Hallo,
Er was mij via de mail gevraagd of ik even wilde reageren, met betrekking tot het gebruik van grille flitsers/flitslampen naar de zijkant van het voertuig.
Grilleflitsers zijn in NL een ruim begrip en ze vallen onder de categorie "secundaire set signaalverlichting".
Normaalgesproken is deze set alleen in/of uit te schakelen als de primaire set op het voertuig aanstaat.
De primaire set zorgt voor de 360 graden rondom zichtbaarheid (dit staat in de regeling optische en geluidssignalen beschreven welke regels hiervoor van toepassing zijn omtrend meet- en waarnemingsmethode)
Officieel mogen flitsers naar de zijkant (beter bekend als intersection warning) dus niet. Aangezien ze aan de verkeerde zijde van het voertuig gemonteerd zitten en te laag.
Echter, zou je ze in de dakrand plaatsen en ze gaan gemeenschappelijk met de verlichting op het dak aan en ze vallen als "set" onder primaire signaalverlichting, mag het weer wel. Er zit dus nog wat ruimte voor interpretatie....Dit is ook wat je dus vaak terugziet bij Ambulances.
De led modules waar Ewald het over heeft, zijn volgens mij gewoon de standaard corner (hoek) led modules. Deze staan bij whelen (en trouwens ook bij diverse andere fabrikanten) altijd onder een hoek in het frame. Hoop alleen niet dat je ze bij de apotheek in Apeldoorn gekocht hebt...dan heb je beduidend te veel betaald, maar dat terzijde. En inderdaad, als je deze aan het staan, komt er meestal al een enorme bak licht vanaf.
Verder zie je wel dat er veel verschil is qua afzekeren bij ongevallen en dat verschilt per land. Derhalve zijn ook de gekozen oplossingen anders dan in andere landen. In Duitsland, België, Oostenrijk, Engeland wordt recht naar achter afgezekerd. De politie voert daarvoor naast het bekende blauw, ook nog eens 2 rode lampen naar de achterzijde, om te attenderen op het feit dat er een bijzondere situatie gaande is.
In dat geval kan de dakset aan de voorzijde uitgeschakeld worden, om verblinding of kijkersfile te verminderen. In Nederland voor Fendoff niet altijd zinvol, aangezien een deel van de hoekmodules ook bijdraagt aan de zichtbaarheid van het voertuig indien deze schuin staat. Verder voldoet de balk niet aan ECE R65 als enkel de achterste leds branden (of strobes, wat je wil) en voldoe je niet aan de eis 360 graden rondom zichtbaar.
Per Land is ook bepaald wat de openingshoek van grille lampen mag zijn. In NL doen we er niet moeilijk over, maar in Duitsland mogen de flitsers in de grille echt alleen maar directioneel zijn (recht van voor zichtbaar). In NL zijn we daar iets losser in en kunnen we op die manier ook iets meer afstralen naar de zijkant, zodat het verkeer op kruisingen je eerder waarneemt (denk aan de Vama flitsers op de BMW politiemotoren en de MICU van Amsterdam)
Het enige nadeel van al die felle daksets is dat je de countouren van het voertuig niet meer goed kan waarnemen. Het idee van een fendoff is dat het voertuig een soort natuurlijke barrïere vormt, om het verkeer te geleiden. Het enige nadeel is dat de striping op onze voertuigen en soms ook de positie, niet eenduidig wordt gehanteerd.
Dit zou je, naar mijn mening, heel simpel kunnen oplossen. De striping voor deze voertuigen naar een hoger plan tillen en countourmarkering op de A stijl van het voertuig zilverkleurig te maken en op de D-stijl rood. Ook dit is niks nieuws, het is zo'n beetje standaard op elke engelse RPU (road policing unit/ verkeerspolitie voertuig)
Het enige nadeel is dat je ziet dat niet iedereen in de praktijk het voertuig de juiste kant op zet in fendoff, waardoor de striping op het voertuig niet de juiste kant op wijst om het verkeer te laten passeren.
Soms conflicteert de posiitie van het voertuig ook met het indraaien van de wielen. De reden dat de wielen ingedraaid worden bij afzekering is, wanneer de auto door
achteropkomend verkeer geraakt wordt, niet richting de hulpverleners wordt gekatapulteerd.
Groeten, Ruud