Vergelijking EHBO opleidingen

Auteur Topic: Vergelijking EHBO opleidingen  (gelezen 11848 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Gepost op: 30 december 2009, 20:12:38
Ik vroeg me af voordat ik zelf het wiel ga uitvinden of iemand toevallig een document oid heeft waarin alle (of iig de belangrijkste/grootste) in Nederland gegeven EHBO opleidingen met elkaar worden vergeleken (OK, NRK, LPEV, etc) en hoe deze zich tot elkaar verhouden qua niveau. En welke niveau's dan vergelijkbaar zijn.




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 31 december 2009, 14:07:30
Moeilijke vraag. Omdat de beantwoorder ook te maken heeft met zaken als vooroordelen, aannames, referentiekaders en interpretatieverschillen.
Neem abc als voorbeeld; de 1 denkt (arriveren, bekijken, controleren), de ander (ademhaling, bewustzijn, circulatie) en weer een ander (airway,breathing,circulation)


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #2 Gepost op: 31 december 2009, 14:09:24
Het is zeker een moeilijke vraag, daarom stel ik hem ook hier  ;) Maar het moet toch niet onmogelijk zijn...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 31 december 2009, 16:13:05
Ik heb wel ooit een documentje gemaakt, die alle competenties en onderdelen van (bijna) alle in Nederlandstalige gebied actieve opleiders gemaakt..Waarbij AED bij alle onderdelen inmiddels is geintegreerd.. Daarnaast staat er ook een beschouwing in over de gehandteerde didactische keuzes, wijze van certificering, duur en kosten..

met ondere andere LPEV, OK Modules, NIBHV, LPLHB, MFA (en varianten), FAI, Rode Kruis, EFAM, DAN, NRR, ERC, First Responder.NL,  NIBHV, diverse outdoor EH, Emergency First Reponse, Wilderness First Aid, Medizon..
Daarnaast zijn er nog interne opleiders zoals : MedicalRescue.NL First Responder opleiding, MAI, Daarnaast zijn alle competenties ook gespiegeld aan bij voorbeeld de PHTLS en SOSA lesmateriaal.  
Er zit zelfs een toelichting bij over de uitvoering van de competenties..  Als je de lesmaterialen naast elkaar legt, zie je veel overeenkomsten, maar ook aardige verschillen De verschillen varieren van meerdere wegen naar Rome of specifieke didactische keuzen, tot zelfs echte fouten in schriftelijke en fotografische uitleg en uitvoering van vaardigheden.
De enige die er niet bij staat is de Meduca opleidingen, om dat ik daar de boeken niet van heb..

Als je kijkt naar de wijze van certificering kan je al een complete boom opzetten..
 Meduca (NedCert) en NIKTA zijn de enige die hun certificeringstraject erkend zijn door de RvA.. Het lijkt er sterk op dat de markt certificering niet echt belangrijk vindt.  Het NRK, LPEV, OK, hebben iets wat op een onafhankelijke certificering lijkt,  echter zijn relatief star, in bijvoorbeeld doelgroepen beleid..
Het NRR, ERC, FAI, MFA, Medizon, NIBHV, LPLHB etc  geeft de lesgevende instructeur beoordeeld de certificering.

De niveau's die je kan onderscheiden, los van de behandelde competenties.. onderstaande lijst is gebasseerd op het  lesmateriaal, en niet op wat de aanvullende lessen word gegeven door de instructeur. (Bijvoorbeeld OK, FAI, MFA, LPEV word bijvoorbeeld ook in een zeer uitgebreidere vormen gegeven)

First LevelTypeVoorbeelden van Opleiding systemen



First Aid Level  I Passanten Hulpverlening(OK basis module, MFA, LPEV, FAI, ERC, NRR, EFAM, Emergency First Response
First Aid Level  II Georganiseerde HulpverleningNIBHV, D.A.N., LPLHB, MAI.  LPEV gevorderde opleiding, Rode Kruis; MedicalRescue.NL First Responder (BLS) opleiding, Medizon Buitensport EHBO, Meduca (uit derde hand), Medic First Aid at Work.
First Aid Level  III
Ook wel First Responder opleidingen
Georganiseerde HulpverleningFirst Responder.NL, MedicalRescue.NL First Responder (ILS) opleiding, OK water ongevallen(??)

De reden dat we dat bijhouden is juist alle competenties van zoveel mogelijk alle opleiders bijhouden is de onderbouwing voor de MedicalRescue.NL interne First Response opleidingen..Dit document is tot medio 2009 bijgewerkt.

Dit documentje ga ik alleen niet hier publiceren.. Voor mensen die er echt serieus in geinteresseerd zijn kunnen mij mailen en krijgen een uitnodiging om het document en alle onderbouwing, toelichtingen en lesmaterialen te bekijken..


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 december 2009, 17:15:41
ho, ho, ho Peter.  :)
Heb je mijn telefoonummer niet gezien op www.meduca.nl ? Dan had je de informatie uit eerste hand gekregen.

Even kort wat correcties:
Je hebt geen boeken van Meduca,... dat klopt, die zijn er ook niet (meer sinds 2000). Wij gebruiken de lesboeken van NedCert. (bestellen via de site.)
Meduca en nikta zijn niet RvA geaccrediteerd.

Graag even aanpassen in je reactie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2010, 12:43:25
Allereerst Rene,  de beste wensen, en ik ben je telefoonnummer niet kwijt..  Met de derde hand bedoel ik dat ik niet zelf in het bezit ben van het nieuwe lesmateriaal, en ik alleen iets gezien heb in jouw presentaties..

Nedcert is een organisatie waar de eigenaar van Meduca een zeer dikke vinger in de pap heeft.. Nedcert is opgezet als een onafhankelijke exameninstituut, en ik begrijp dat ze nu ook zelf lesmateriaal uitgeven..
Ik ben behalve Meduca nog geen andere opleider tegen gekomen die mensen opleid conform het NEDCERT certificaten en met NEDCERT lesmateriaal.. Wat ik er van gezien heb, ziet het er allemaal netjes uit, en ben ik zeer te spreken over de opzet van Nedcert..  Ik ben alleen bang dat het draagvlak te klein is, om voldoende commercieel interresant te zijn..  

NIKTA is een vergelijkbaar insituut als NEDCERT, en was altijd via hun moeder organisatie geaccrediteerd bij de RvA..  Nikta geeft zelf geen lesmateriaal uit..
Citaat
Bij Nikta kunt u o.a. terecht voor persoonscertificatie op het gebied van:
BHV / BHV module Kind en Omgeving;
Acute Zorg/ Acute Zorg bij Kinderen (inmiddels 30 branche varianten beschikbaar);
AED;
MOP (Medical Oxygen Provider);
Veiligheids Coördinator Kinderopvang;
Preventiemedewerker;
Veilig werken aan laagspanningsinstallaties conform de NEN 50110 / NEN 3140;
Veilig werken volgens de NEN 1010;
Basiskennis HACCP;
PFSO (Port Facility Security Officer).

Beide initiatieven zijn procesmatig redelijk volwassen, en hebben echter maar een smalle draagvlak onder opleiders.. Als je zoekt naar echte onafhankelijke certificeringen, dan zijn dit de enige twee serieuze initiatieven.  Ik moet zeggen dat Rene en zijn achterban wel echt serieus werk van gemaakt heeft..
Mijn persoonlijke noot: is dat ik het jammer vindt alleen dat een examen instituut zich weer met het schrijven van lesmatieraal bezig houdt..

Jammer van NEDCERT, en NIKTA is dat de eindtermen niet openbaar beschreven zijn. Wel de procedures, maar niet de inhoudelijke toetsing..  Ik ben ze in ieder geval niet tegen gekomen..

Het Oranje Kruis certificering proces lijkt onafhankelijk, alleen de kwaliteit van de examinering voldoet niet aan externe criterea..  Verder is de kwaliteit van de examinators nog al divers..  Ze zouden allemaal volgens de eindtermen moeten examineren, (en dan kan je zelf met MFA opgeleide personen een OK examen afnemen,). Hellaas zie je dat examinatoren vaak volgens dat ene boekje examineren en zich niet houden aan de door de OK voor geschreven procedures..

De EFAM schrijft geen examen methode voor..

Echter als lesstof ontwikkelaar zijn de eindtermen niet goed te raadplegen..
En als je vernieuwde lesstof volgens internationale standaarden schrijft, dan is er geen goede onafhankelijke examens toetsing beschikbaar..

Veel organisaties kijken geheel verschillend aan tegen certificering en wijze van toetsing en examinering.
De een vind dat het net een schoolexamen moet zijn, met een het gevoel en de kans dat mensen kunnen slagen en falen en de andere organisatie vind juist dat het laagdrempelig met veel positieve leermomenten mensen zelf vertrouwen moeten geven.

Mijn persoonlijke mening is dat je voor passantenhulpverlening een zeer laagdrempilige vorm van toetsing moet hebben, zonder dat examen gevoel., en waarbij iedereen zeer positieve leerervaringen heeft..
Als je kijkt naar georgansieerde vormen van EHBO, Level II en hoger.. dan mag je kiezen voor een wat steviger examen.

Het grappige of treurige is dat er vaker geruzied word over basis-niveau's dan over gevorderde opleidingen, want daar is vaak helemaal niets voor geregeld..

Want net je rijbewijs gehaald, maakt je nog geen goede chauffeur..


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2010, 13:44:03
Jij ook de beste wensen!

Ik denk dat het voor de belangstellende lezer van deze topic verstandig is om op www.nedcert.eu te kijken voor informatie uit de eerste hand. De pagina's met faq, organisatie en certificaten geven duidelijke informatie. Op de pagina contact staan een telefoonnummer en email, voor het geval je toch nog vragen hebt.
Je schrijft namelijk zoveel halve waarheden, dat ik geen zin heb om je continu te corrigeren.

1 dingetje dan, nikta is nooit direct danwel indirect geaccrediteerd door de RvA. Sinds vandaag is er een wet van kracht dat je alleen nog door de RvA geaccrediteerd kan worden en verder door niemand anders.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2010, 14:58:01
Rene, Ik heb al gezegd dat jullie het erg goed voor elkaar hebben.. Tot op heden is Nedcert de enige organisatie die het goed voor elkaar heeft..

Ik zie dat NIKTA niet meer in de RvA lijst voor komt.. Dat was twee jaar geleden toch anders en ik meen dat ik afgelopen zomer nog documenten gezien heb, waar ik ze geaccreditieerd waren.. Maar ik kan me vergissen..

Verder certificering is maar een klein onderdeel van een EHBO opleiding en diverse organisaties maken het certificeringstraject eenvoudiger.. En het word net zo "herkent" door de markt als een OK, of een Nedcert, of een LPEV opleiding..
Ik hou me gelukkig meer bezig met de inhoud, en niet met examens, certificerings gedoe, want ik word zo moe van dat geneuzel rond basis opleidingen.. Er is nog zoveel meer leuks te beleven rond eerste hulp trainingen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2010, 23:29:43
Passanten Hulpverlening
Georganiseerde Hulpverlening


Rescue, ik wil er toch even op terug komen.
Ik denk dat je niet strikt moet onderscheiden in passanten en georganiseerde hulpverlening. Je kan opgeleid zijn voor bijvoorbeeld EHBO-er bij motorcrosser maar toch onderweg daar na toe passanten eerstehulp verlenen. What's in a name!

Mijn lijst zou er bijvoorbeeld zo uitzien (uitgaande van jouw indeling) :
First Aid Level  I        OK, Rode Kruis(EFAM), MFA, LPEV basis, FAI, ERC, NRR, EFR, DAN en NIBHV(LEH), MedicalRescue.NL First Responder (BLS),
First Aid Level  II       LPLHB, MAI,  LPEV gevorderd; Medizon Buitensport EHBO, Medic First Aid at Work.  
First Aid Level  III      First Responder opleidingen van First Responder.NL, LPEV First Responder, MedicalRescue.NL First Responder (ILS) opleiding,
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2010, 12:58:24
Je kan de tabel natuurlijk complexer maken.. En er gaan zelfs internationaal stemmen op, om vier niveau te onderkennen.. Daar Level I, al enorme verschillen in ontstaan.

en voor je dat je met elkaar eens kan worden over de inhoud van tabel, moet je het eerste hebben over definities.. Daar is internationaal al veel over nagedacht.. En daar word ook internationaal, maar ook door het Oranje Kruis onderscheid gemaakt naar passantenhulpverlening en georganiseerde hulpverlening. (lees de verzekeringsvoorwaarden maar eens goed.)
Echter het heeft niet zoveel zin daar nu een boom op te zetten, daar een echte vergelijking je op onderdeel niveau doet....

Bij een vergelijking van de onderdelen moet je kijken naar het beoogde effect, en of de uitvoeringswijze de kans op schade voor de patient vergroot of verkleind en wat zijn eventuele didactische overwegingen om uitvoeringwijze te versimpelen of om het leerproces eenvoudig te maken..

En Aanroepen en aantikken(PADI, MFA,FAI, DAN)  en Aanroepen en Aanschudden (ERC,NRR,OK, LPEV) word dan Aanroepen en Aanraken..

Geloof me dat is best veel werk.. En dan neem je nog niets eens zaken mee, waar aan een opleiders,c.q organisatoren van een training allemaal aan moet voldoen, (adminstratieve en financiele last)
Want het beste product bestaat nog zeker niet, want aan elk product, trainingsprogramma kleven soms enorme nadelen.. of het lesmateriaal is slecht, of er staan inhoudelijk te veel fouten in, of je krijgt examensteams, waar je bij je klant eigenlijk niet mee aan kan komen, of men maakt didactische echt onhandige keuzes..

Als je dat allemaal op een rijtje zet, dan kan je overal een cijfer achter hangen, en dan komt er een EH programma wat je beste past..
Inhoudelijk zijn er geen echt grote verschillen, behalve dat sommige kiezen voor een ABCDE systematiek en anderen niet.,
Inhoudelijk zijn ook verschillen dat bij de een wel een primaire beoordeling (Quickscan) en secondarie beoordeling gemaakt wordt en bij de andere doen we eerst alles in de A,Alles in de B, Alles in de C.. enz..
Inhoudelijk is de uitvoeringswijzen op kleine details wat anders.., Het ene lesmateriaal is van hoge kwaliteit en ziet er netjes uit..Het andere lesmateriaal is om te huilen, en goede middenmoters..

Didactisch zijn er enorme verschillen, en daar verbaas je echt over,  van didactisch goed doordachte programma's,  tot programma's waar de instructeur het zelf maar moet uitzoeken..  First Aid international spring op lesmateriaal en ondersteuning van de instructeur er op dit moment het allerbeste.. Mooie video's en slimme didactische keuzen.  Echter is ook zeer rigide in hoe een basiscursus gegeven moet worden..

dan heb je nog certificering trajecten, Als je onafhankelijk, en RvA erkent de certificeringwil, is Nedcert erg goed,  en OK, en LPEV goede middenmoters.. , NRR, ERC, DAN, MFA, FAI bieden de mogelijkheid voor externe toetsing, echter het niet noodzakelijk, De instructeur kan dat ook zelf doen..

De administratieve en financiele last, en complexiteit, en voorwaarden om basistrainingen te geven zijn erg verschillend..
bij basiscursussen doet men hier nog al moeilijk over.. Bij gevorderen, cross-overs, en aanvullende modules gaat dat in verhouding lekker simpel..