De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 221427 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #490 Gepost op: 21 juli 2015, 16:15:27
Citaat van: DJester link=msg=1363133 date=1437487083
Puur uit interesse, maar zou het dan mogelijk grove nalatigheid zijn? Of hoe zou je het willen (of kunnen) kenmerken?
Je kan het heel mooi zo kenmerken:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #491 Gepost op: 21 juli 2015, 17:24:22
Ik ben erg benieuwd hoe verzekeringsmaatschappijen dit soort schades afhandelen. Wordt dit verhaald op de bestuurder? Het lijkt mij vrij gemakkelijk aantoonbaar dat de bestuurder met andere dingen bezig was, anders mis je meerdere rode kruizen en een knalgele (retro reflecterende) pick-up met witte pijl niet...


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #492 Gepost op: 21 juli 2015, 17:55:13
Citaat van: Dion link=msg=1363134 date=1437488127
Je kan het heel mooi zo kenmerken:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
en wat nogal eens wordt vergeten: het voertuig stil kunnen zetten binnen de afstand die vrij en overzichtelijk is........... 98uiye
1:87 modelletjes:  


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #493 Gepost op: 22 juli 2015, 10:53:57
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1363138 date=1437492262
Ik ben erg benieuwd hoe verzekeringsmaatschappijen dit soort schades afhandelen. Wordt dit verhaald op de bestuurder? Het lijkt mij vrij gemakkelijk aantoonbaar dat de bestuurder met andere dingen bezig was, anders mis je meerdere rode kruizen en een knalgele (retro reflecterende) pick-up met witte pijl niet...
Volgens mij vergoed de verzekering dit en gaat dan de volledige schade op jouw verhalen toch. Want je heb iets gedaan wat niet mag. En dan ben je niet meer verzekerd...


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #494 Gepost op: 22 juli 2015, 11:03:31
Citaat van: Bollie link=msg=1363222 date=1437555237
Volgens mij vergoed de verzekering dit en gaat dan de volledige schade op jouw verhalen toch. Want je heb iets gedaan wat niet mag. En dan ben je niet meer verzekerd...
De verzekering vergoedt gewoon de schade maar zal dit niet op de bestuurder verhalen mits deze geen rijverbod heeft of onder invloed was.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #495 Gepost op: 22 juli 2015, 11:27:25
Citaat van: Bollie link=msg=1363115 date=1437473479
Als degene een aanrijding veroorzaakt op een afgesloten rijstrook, dan doe je het doelbewust. Je ben namelijk niet met rijden bezig. Anders zie je op tijd de rode kruizen. En of er nou iemand in de WIS auto zit of niet, je heb hem doelbewust aangereden. En dan kan je naar mij idee wel poging tot doodslag opvoeren of poging tot zware mishandeling.

Ik dacht dat er meerdere wis regio's pv's konden schrijven, jammer. De Politie mag van mij inderdaad gelijk art. 5 geven bij een aanrijding en ook aanmelding CBR (art 130).

Iemand kan in slaap zijn gevallen? Of misschien onwel... Dan is de kans groot dat je iets raakt voor je stil staat...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #496 Gepost op: 22 juli 2015, 12:10:15
Citaat van: Bollie link=msg=1363222 date=1437555237
Volgens mij vergoed de verzekering dit en gaat dan de volledige schade op jouw verhalen toch. Want je heb iets gedaan wat niet mag. En dan ben je niet meer verzekerd...

Zo werkt het niet. Bij 9 van de 10 aanrijdingen heeft 1 van de betrokkenen iets gedaan wat niet mag: onvoldoende afstand, door rood, geen voorrang verlenen, etc. Het doel van de minimale WA dekking is juist dat je daar voor verzekerd bent zodat de tegenpartij niet de dupe is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #497 Gepost op: 22 juli 2015, 12:24:49
Citaat van: DiNozzo link=msg=1363246 date=1437559815
Zo werkt het niet. Bij 9 van de 10 aanrijdingen heeft 1 van de betrokkenen iets gedaan wat niet mag: onvoldoende afstand, door rood, geen voorrang verlenen, etc. Het doel van de minimale WA dekking is juist dat je daar voor verzekerd bent zodat de tegenpartij niet de dupe is.
En toch kan het wel, in de meeste polissen staat dat je niet verzekerd bent bij gebruik van alcohol en drugs/medicijnen.
Maar ook dat schade's bij het rijden boven de 130 km/h zullen worden verhaald en schades door onverantwoord rijgedrag ook.
De verzekering betaald altijd wel uit aan de tegenpartij wanneer de verzekerde schuldig is, maar verhaald het schadebedrag dan weer op de verzekerde.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #498 Gepost op: 22 juli 2015, 12:44:36
In de polis staat dat je wel verzekerd bent, dit zijn ze namelijk wettelijk verplicht, maar dat ze verhaal gaan plegen bij jou. De genoemde misdrijven zoals art 8 WVW zijn inderdaad uitgesloten, dat had ik even moeten vermelden, maar het rijden door een rood kruis met een aanrijding tot gevolg op zich is niet voldoende voor roekeloosheid zoals bedoeld in de Wet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #499 Gepost op: 22 juli 2015, 12:53:14
Klopt, het is dan ook wachten tot een verzekeraar naar de rechter toe stapt om dit wel gedaan te krijgen.
Niet voor niets wordt een roodkruis overtreding tegenwoordig al anders behandeld als vroeger.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.