Apr 2004 - Persoon onder busje

Auteur Topic: Apr 2004 - Persoon onder busje  (gelezen 27325 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Spocky

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 9 april 2004, 23:22:12
Ivm. de verwondingen en het feit dat het slachtoffer snel bevrijdt gaat worden zou ik alles in het werk stellen voor een spoedtransport naar het ziekenhuis. Dus motorrijder in kennis stellen van het spoedtransport en zich op de PD laten melden bij de OVD politie of leider PD. In overleg met OVDG route bepalen naar ziekenhuis en de bewuste route i.o.m meldkamer af laten zetten. Verder gewoon doorgaan met het horen van getuigen.


mikie

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 10 april 2004, 09:49:10
Het laatste deel van het klusje of komt er nog meer spannends??????????

De EHBO`ers lijken mij ook niet nodig in dit geval maar een arts op de achterhand kan niet verkeerd zijn den k ik. Maar dat is geen taak voor de brandweer maar voor het ambupersoneel om daar over te beslissen, ieder zijn eigen vakgebied.

Het controleren is in eerste instantie een taak van de brandweer, maar met samenwerken komen we een heel eind. De polite kan het bedrijf belllen voor informatie over de inhoud en de brandweer kan proberen te achterhalen wat voor informatie zij van de etiketen kunnen aflezen in het busje, indien mogelijk. Als de lucht is blijven hangen (waar ik niks meer over lees) laat ik de ROGS tp komen.

Voor de brandweer is het mogelijk om het slachtoffer binnen 5 minuten onder het voertuig vandaan te halen. Dit kan doormiddel van de spreider onder het voertuig te plaatsen. Zorg ervoor dat je spreider niet weg kan schieten omdat je een snelle bevrijding moet realisseren. Het moet wel veilig gebeuren zowel voor so als voor de hulpverleners. Dit aan de kant van het slachtoffer en dan zo dat je veilige werkruimte hebt om het slachtoffer eronder vandaan te halen, dus op een afstand van ongeveer een 1 meter of 1,5 meter. Het busje moet wel onderstopt worden met stophout of iets dergelijks zodat het busje niet terug kan vallen op het so. Waar wel rekening mee moet worden gehouden is de mogelijke gevaarlijke stoffen in het busje die een reactie kunnen gaan geven als we het busje gaan liften. Ik zou dan ook meteen de ROGS tp willen laten komen voor het geval dat. Tevens zou in overleg met het ambupersoneel het so op enige afstand van het busje laten stabiliseren en verder afhandelen, bovenwinds.

misschien tot straks........ en anders was het een leuke interesante klus met alle hulpverleningsdiensten.

Groetjes Mike


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #72 Gepost op: 10 april 2004, 12:11:48
mikie,

volgens mij praat je jezelf een beetje tegen?
eerst wacht je af of je de rogs laat komen en later begin je pas als de rogs er is ???

In theorie werkt het denk ik heel mooi om op 1 of 1,5 meter van het slachtoffer te gaan tillen. maar je kunt beter de beste plek kiezen en als dieop 50 cm van het slachtoffer is dan moet je hem daar pakken. Denk aan gewicht van motor e.d. dat je geen ondoordachte beweging maakt.


aj

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 11 april 2004, 18:20:30
Aj,ik praat uit ervaring hoe het is om teveel mensen op de plaats ongeval te hebben.Ik heb al eens een agent verzocht weg te gaan,omdat hij zich met mijn werk begon te bemoeien.Sporenonderzoek plaats ongeval pas als alles is afgerondt,en het slachtoffer weg is.Wat er buiten de 5 metercirkel gebeurt is prima,dat jullie daar de sporen veilig stellen OK

Beste Peter,

Ook wij sturen regelmatig mensen van de plaats ongeval af... van journalist tot commissaris etc.

Echter, het is voor ons niet mogelijk om buiten de 5 meter te blijven en achteraf is (vaak) te laat (ligt ook aan het soort ongeval natuurlijk)

Het "bemoeien"met elkaars werk is niet (altijd) goed, maar aandacht hebben voor elkaars werk / belangrijke zaken is mogelijk. Wat dat betreft heb je op een pd, 3 specialistische diensten aanwezig en de rest is meestal overbodig.
Als voorbeeld noem ik maar een recent ongeval Auto/tram

BRW is bezig met bevrijden, Traumateam/Ambu is bezig met SO, OD wandelt er omheen, stelt sporen veilig en informeert het Traumateam/ambu personeel over de mogelijke energie welke is vrijgekomen op het SO.

Vergeet niet dat het veiligstellen van sporen van GROOT belang kan zijn voor het SO.
Wij zijn zeker niet alleen voor justitie bezig om het e.e.a. voor de rechter te kunnen brengen. Veel vaker zijn wij juist bezig om in de civiele sector het e.e.a. in goede banen te kunnen leiden. Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat sporen niet goed zijn veiliggesteld/waargenomen, waarna bijv. of de verkeerde betrokkene de "schuld"krijgt of er een vreselijke civiele claim voor het SO mis gaat. (stel je voor: invalide, niet jouw schuld, sporen niet goed opgenomen/veiliggesteld, blijf je nog met een gigantisch financieel probleem zitten ook...hoezo 2x slachtoffer worden )

Daarbij komt nog... (even een klein steekje onder water) als eenmaal blijkt dat het SO is overleden... de OD de regie op de plaats ongeval overneemt en niet meer de BRW/AMBU....dat wordt nog wel eens vergeten...

Maar goed... over het algemeen zijn mijn ervaringen met de Brw/Trauma/Ambu bijzonder goed en hebben wij veel aandacht voor elkaars werk...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #74 Gepost op: 11 april 2004, 19:30:54
AJ dat steekje onder water kende ik al,want bij een ongeval met dodelijke afloop duurt het even voor je weer naar huis kan ;D ;D
Maar je hebt wel gelijk in je verhaal,alleen ik hoop dat je ook ons als brandweer begrijpt dat wij niet altijd sporenbehoudend te werk kunnen gaan.
Maar meestal hebben wij ook een prettige samenwerking met de politiediensten ;)


mikie

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 11 april 2004, 23:16:08
mikie,

volgens mij praat je jezelf een beetje tegen?
eerst wacht je af of je de rogs laat komen en later begin je pas als de rogs er is ???

In theorie werkt het denk ik heel mooi om op 1 of 1,5 meter van het slachtoffer te gaan tillen. maar je kunt beter de beste plek kiezen en als dieop 50 cm van het slachtoffer is dan moet je hem daar pakken. Denk aan gewicht van motor e.d. dat je geen ondoordachte beweging maakt.

Hallo Fikkie,

Ik wacht niet af of de ROGS komt. Ik denk dat ik toch zou moeten beginnen met de bevrijding. Aangezien ik niets lees over hoe men reageert op de penetrante lucht ga ik er vanuit dat we redelijk door kunnen werken. Ik heb wel de ROGS in kennis laten stellen van de lucht en dan is het aan hem of haar wat hij of zij doet. Het zijn natuurlijk maar als... situaties want in de praktijk zie je wat er gebeurt en kan je eventueel direct handelen, nu moet je het doen met een stukje tekst. Wat wel heel leerzaam is hoor, zeker als je leest wat andere doen.

Over de spreider heb je wel gelijk. Vaak is het ook niet mogelijk om de spreider op een 1 of 1.5 m te plaatsen. Ik zou wel rekening houden met een stukje ruimte voor een veilige werkruimte voor iedereen, indien mogelijk.

Fikkie bedankt voor je reactie.

Mikie ;)


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #76 Gepost op: 11 april 2004, 23:17:56
Tijd voor meer foto's!

Het betreft hier een aantal foto's van Erik Schwartz van een ongeval, waar deze casus op gebaseerd is!

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
De AED specialist van Europa


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #77 Gepost op: 11 april 2004, 23:18:52
En nog een...

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
De AED specialist van Europa


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #78 Gepost op: 11 april 2004, 23:19:21
...

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
De AED specialist van Europa


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #79 Gepost op: 11 april 2004, 23:19:47
...

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
De AED specialist van Europa