De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 220956 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #500 Gepost op: 22 juli 2015, 22:42:00
Citaat van: HIT link=msg=1363247 date=1437560689
En toch kan het wel, in de meeste polissen staat dat je niet verzekerd bent bij gebruik van alcohol en drugs/medicijnen.
Dat schreef ik ook!
Citaat van: Bert65 link=msg=1363228 date=1437555811
De verzekering vergoedt gewoon de schade maar zal dit niet op de bestuurder verhalen mits deze geen rijverbod heeft of onder invloed was.
Citaat van: HIT link=msg=1363247 date=1437560689
Maar ook dat schade's bij het rijden boven de 130 km/h zullen worden verhaald en schades door onverantwoord rijgedrag ook.
Dit staat niet in mijn polis; dit zijn  gewoon overtredingen en daar heeft de verzekering niet veel mee van doen want daar is de verzekering niet voor bedoeld. DiNozzo beschreef het al goed:
Citaat van: DiNozzo link=msg=1363246 date=1437559815
Zo werkt het niet. Bij 9 van de 10 aanrijdingen heeft 1 van de betrokkenen iets gedaan wat niet mag: onvoldoende afstand, door rood, geen voorrang verlenen, etc. Het doel van de minimale WA dekking is juist dat je daar voor verzekerd bent zodat de tegenpartij niet de dupe is.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #501 Gepost op: 23 juli 2015, 01:32:06
Citaat van: Bert65 link=msg=1363327 date=1437597720
Dit staat niet in mijn polis; dit zijn  gewoon overtredingen en daar heeft de verzekering niet veel mee van doen want daar is de verzekering niet voor bedoeld.
Weet je zeker dat het er niet in staat? Want op verjaardagen roept iedereen het ook, en bij 9 van de 10 staat het er wel in. Ook staat in de meeste polissen dat wanneer er sneller wordt gereden dan de adviessnelheid de schade uitkeringen worden verhaald op de verzekerde. Overigens was het vroeger puur 130 km/h tegenwoordig bij velen de adviessnelheid en max. snelheid. Dit doordat menig land deze nog al eens veranderen. 130 km/h is ook niet zo maar genomen, dat is overal in Duitsland de adviessnelheid wanneer er geen max. snelheid is.

Het heeft niet te maken met overtredingen of wat dan ook, maar met polisvoorwaarden, en die mogen verzekeraars ook bij een normale WA zelf vaststellen. Ten alle tijden keert de verzekering uit naar de tegenpartij wanneer de verzekerde schuldig is, maar dat wil niet zeggen dat ze de schade niet verhalen op de verzekerde.
Citaat van: DiNozzo link=msg=1363246 date=1437559815
Het doel van de minimale WA dekking is juist dat je daar voor verzekerd bent zodat de tegenpartij niet de dupe is.
Toch zeg ik precies hetzelfde met het verschil dat de verzekeraar de schade op de verzekeringnemer kan verhalen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #502 Gepost op: 23 juli 2015, 17:09:44
Daarom vier ik ook geen verjaardagen om zulke discussies te vermijden  098uo


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #503 Gepost op: 23 juli 2015, 23:22:51
Citaat van: Bollie link=msg=1363466 date=1437664184
Daarom vier ik ook geen verjaardagen om zulke discussies te vermijden  098uo
Ben jij vijf jaar oude Kevin?
http://speld.nl/2015/07/02/oom-theo-strooit-met-economische-wijsheden-na-vluchtig-lezen-van-artikel/


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #504 Gepost op: 24 juli 2015, 16:31:47
 :D


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #505 Gepost op: 24 juli 2015, 18:29:42
Weet je zeker dat het er niet in staat? Want op verjaardagen roept iedereen het ook, en bij 9 van de 10 staat het er wel in.

Ja, ik weet het zeker qua snelheid.
En voor de polissen die ik online bekeken heb, van Unive en Centraal Beheer, staat het er ook niet expliciet.
Natuurlijk wel een clausule over merkelijke schuld, maar niets over 130 km/uur.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #506 Gepost op: 25 juli 2015, 01:24:18
Citaat van: zwelgje link=msg=1363644 date=1437755382
Ja, ik weet het zeker qua snelheid.
En voor de polissen die ik online bekeken heb, van Unive en Centraal Beheer, staat het er ook niet expliciet.
Natuurlijk wel een clausule over merkelijke schuld, maar niets over 130 km/uur.
Ik heb n u 2 dagen mijn polisvoorwaarden uit zitten pluizen maar ook bij mij staat niets, maar dan ook helemaal niets, vermeld over schade na overtreding van de maximum snelheid.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #507 Gepost op: 25 juli 2015, 10:35:33
En toch kan het wel, in de meeste polissen staat dat je niet verzekerd bent bij gebruik van alcohol en drugs/medicijnen.
Maar ook dat schade's bij het rijden boven de 130 km/h zullen worden verhaald en schades door onverantwoord rijgedrag ook.
De verzekering betaald altijd wel uit aan de tegenpartij wanneer de verzekerde schuldig is, maar verhaald het schadebedrag dan weer op de verzekerde.

Volgens mij ligt het veel genuanceerder en ingewikkelder dan je hier stelt.
De juridische context voor de wettelijke aansprakelijkheid bepaalt dat het recht op verhaal beperkt dient te worden opgevat. In andere woorden: het mag niet gebruikt worden door verzekeraars als vrijbrief om in polisvoorwaarden allerlei uitgebreide redenen voor verhaal op te nemen.

Rijden onder invloed is een duidelijk geval , maar het overschrijden van de maximumsnelheid is al veel genuanceerder.

Dan moet eerst vast gesteld worden dat er sprake is van (voorwaardelijke) opzet. Dat is dan de uitsluitingsgrond waarop de verzekeraar zich beroept. Deze hoeft dan de schade aan de andere partij niet uit te betalen, maar zal dit toch doen. Hierdoor ontstaat de wettelijke grond voor het verhaal op de aansprakelijke persoon en/of verzekeringsnemer.

Echter vervolgens dient aangetoond te worden dat er ook sprake is van het "niet ter goede trouw aan mogen nemen dat er geen sprake was van uitsluiting". Dit is vastgelegd in artikel 15 van de WAM.
In andere woorden: je had redelijkerwijs kunnen weten dat je op dat moment "niet verzekerd" was.

Pas dan maakt een verzekeraar kans op het verhalen van de gemaakte kosten.

Let wel, het gaat hier om de WAM. Bij aanvullende verzekeringen gelden deze regels niet.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #508 Gepost op: 30 juli 2015, 01:09:29
Hoe erg het ook allemaal is wanneer iemand een botser aanrijdt, en of het juridisch mogelijk is of niet. Je moet nooit naar de situatie toe willen dat je dit soort dingen gaat verhalen op de automobilisten. Sowieso worden de premie's er toch niet lager van. Daarnaast spreek je vaak over enorme bedragen die de automobilist ineens toegespeeld krijgt. Het gevolg daarvan is weer dat de betreffende automobilist in zware economische problemen kan komen. Die kant moeten we nooit op willen. Dat is juist 1 van de redenen waarom die WA verzekeringen zo ontzettend belangrijk zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #509 Gepost op: 30 juli 2015, 01:11:52
Citaat van: Bollie link=msg=1362937 date=1437385230
De chauffeur heeft ook nog een bon gehad voor negeren van een rood kruis, ik weet niet of de bon van RWS kwam of de politie. Maar de politie had van mij ook gelijk artikel 5 mogen geven plus een arrestatie voor poging tot doodslag.

Word er echt moe van.

Mag RWS bonnen uitdelen dan?