Apr 2004 - Persoon onder busje

Auteur Topic: Apr 2004 - Persoon onder busje  (gelezen 27323 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 8 april 2004, 20:54:26
Nog even terugkomend op die mogelijke gevaarlijke stof. Ik heb nog niet echt een aanpak gelezen hoe hiermee om te gaan. Zou je in de praktijk een slachtoffer laten liggen in deze situatie of zou je er dan toch maar niet een spoedbevrijding van maken?

Beter voor het slachtoffer ook ;D Persoonlijk zou ik dat niet doen, ik zie het al voor me. Wij lopen met ademlucht en ggd zit zonder ernaast. Leuk plaatje krijg je dan. Geef dan de ggd ook ademlucht of haal ze weg en zet de gewondenverzorger van de brandweer in. Maar dat denk ik ;)
mnja,en dan blijkt er een vreemd raar goedje in te zitten.Waardoor je slachtoffers onder eigen personeel hebt,ik denk dat het slachtoffer daar ook niet mee is geholpen :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #61 Gepost op: 8 april 2004, 20:59:26
Als je inderdaad zoveel twijffelt kun je zelf ademlucht gebruiken. Volgens mij mag je voor redding qua beschermingsniveau een gradatie lager gaan dan het noodzakelijke.

Mijnsinziens heeft in deze case die lucht nog geen gevaarlijk karakter. Ademlucht en slachtoffer snel weg is dan de enige optie in dit geval lijkt mij ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 8 april 2004, 21:02:42
Als je inderdaad zoveel twijffelt kun je zelf ademlucht gebruiken. Volgens mij mag je voor redding qua beschermingsniveau een gradatie lager gaan dan het noodzakelijke.

Mijnsinziens heeft in deze case die lucht nog geen gevaarlijk karakter. Ademlucht en slachtoffer snel weg is dan de enige optie in dit geval lijkt mij ;D
tja dat is waar,maar wel zo snel mogelijk boven water hebben wat er nu in het busje zit ivm de berging van het voertuig dus vervoer van dat ding.



Het is trouwens jammer dat het nog geen 15 April is :-\ ;D


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #63 Gepost op: 8 april 2004, 21:04:34
Veel reacties mensen, goed om te zien!

Tot nu toe was het een vrij rustige casus, maar zoals gezegd kunnen we daar zelf richting aan geven hè, dus....  ;D

De situatie na 5 minuten:

De centralist heeft het grond-MMT niet mee gealarmeerd, de rest van de voertuigen die eerder zijn genoemd wel.
De politie komt net aan, en gaat aan de slag met het op afstand brengen van alle kijkers, en gaat zich bezig houden met het horen van getuigen.
De ambulance heeft de eerste controles uitgevoerd, en op basis daarvan met de OVD van de brandweer overlegd, en besloten tot een gecontroleerde bevrijding. De OVD-G is aanrijdend, geschatte aankomst na ca. 20 minuten.
De brandweer start haar voorbereidingen voor het stabiliseren van het voertuig, en gaat na of de stank van eventuele stoffen gevaar oplevert.

De brandweer heeft goed geluisterd naar het advies van Fikkie  ;) , en vraagt aan het slachtoffer of er sprake is van vervoer van gevaarlijke stoffen. Hierop komt geen adequaat antwoord, de situatie van het slachtoffer begint te verslechteren:

A = vrij
B = snelle oppervlakkige ademhaling, 30 x /min, symmetrisch, saturatie 94 %
C = snelle pols freq. 117, RR (bloeddruk) 115/60. Uitwendig voor zover zichtbaar geen verwondingen te zien.
D = AVPU = P, pupilcontrole bdz. PEARRL (Pupils are Equal and Round, Reactive tot Light), grootte 2 mm.

Het personeel van de ambulance geeft aan dat er nu sprake moet zijn van een snelle bevrijding, en wil dat - indien mogelijk - binnen 5 à 7 minuten.

Bij de politie melden zich 3 omstanders die aangeven dat ze lid zijn van de plaatselijke EHBO-vereniging, één persoon is van het Rode Kruis, en er is een huisarts.

Vragen:

--> Algemeen: Zou je gebruik maken van de omstanders, en zo ja, wie? En wat zal de taak worden van die perso(o)n(en)?
--> Is het controleren van de inhoud van eventuele gevaarlijke stoffen in de auto in dit geval een taak van de politie of van de brandweer?
--> Ambulance: Wat is je werkdiagnose op dit moment, op basis van welke gegevens baseer je dat, en wat zijn je interventies?
--> Brandweer: Is het mogelijk dit slachtoffer binnen 5 minuten te bevrijden? Zo ja, hoe? Zo nee, binnen welk tijdsbestek dan wel, en hoe?
--> Politie: Wat zijn de taken van de politie op dit moment? Doorgaan met getuigenverhoor, of iets anders?
De AED specialist van Europa


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #64 Gepost op: 8 april 2004, 21:14:01
had ik maar niets gezegt :-X

tja,een snelle redding is mogelijk.Inderdaad spreider onder de auto,en zo snel maar voorzichtig mogelijk de auto heffen ondanks de stoffen die in de auto liggen.

Dus daar zal de OVD van de brandweer zeker nog aandacht aan moeten besteden,en daar evetueel nog maatregelen op moeten nemen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #65 Gepost op: 8 april 2004, 21:21:08
Het ter plekke controleren van de lading van het voertuig zou ik overlaten aan de brandweer. Sowieso zolang het slachtoffer onder het voertuig ligt is betreden niet mogelijk dus daar kunnen we niks mee, het zal bij een visuele inspectie blijven waarbij je er van uit mag gaan, zoals aangegeven dat het schoonmaakmiddelen zijn, dat er mogelijk iets van chloor of loog in de middelen aanwezig is.

De snelle bevrijding gaat wel lukken binnen de gevraagde tijd. Enige puntje waar je rekening mee moet houden is denk ik de sterkte van het dak. Hiervoor zou je tussen het dak en de spreider ter versteviging en vergroting van het drukoppervlak een balk/stophout kunnen zetten. Uiteraard bij tillen aan de tilzijde goed onderstoppen zodat voertuig niet terug kan vallen mocht de spreider door het dak heen gaan.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #66 Gepost op: 8 april 2004, 21:41:36
Ik ben blij dat ik weinig aan mijn allereerste inzet hoef te veranderen.

Kort samengevat.

Spreider aan kant slachtoffer aan kant waar slachtoffer niet ligt 2 kantelpunten maken en tillen maar. Doordat je bij beginsituatie al noofbevrijding klaar hebt gemaakt en je al bezig was met onderstoppen heb je nog ca 2 tot 3 minuten nodig en persoon is bevrijd. ;D

Wanneer slachtoffer eronder uit is op veilige plaats "verder" behandelen.

Dan opnieuw gaan inzetten op de stof die vrijkomt. Dit eventueel met rogs. Dit is in eerste instantie taak van brandweer. Maar de kans dat de blauwe meetbuisjes dit doen is ook niet verwonderlijk. Zij moeten tenslotte die naam hoog houden  ;) ;) ;) :-X :-\maar in de tijd van bevrijden kan politie eventueel al contact opnemen met bedrijf voor meer informatie.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #67 Gepost op: 8 april 2004, 23:05:09
Er zijn al hulpverleners genoeg, ik zou die EHBOers bedanken voor het aanbod. De huisarts kan je eigenlijk niet weigeren, dus laat die er maar bij.

Christian


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #68 Gepost op: 9 april 2004, 11:57:00
Gebruik maken van omstanders:

Daar zie ik geen reden voor. Hulpverleners genoeg aanwezig. EHBO'er en persoon van het Rode Kruis vriendelijk bedanken voor de aangeboden hulp, maar lijkt me niet nodig. Een huisarts lijkt me een nuttige aanvulling, tenminste als het ambu-personeel daar ook zo over denkt.

De politie zou na kort overleg met de leidinggevende verpleegkundige kunnen overgaan tot het voorbereiden van transportbegeleiding richting ziekenhuis als dat, gezien de verkeerssituatie op dat moment, gewenst is.

Het lijkt mij de taak van de brandweer om de inhoud van het busje te achterhalen door middel van onderzoek in het busje op de plaats ongeval, zover dat de stabiliteit van het busje niet in gevaar brengt. De politie zou hierin kunnen ondersteunen. De meldkamer zou contactpersonen van het bedrijf (waarvoor het busje rijdt) kunnen achterhalen en uithoren over de mogelijke inhoud van het busje.
Verder denk ik dat voor de agenten ter plaatse nog steeds de primaire taak is om getuigenverklaringen te noteren, het publiek op afstand te houden en het verkeer te regelen/te begeleiden.

Gr
Erik


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #69 Gepost op: 9 april 2004, 22:39:42
De EHBO-ers lijken me niet nodig, daar er slechts sprake is van 1 slachtoffer. Als er 2 ambulances tp zijn zou dat voldoende moeten zijn.
De huisarts kan mijns inziens ook niets toevoegen en zou even zozeer 'bedankt' kunnen worden.
De 2 lijnen die ik er in eerste instantie heb ingezet zou ik op gieteren zetten met evt. een drukzak erop. En dan met behulp van de schep a.s.a.p. daar weg. Slachtoffer ligt bekneld vanaf het bekken. Volgens mij heb de niet heel veel ruimte nodig om hem daar weg te halen, dus zou ik de wagen minimaal liften i.v.m. evt. schadelijke stoffen. Maar ik denk niet dat je dat onderzoek verder kunt (hoeft) afwachten.