Apr 2004 - Persoon onder busje

Auteur Topic: Apr 2004 - Persoon onder busje  (gelezen 27345 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

franciska

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 5 april 2004, 20:56:42
Rautek gaat niet, want Pieter zei al dat het so vanaf z'n bekken onder het voertuig.

Christian

de rautek wordt toegepast wanneer de bestalbus van het slachtoffer wordt gehezen


mikie

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 5 april 2004, 21:18:10
De penetrante geur kan een probleem gaan worden voor de hulpververlenners bij de bevrijding. Maar omdat ik niets hoor over andere hulpverlenners die klagen over hun gezondheid, ga ik er vanuit dat het nog niet schadelijk is. Wel zou ik vragen aan de politie of die kunnen achterhalen waar het busje vandaan komt en wat het busje zou kunnen vervoeren wat die penetrante lucht veroorzaakt. Er zal wel een telefoonnummer op het busje staan.

De leiding bij dit ongeval hoort bij de OVD brandweer en de OVDG want die zullen inmiddels ter plaatsen zijn.

Bij het slachtoffer zijn alleen her ambulancepersoneel en de nr 1+2 van de brandweer aanwezig. Nr 4 zal nu niet meer noodzakelijk zijn bij het so. Buiten de 5m circel bevindt zich overig ambupersoneel, de BVD en de veiligheidsman van de brw, deze heeft intussen ademlucht omgehangen samen met nr 4. Dit ingeval de penetrante lucht de het niet meer mogelijk maakt om zonder adembescherming te kunnen werken.

Het publiek moet op een afstand van ca 50 meter worden gezet vanwege de lucht en het groot aantal hulpverlenners wat tp is met diverse voertuigen.

Tevens zou ik de ROGS in kennis laten stellen over de penetrante lucht bij dit ongeval. Het is dan aan hem de keus of hij tp komt of niet.

Tot straks maar weer, want we zullen voorlopig nog niet klaar zijn!!!!

Mikie uit Beverwijk


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #42 Gepost op: 6 april 2004, 09:56:03
Ha dbij mn eerste reactie al gezegt dat we in het busje moeten kijken... je weet nooit wat erin zit!

Misschien zou je ook aan de bestuurder kunnen vragen wat hij vervoerd? Mocht dit niet lukken dan zou ik toch via een telefoon nummer wat op het busje staat graag willen weten wat er in het busje zit...


origamie

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 6 april 2004, 12:13:06
ik zou zeggen ik pak mijn foto toestel en probeer zo mooi en goed mogenlijke foto's te schieten hahahah. ;D ;D ;D


aj

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 6 april 2004, 19:11:40
de ongevalledienst komt pas ter spraken als we het ongeval meester zijn,dus slachtoffer bevrijdt en onderweg naar het ziekenhuis.We proberen zoveel mogelijk sporen te behouden,maar net als Shave zegt in geval van brand of ander acuut gevaar gaat redding voor alles.

Het loshalen van accupolen is voor ONZE veiligheid en voor het slachtoffer zijn of haar veiligheid,gaan daarmee aanwijzingen verloren tja jammer maar het is niet anders
Beste Peter,

ik zeg niet dat de accupolen niet los mogen worden gehaald, ik zeg dat het vaak ongemerkt gebeurt en men het daarna niet meld of vergeet.

Zo ook voor bijv. de handrem/versnellingspook. Deze zaken kunnen voor een ongevallenanalyse van groot belang zijn.

Voor wat betreft de ongevallendienst achteraf, ben ik het niet met je eens. In het eerste 1/2 uur na het ongeval zijn voor de OD de meeste sporen vast te leggen. (veel sporen verdwijnen spontaan door de inwerking van de openlucht)
Ook zij dienen bij een dergelijk ongeval tegelijkertijd met de BRW en Ambu gewaarschuwd te worden. Tijdens bijv. de bevrijding kunnen er al een heleboel zaken worden vastgesteld.

Dit is ook een van de redenen waarom de OD het liefst heeft dat banden bij bevrijdingen niet meer worden lekgestoken, maar de ventielen er uit worden gedraaid.
Daarnaast is het van groot belang dat de OD de aard, lokatie en omvang van letsel van het slachtoffer kan waarnemen.

Indien dit achteraf allemaal moet worden vastgesteld, wordt het heel veel "waarschijlijk"of "hoogst waarschijlijk". Dit kan op een gegeven moment van cruciaal belang zjin in een onderzoek. (En zeker niet op de laatste plaats voor het slachtoffer)


aj

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 6 april 2004, 19:19:09
Weer een bijzondere casus.
Taak van politie is in deze simpel. Als eerste zorgen voor een veilige werkplek. Dus gewoon weg afzetten. Wanneer bevreiding klaar is krijgen zij alle ruimte om voertuig te onderzoeken. Prioriteit ligt bij redden en hierbij word wel rekening gehouden dat er zoveel als mogelijk sporen bewaard blijven.

Misschien iets om een keer een uitleg vanuit politie (tr) op de site te zetten welke sporen ze allemaal willen hebben ;)

een heel verhaal maar vooral een van de kant vanuit de brandweer. en ervan uitgaande dat er maar 1 persoon is die alleen onder het voertuig bekneld zit. Anders krijg je een hele andere aanpak.


In dit geval in onze regio de Ongevallen dienst.
Indien zij op tijd worden gewaarschuwd, kunnen zij zelf al een heleboel sporen vastleggen en/of waarnemen.
Zoals ik al eerder heb gezegd, het is niet erg om bijv de auto van/op de handrem te zetten, uit /in een versnelling te zetten, accupolen los te halen...maar vergeet het niet en meld het bij de OD.

Daarnaast komt het helaas vaak voor dat er door de brw allerlei losse onderdelen (tjes) aan de kant worden gegooid... de plaats waar deze vandaan komen kan zeer belangrijk zijn...

Het doorsnijden van de autogordel omdat dit "handiger"is (begrijp het niet verkeerd)... terwijl hij gewoon losgemaakt kan worden...scheelt erg veel speurwerk.

Daarnaast: BANDENsporen, RIJsporen in het gras...probeer ze een beetje te ontzien... en AUB...steek de banden nOOIT meer lek, maar draai de ventielen er uit...., glassplinters (verlichting, zijruiten), positie van het voertuig..

het klopt... het slachtoffer gaat voor...maar als de OD op tijd gewaarschuwd wordt...kunnen zij prima met de brandweer samenwerken, zonder elkaar in de weg te zitten en tevens zelf waarnemen welke sporen er worden "vernield", gewijzigd of worden aangebracht..


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #46 Gepost op: 6 april 2004, 19:52:44
In dit geval in onze regio de Ongevallen dienst.
Indien zij op tijd worden gewaarschuwd, kunnen zij zelf al een heleboel sporen vastleggen en/of waarnemen.
Zoals ik al eerder heb gezegd, het is niet erg om bijv de auto van/op de handrem te zetten, uit /in een versnelling te zetten, accupolen los te halen...maar vergeet het niet en meld het bij de OD.

Daarnaast komt het helaas vaak voor dat er door de brw allerlei losse onderdelen (tjes) aan de kant worden gegooid... de plaats waar deze vandaan komen kan zeer belangrijk zijn...

Het doorsnijden van de autogordel omdat dit "handiger"is (begrijp het niet verkeerd)... terwijl hij gewoon losgemaakt kan worden...scheelt erg veel speurwerk.

Daarnaast: BANDENsporen, RIJsporen in het gras...probeer ze een beetje te ontzien... en AUB...steek de banden nOOIT meer lek, maar draai de ventielen er uit...., glassplinters (verlichting, zijruiten), positie van het voertuig..

het klopt... het slachtoffer gaat voor...maar als de OD op tijd gewaarschuwd wordt...kunnen zij prima met de brandweer samenwerken, zonder elkaar in de weg te zitten en tevens zelf waarnemen welke sporen er worden "vernield", gewijzigd of worden aangebracht..



Kan ik het helemaal met je eens zijn. Het is en dan praat ik uit de praktijk, heel lastig om in eerste instantie bij je verkenning hier heel veel rekening mee te houden. Is het een "rustige" bevrijding dan gaat dit makkelijker. Het valt mij wel op dat als de politie eerder ter plaatse is zij ook hun auto ook zo dicht mogelijk bij het ongeval willen zetten en niet op bijv. 100 meter voor het ongeval om hier wel zoveel mogelijk sporen te kunnen behouden en direct proberen het publiek op die afstand te houden. Een politieauto heeft geen materiaal bij om bij de bevreiding veel uit te kunnen voeren.

Dit is niet negatief bedoeld! maar verbeter de wereld en begin bij jezelf. Zodra dit gedaan word dwing je denk ik nog meer het belang af van het sporenonderzoek.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #47 Gepost op: 6 april 2004, 20:26:22
gezien de penetrante geur,ga ik direct over op Ongeval gevaarlijke stoffen.En gaat een ieder zonder adembescherming pas op de plaats maken,een nadere verkenning van 2x brandwachten met adembescherming.Wat voor stoffen liggen er achterin?en lekken de verpakkingen?En vooral in welke hoeveelheden

De ROGS wordt gealarmeerd,en in ieder geval op de hoogte gesteld van dit ongeval of hij terplaatsen komt is zijn inschatting
De leiding ligt bij de OVDbrandweer en OVDG

Wanneer je dat wilt doen moet je je wel even realiseren dat ook het ambu personeel terug moet trekken en je zelf (brandweer) met het slachtoffer bezig moet blijven. 2 man ademlucht is dus niet voldoende.
Wanneer je er een ongeval gevaarlijke stoffen van maakt zul je toch in ieder geval overleg moeten hebben met de rogs. Dit zal in de praktijk 5 minuten duren. In deze tijd kan ook al het slachtoffer bevrijd zijn.

Op het busje zitten geen gevaarsindentificatie borden dus de stof zal wel niet zo heel erg gevaarlijk zijn. Het is een bedrijfsbus met aan de zijkant in ieder geval een bedrijfsnaam. Het is altijd het proberen waard om er achter te komen door te bellen wat er in kan zitten. Lijkt me een taak voor de politie. Dit natuurlijk pas als de chauffeur niet weet wat er in zit.

Algehele leiding ligt bij de ovd-en maar de uitvoering ligt bij bevelvoerder brandweer en broeder eerste ambulance of mmt.

In de werkcirkel (waarvan ik me afvraag of je die wel echt neer moet zetten omdat je prioriteit ergens anders hoort te liggen  ;) )horen zo min mogelijk personen te zijn. Een ieder hoort te weten dat je als je niet echt een directe taak bij het ongeval hebt je er niet met je neus bovenop moet gaan staan. ::)

Gezien situatie met geur en ervan uit gaande dat de chauffeur niet meer weet wat hij bij heeft. Zou ik in dit geval kiezen voor een snelle bevrijding met zo veel als mogelijk met ademlucht. De broeder van de ambulance hierbij zeker niet uit het oog verliezen omdat je zelf niet meer in de gaten hebt of de geur/irritatie erger word.

Bevrijding:
Aan kant waar het slachtoffer niet ligt een kantelpunt maken. Aan kant van slachtoffer spreider er onder (wanneer je op een zachte ondergrond moet tillen een soort van "stempel" maken) stukje tillen en ik ga er hierbij vanuit dat iedereen weet dat je zoveel als nodig moet onderstoppen om het voertuig wel omhoog te krijgen voordat je aan het einde van je spreider zit. ::) en slachtoffer eronder uit en direct naar een plaats brengen waar je geen last meer hebt van de geur. Zodra dit is gebeurt kun je eens gaan kijken wat er nu precies in zat. (je kunt nu bij eventuele vrachtbrieven. accuklemmen losmaken, etc etc.

Ik zou er zeker niet voor kiezen om het voertuig dmv een hv1 op te tillen. reden hiervan is: Dit zijn situaties die niet vaak voorkomen en er niet zo heel vaak gewerkt word met de kraan dit mogelijk meer gevaar op levert voor het slachtoffer dan hij er plezier (bevrijd) van heeft. Dit is denk ik ook het geval voor een takelbedrijf omdat de auto op zijn kop ligt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #48 Gepost op: 6 april 2004, 21:03:20
De patiënt is goed aanspreekbaar....

Primary survey (eerste korte onderzoek)
....
D = AVPU = P

Pieter hoe kan iemand die goed aanspraakbaar is niet meer als een P scoren ?
(Of heb ik iets uit je verhaal gemist en is de situatie verslechterd tot een P ?)

verder een leuke casus, met inderdaad genoeg reacties vauit allerlei hoeken !

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


aj

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 6 april 2004, 21:11:32

Dit is niet negatief bedoeld! maar verbeter de wereld en begin bij jezelf. Zodra dit gedaan word dwing je denk ik nog meer het belang af van het sporenonderzoek.

KLOPT !, ook binnen politieland, moet ik nog regelmatig politieauto's van önze"sporen af laten halen. Gelukkig is het binnen önze"regio zo geregeld, dat als de OD ter plaatse komt, zij de regie hebben over de PD. (naast uiteraard de brw en Ambu)