Sedatie in de ambulancezorg

Auteur Topic: Sedatie in de ambulancezorg  (gelezen 11287 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #40 Gepost op: 2 januari 2010, 19:38:54
Paracetamol is geen enkele vorm van sedatie, betreft alleen pijnstillende werking. En dat ehbo-ers niet lukraak paracetamol mogen uitdelen van de ehbo vereniging waarvoor ze hulp verlenen komt voort uit afspraken binen die verenigingen zelf en de visie op ehbo en verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid.

Dank je! Hm, ik denk dat vooral dat laatste woordje in je bericht dan in mijn omgeving van toepassing was.  O0


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #41 Gepost op: 3 januari 2010, 19:29:35
dat zou best eens kunnen ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #42 Gepost op: 7 januari 2010, 00:09:19


Binnen de ambulancezorg wordt fentanyl meer gebruikt bij cardiale pijn en ABC stabiele traumapatienten en esketamnine vooral bij traumapatienten die niet geheel ABC stabiel zijn. ivm de bijwerkingen van fentanyl, die Versailus al aangaf. Esketamine wordt dan vooral gebruikt bij traumapatienten bij wie Entonox niet afdoende is. De bijwerkingen van esketamine kunnen worden ondervangen door b.v. diazepam toe te dienen, toch?

Vul me aan of corrigeer me.

Hier op straat meestal Dormicum (Miozepam dacht ik) bij Ketamine om door de neveneffecten te gaan, wat ik wel een totale tegenhanger vind is de Fenta bij cardio's...daar wordt hier in Belgie zeer consequent Aspegic voor gebruikt
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #43 Gepost op: 7 januari 2010, 02:19:54
Hier op straat meestal Dormicum (Miozepam dacht ik) bij Ketamine om door de neveneffecten te gaan, wat ik wel een totale tegenhanger vind is de Fenta bij cardio's...daar wordt hier in Belgie zeer consequent Aspegic voor gebruikt
dormicum=Midazolam, idd om de bijwerkingen van ketanest tegen te gaan...

Aspegic en heparine met sommige regio's nog Plavix erbij zijn ook zeker onderdeel van het STEMI protocol op het moment dat er daadwerkelijk alarmbellen (vlaggetjesdag) op het ECG te zien zijn, de fentanyl is echt puur als pijnstilling om het comfortabeler/minder stressvol te maken.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #44 Gepost op: 8 januari 2010, 17:18:38
Aspegic en heparine met sommige regio's nog Plavix erbij zijn ook zeker onderdeel van het STEMI protocol op het moment dat er daadwerkelijk alarmbellen (vlaggetjesdag) op het ECG te zien zijn, de fentanyl is echt puur als pijnstilling om het comfortabeler/minder stressvol te maken.

Een inhoudelijk zijsprongetje: plavix (clopidogrel) is ook volgens het STEMI-protocol (LPA 7.1 ACS triage), dus zou ik verwachten dat het in meer dan sommige regio's gegeven wordt. Het wordt ip alleen achterwege gelaten bij het niet kunnen slikken van de tabletten of ernstige misselijkheid.
Geloof niet alles wat je denkt.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #45 Gepost op: 8 januari 2010, 17:49:09
Een inhoudelijk zijsprongetje: plavix (clopidogrel) is ook volgens het STEMI-protocol (LPA 7.1 ACS triage), dus zou ik verwachten dat het in meer dan sommige regio's gegeven wordt. Het wordt ip alleen achterwege gelaten bij het niet kunnen slikken van de tabletten of ernstige misselijkheid.
Je hebt helemaal gelijk, bij ons wordt het achterwege gelaten iom/iov een van de interventiecentra.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #46 Gepost op: 8 januari 2010, 19:45:09
Och, weer de eigenaardigheden van de Mokkumers... Plavix wordt wereldwijd gebruikt in het PCI verhaal, alleen in één Amsterdamse centrum niet. Hoezo Evidence Based Medicine?  ;D


WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #47 Gepost op: 8 januari 2010, 20:53:50
Zucht ...                                                                    ;D
Geloof niet alles wat je denkt.