertuig opgetilt is persoon eronder uit en "klus" geklaard. Dit dus alleen met een load en go actie met 1 persoon onder de auto!

Wanneer er een rustige bevrijding plaats kan vinden toch eerst spreider klaarleggen om een eventuele snelle bevreiding te kunnen doen wanneer het slachtoffer ineens van "kwaliteit" abc instabiel word.

Anders voertuig onderstoppen met stophout. beginnen aan kant van het so. Denk hierbij ook om het slachtoffer een isolatie deken te geven voor de tempratuur. (ook al is het zomeravond!)
Spanbanden lijken mij niet zinvol want je kunt deze alleen maar aan de boom bevestigen tussen auto en so. Je moet gaan tillen dus heeft geen meerwaarde. Accuklemmer zou ik in deze situatie ook niet los gaan maken. Wel een straal klaarleggen. Maar dat doe je bij aankomst al. Wanneer je de accuklemmen losmaakt moet je aan het voertuig gaan werken en in de auto om de motorkap los te maken.
Verder zou ik de hogedruk hefkussen gebruiken om het voertuig te tillen.
Tijdsindicatie voor load en go bevrijding richting ambupersoneel is 5 minuten voor rustige bevreiding ongeveer 20 minuten.

Ambupersoneel mag aangeven met welke snelheid ze willen bevreiden en brandweer bepaalt hoe er gehandeld word.

Taak van politie is in deze simpel. Als eerste zorgen voor een veilige werkplek. Dus gewoon weg afzetten. Wanneer bevreiding klaar is krijgen zij alle ruimte om voertuig te onderzoeken. Prioriteit ligt bij redden en hierbij word wel rekening gehouden dat er zoveel als mogelijk sporen bewaard blijven.

Misschien iets om een keer een uitleg vanuit politie (tr) op de site te zetten welke sporen ze allemaal willen hebben ;)

een heel verhaal maar vooral een van de kant vanuit de brandweer. en ervan uitgaande dat er maar 1 persoon is die alleen onder het voertuig bekneld zit. Anders krijg je een hele andere aanpak.


Gast48368

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 4 april 2004, 14:04:54
De casussen en de reacties gelezen te hebben, verbaast mij nu (en in de praktijk, dagelijks)
dat er zo bijzonder weinig door brw en ggd overlegd wordt met de Ongevallendienst ter plaatse.
Zij kunnen ontzettend veel vertellen over de bijv. mogelijke snelheid van een ongeval, toedracht EN niet te vergeten, welke zaken voor hen van belang zijn bij een gedegen analyse van dat ongeval. Vergeet niet dat als de ongevallendienst geen gedegen ananlyse kan uitvoeren, het slachtoffer, vaak een 2e x (financieel) slachtoffer wordt !!

Regelmatig worden er door hulpverleners -onbewust-  ter plaatse handelingen verricht die niet worden onthouden (bijv. accupolen losgehaald, een auto uit de versnelling gehaald, van de handrem af, apparatuur op sporen gezet/overheen gelegd (remsporen, voertuig onderdelen etc.)

dit kan in een analyse van groot belang zijn !!!

Wellicht een aandachtspuntje om tot een nogbetere samenwerking te komen ?


Beste AJ,

Dit lijkt mij een aandachtspunt wat beter in een aparte topic kan worden besproken, maar wil er desalniettenmin toch iets over kwijt: De ongevalsanalyse komt altijd veel later dan de BRW en GGD, hiermee wordt bij ons altijd goed overlegd.

Wat jij stelt is zeker belangrijk, maar ook belangrijk is om te weten, is dat andere hulpdiensten meestal niet weten wat voor andere disipline's van groot belang is.
Soms krijgen wij een aantal weken later nog vragen mbt ongeval of brand: Je moet over een ijzersterk geheugen beschikken, wil je  over bepaalde details nog een juist antwoord kunnen geven: Zo'n antwoord heeft toch een zekere impact op SO.

Wij hebben onlangs een zeer boeiende lezing gehad van iemand van de TR: Dit schept een hoop duidelijkheid, en wij weten nu waar we rekening mee kunnen houden om het werk van de TR gemakkelijker te kunnen maken, want dat is toch het uitgangspunt van de hulpverlening?> Samenwerken, en respect hebben voor mekaars werk, we zijn er niet op uit om "bewijsmateriaal" te verknoeien>wat niet weet, wat niet deerd...........

Zulke lezingen zouden meer moeten worden gehouden, wij hebben er ontzettend veel van geleerd, en nemen deze info zeker mee op volgende uitrukken!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #25 Gepost op: 4 april 2004, 14:17:58
Zo'n avondje heeft inderdaad wel een toegevoegde waarde.

Wij hebben vorig jaar ook iemand van de recherche op bezoek gehad en dan met name op het gebied van brandonderzoek en oorzaken. Was heel leerzaam en we weten in ieder geval nu iets meer over de werkwijze en wat wij als brandweer al wel niet aanrichten ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #26 Gepost op: 4 april 2004, 22:24:27
Inderdaad multidisciplinair inzetten, politie, brandweer en ambulance. MMT lijkt me zeker niet overbodig.
Alleen al het feit dat het slachtoffer uit de auto is geslingerd geeft reden aan te nemen dat van behoorlijk trauma mag worden uitgegaan. Dat het busje vervolgens op het slachtoffer gestuiterd is terwijl de bodem hoogzomer niet bepaald drassig zal zijn is naar mijn mening dubbelop kans op ernstig abdominaal- en thoraxletsel, neurologisch letsel en crushletsel.
Ik zou er indien mogelijk - uiteraard na beveiliging omgeving en stabilisatie van het voertuig - zeker voor kiezen 2 lijnen in te brengen en vervolgens d.m.v. hefkussens rustig aan liften, totdat er wat vaste waardes kunnen worden genomen. Afhankelijk van deze uitslag al dan niet de bevrijding versnellen. Voor sederen en intuberen zal het slachtoffer toch minimaal bereikbaar moeten zijn.


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #27 Gepost op: 4 april 2004, 22:47:03
Leuke Casus wederom.

Alarmering:

BrandweerTAS, HV1 en OVD
Politie: meerdere eenheden tp voor veilig werkgebied, afzetten van weg en omstanders op afstand houden.
GGD: Heb er geen kaas van gegeten, maar ik zou 2 ambu's tp sturen(vrij ernstig letsel te verwachten) misschien opschaling in de vorm van MMT?

Tevens zou ik als Bevelvoerder een takelwagen meevragen omdat die toch wat meer verstand hebben van het takelwerk, en daar moet je gebruik van maken. Je kan m maar ter plaatse hebben alvast.

Ter plaatse aangekomen: verkenning door B, 1,2. Overleggen met GGD over bevrijdingsmethode. Stabiliseren voertuig door 1+2. Voorkomen dat voertuig verder wegglijdt de sloot in: lier van HV1 inzetten.  Inzetplan bepalen. Nr 3 kan GGD eventueel assisteren met slachtofferbehandeling, maar er zijn al 2 ambuteams ter plaatse dus ik denk dat dat overbodig is. Nr 4 controle op uitstromende vloeistoffen en voorkomen van brand.
Straal HD gereedleggen. Ik zou ervoor kiezen om de accupolen niet los te maken omdat je dan aan die auto moet zitten, niet erg fijn voor SO.

In geval van snelle bevrijding: Voertuig 'opliften' mbv spreider en met mankracht op zn kant. Of takel gebruiken van bergingsvoertuig.

Geen snelle bevrijding: HD-hefkussens gebruiken om voertuigen te heffen.

Dit is mn voorlopige inzetplan, ik w8 af

Groeten


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #28 Gepost op: 4 april 2004, 23:06:54
In een paar dagen tijd alweer 26 reacties.... Tijd voor een samenvatting!

De centralist zou op basis van deze melding de volgende eenheden inzetten:

Ambulance: 2 ambulances en - indien mogelijk - een MMT (indien MMT, dan ook OVD-G)
Brandweer: TAS, HV en OVD, eventueel HV1 voor zwaarder redgereedschap en takelmogelijkheid
Politie: 2 eenheden + ongevallendienst waarschuwen, motorrijder voor evt. spoedtransport
Bergingsbedrijf: afhankelijk van de komst van een HV1 van de brandweer

Het wordt dus druk in de straat.... Als iedereen komt die gewenst is dus zo'n 12 eenheden hulpverleners, met in totaal 25 man aan personeel...

Het MMT is inderdaad niet via de heli inzetbaar, bij inzet over de weg duurt het ca. 45 minuten totdat het MMT ter plaatse is.

--> Vraag aan centralisten: Vraag je tóch het MMT om te komen?
--> Vraagje aan iedereen: Wie heeft er de leiding over dit geheel?
--> Wie bevinden zich in de directe omgeving van het slachtoffer?
--> En wie hoort sowieso in de buitenste circel te blijven in deze casus?


Iedereen lijkt het er over eens dat er ter plaatse overleg dienst plaats te vinden tussen met name de brandweer en ambulance, over de te volgen procedure (snelle of gecontroleerde bevrijding). Daarnaast zal er overleg moeten zijn over de veiligheid, waarbij de brandweer bepaald wanneer het ambulancepersoneel "aan de slag kan".

Gelukkig komen brandweer en ambulance tegelijkertijd aan.

Extra informatie na de eerste 5 minuten ter plaatse:
Bij controle blijkt het voertuig géén vloeistoffen te lekken. In het busje zijn echter enkele dozen te zien, met daarin schoonmaakvloeistoffen van onbekende oorsprong. Er hangt een penetrante lucht rondom het bestelbusje.

De patiënt is goed aanspreekbaar, en ligt vanaf nét onder zijn bekken onder het bestelbusje. Zijn bovenlichaam is met enige moeite te bereiken, evenals beide armen.
Primary survey (eerste korte onderzoek)
A = vrij
B = Normale ademhaling, iets versneld (22x/min) bij auscultatie VAG (Vesiculair ademgeruis)
C = Pols is voelbaar aan de radialis, goed gevuld, frequentie 102/min.
D = AVPU = P

De politie komt ca. 5 minuten na ambulance en brandweer ter plaatse, en constateert inmiddels een groep omstanders van ca. 30 man op zo'n 25 meter afstand van het ongeval. Er zitten enkele buurtbewoners tussen die de politie benaderen om te vertellen wat er gebeurt is. De verhalen zijn echter erg divers: De ene ooggetuige spreekt van het slingerend aan komen rijden van het busje met normale snelheid, de ander vertelt dat het busje veel te hard reed, en waarschijnlijk daarom van de weg is geraakt.

Genoeg informatie voor alle disciplines om verder te gaan met de casus, denk ik zo!

Ga jullie gang!

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
De AED specialist van Europa


franciska

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 4 april 2004, 23:46:20
vanuit het rode kruis gezien:
kijken hoe de stand van zaken is m.b.t het slachtoffer, aan letsel afhangend andere hulpdiensten waarschuwen oa. brandweer voor auto, ambulance voor slachtoffer evt 2, OVD, evt traumaheli, politie voor het verkeer regelen en getuige verhoren.
tot iedereen op plaats is gaan wij slachtoffer geruststellen, verwondingen observeren evt er wat aan doen of m.b.v de rautek slachtoffer verplaatsen naar veiligere omgeving.

P.S leuke casus