Aanslag Culemborg was gericht tegen 13-jarig meisje
'Mijn dochter had dood kunnen zijn'05/01/10 10u11
http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/454546/2010/01/05/Mijn-dochter-had-dood-kunnen-zijn.dhtmlCULEMBORG - Een aanslag met een auto, vechtpartijen en ME in de Culemborgse wijk Terweijde. Op het moment dat de ME zich terugtrok, vlogen stenen door de ruiten van Molukkers. Mevrouw Coenmans, moeder van het 15-jarige slachtoffer, blikt terug.
Wij moeten binnen blijven en die ratten lopen gewoon vrij rond. Dat is de omgekeerde wereld! De Diepenbrockstraat in Culemborg. Een tiental Nederlandse en Molukse mannen staan op straat. Hoewel de wijk hermetisch is afgesloten door politie en ME, bewaken de mannen het huis. Niemand wil met de naam in de krant. ,,Waarom wij buiten staan? We zijn het vertrouwen in de politie en de gemeente kwijt. Triest dat je het moet doen, maar we voelen ons niet meer veilig,'' zeggen ze tegen een verslaggever van het AD.
Wat gebeurde er dan precies zondagavond? Moeder Coenmans blikt terug: ,,We waren net klaar met eten. Zaten een film te kijken. We hoorden wat kabaal, m'n zoon kwam naar beneden rennen.'' En toen gebeurde het: een kei van op het oog een kilo of 2 knalde door het grote dubbel beglaasde raam van de familie.
De steen raakte het hoofd van de 15-jarige dochter des huizes, Shoëlla. In het ziekenhuis bleek er een scheurtje haar schedel te zitten, en daaronder een bloedstolsel. Dat juist zij werd geraakt, is waarschijnlijk toeval, want de gordijnen zaten dicht. Maar Shoëla deed volgens de familie vorige week dinsdag wel aangifte tegen een groepje Marokkaanse jongens die een auto in de fik hadden gestoken. Gezien alle spanningen tussen de Molukkers en Marokkanen in de wijk, blijkbaar een gevoelige actie.
Shoëlla werd geïntimideerd en een paar dagen later reed tijdens nieuwjaarsnacht een auto met vijf oudere Marokkaanse jongens op een aantal mensen in. Volgens de familie doelbewust in de tuin van het huis, richting de dochter.
Niet dat de Molukkers alleen maar lieverdjes zijn, dat weten ze zelf ook wel. Er zijn vechtpartijen geweest en ook bij de Marokkanen zijn ruiten gesneuveld.
Wat de Molukkers enorm steekt, is de rol van de politie en gemeente. Niet alleen is de wijk afgegrendeld, ze mogen nauwelijks hun huis uit. Een neef: ,,Wij moeten binnen blijven en die ratten lopen gewoon vrij rond. Dat is de omgekeerde wereld! Dat ze de wijk afgrendelen, oké, maar waarom mogen we niet gewoon op straat staan?''
Voor de moeder des huizes is de maat vol. Midden in de nacht zit ze huilend op de grond: ,,Ik ga weg, ik wil niet dat mijn dochters dit nog een keer meemaken.''
Burgemeester Van Schelven had gisteren geen tijd om de familie Coenmans te bezoeken. Hij was ook niet welkom geweest, zegt vader John. ,,De burgemeester had hier al tijdens de jaarwisseling moeten zijn. Nu is het te laat. Mijn dochter had dood kunnen zijn." (WvW/MV)