03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47649 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2010, 14:23:19
Als brandweercentralist zou ik niet direct zo groot opschalen. 2x WO lijkt me wat veel, omdat je niet eens zeker weet of er daadwerkelijk een inzet komt met duikers.
Als je twee gescheiden rijbanen betreft zou ik wel 2x TS sturen, om zo van twee kanten aan te rijden.
Als het geen gescheiden helften betreft zou ik 1x TS sturen en de situatie door de OvD laten inschatten, en die dan (mochten er meerde mensen bekneld zitten o.i.d.) nog een tweede TS erbij vragen.

Ik kom dus voor de brandweerkant uit op:
1x TS, 1x HV, 1x WO, 1x OvD
In Zeeland worden er ten alle tijde 2 WO's gepiept als er een melding is van een drenkeling, vandaar dat ik dat dus ook doe aangezien het zich in Zeeland afspeelt.

Waarom zou een brandweercentralist willen weten hoeveel slachtoffers er zijn en wat hun toestand is?
Ik denk dat de bevelvoerder daar wel in geïnteresseerd zal zijn, vandaar dat ik het vraag. Dan kan hij daar wellicht rekening mee houden bij zijn inzet.


guest4965

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2010, 14:32:24
In Zeeland worden er ten alle tijde 2 WO's gepiept als er een melding is van een drenkeling, vandaar dat ik dat dus ook doe aangezien het zich in Zeeland afspeelt.

Aha, oké. Het leek/lijkt mij wat veel voor de eerste inzet, maar als dat in Zeeland het uitrukvoorstel is, dan ga ik daar in mee ;)


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2010, 15:01:09


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2010, 15:03:55
Hoezo 2 WO´s?
In Zeeland worden er ten alle tijde 2 WO's gepiept als er een melding is van een drenkeling, vandaar dat ik dat dus ook doe aangezien het zich in Zeeland afspeelt.
;)


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2010, 15:04:28
In Zeeland worden er ten alle tijde 2 WO's gepiept als er een melding is van een drenkeling

Met welke reden gebeurd dat?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #15 Gepost op: 3 januari 2010, 15:07:30
Met welke reden gebeurd dat?
De ene WO is back-up voor de andere WO. Tevens heeft het denk ik ook te maken met het feit dat er in Zeeland slechts 3 WO's operationeel zijn.


EdM0

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2010, 15:32:23
Ook in Friesland worden er vaak 2 WO's opgepiept bij een ongeval.

voorbeeld:
P 1 Voertuig te water MOLMAWEI RIEN Inzet TSMANTGU WOLEEUWA WOSNEEK


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2010, 16:25:25
VERDERE INFORMATIE MELDER
Melder durft niet in de buurt van de voertuigen te komen, en is overstuur door de persoon die ze op de motorkap ziet liggen. Na goed doorvragen krijgt de centralist te horen dat de vrachtwagen een tankwagen betreft, en dat hij op zijn zijkant in de sloot ligt. De cabine steekt niet alleen boven het water uit maar ook boven de grond. Verder ziet ze nog twee mensen in een auto en in een andere auto denkt melder ook iemand te zien zitten. Niemand is uitgestapt.


EERSTE NOODHULP EENHEID TER PLAATSE
Een noodhulpeenheid van de politie bevond zich in Renesse en is binnen 5 minuten ter plaatse.

Eerste sitrap vanuit auto
  • Twee personenauto's en een vrachtauto (tankwagen) betrokken
  • Ten zuiden van afrit Scharendijke
  • Eén kenteken zichtbaar,  69-XR-PR voor een Citroën
  • Filevorming vanuit beide kanten
  • Zeer lichte, witte rook uit de Citroën, verder geen rook
  • Vrachtwagencabine steekt uit boven water
  • Ander voertuig lijkt BMW geweest te zijn, beide voertuigen totaal vernield
  • Zicht op 3 slachtoffers, twee in de Citroën en één in de BMW
  • Dienstvoertuig staat ten zuiden van het ongeval

Beeld zoals de politie het ziet:

Oranje is de Citroën
Groen is de vermoedelijke BMW
Rood is de vrachtwagen


Brandweer
De brandweer heeft, enkel op basis van de melding, onderweg:
- TAS 48-35 uit Scharendijke
- HV 48-77 uit Haamstede
- WO 45-80 uit Middelburg
- WO 47-84 uit Goes
- OvD 48-95 Schouwen-Duiveland vanuit Zierikzee

Op/afschalen? Wat voorbereiden, waar rekening mee houden?


Politie
De politie heeft één voertuig ter plaatse en één aanrijdend. De Verkeersongevallendienst gaat in kennis gesteld worden.

Op/afschalen? Waar rekening mee houden? Hoe moeten de twee collega's ter plaatse gaan handelen?

Ambulance
De volgende voertuigen zijn onderweg:
- 19-109 (ambu) uit Neeltje Jans
- 19-107 (ambu) uit Zierikzee
- Lifeliner 2 vanuit Rotterdam
- 19-897 (OvDG) uit Middelburg
Wout


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2010, 17:07:23
Mijn 2e reactie:
- Gezien het feit dat er 2 auto's bij betrokken zijn en een vrachtauto had ik bij de eerste alarmering al opgeschaald naar middel-hv. Ik wil dat de centralist dit alsnog doet. Tevens wil ik dat de AGS in kennis wordt gesteld over dit ongeval, omdat nog niet bekend is wat er in de tankwagen zit wil ik hem op voorhand onder prio 2 ter plaatse.

- Ik wacht nog even af met het afbestellen van de WO's, omdat ik dit liever van de bevelvoerder van de eerste eenheid hoor. Beide Wo's rijden dus prio 1 door richting ongeval.

- Van de centralist wil ik graag weten wat de meteo-gegevens zijn. Tevens wil ik een bovenwindse aanrijroute hebben, omdat onbekend is wat er in de vrachtauto zit. Indien nodig dient Ouddorp gealarmeerd te worden.

Wellicht dat de eerste noodhulpeenheid kan zien wat er in de tank zit. Zijn er GEVI-bordjes zichtbaar, ruiken zij wellicht een bepaalde stof, of vervoerde de tankwagen melk :D

111 en 112 en ik (110) hangen ademlucht om, omdat er lichte witte rook uit de citroën komt. Ter plaatse direct een straal hoge druk gereedmaken en een schuimblusser van de TS pakken.

Plan + : Er blijkt (mogelijk) een gevaarlijke stof in de tank te zitten. Bovenwinds opstellen op 100m lijn, politie die eventueel benedenwinds staat daar direct weghalen. Chemiepakken gereedmaken en de gevaarlijke stoffen trein alarmeren. Nummers 111 en 112 gaan in chemiepak en met ademlucht kijken wat er in de tankwagen zit, eventueel vrachtbrieven zoeken, en checken direct hoe het met de personen in de voertuigen is. Indien mogelijk deze personen door middel van een grijpredding weghalen. (In dit geval schaal ik misschien wel op naar grote-hv), tevens wil ik een GSH (gevaarlijke stoffen haakarmcontainer), de AGS (is al aanrijdend hoop ik), een gaspakkenteam en een derde TS ter plaatse wil hebben. De 3e TS moet helpen bij het opzetten van de ontsmettingsunit en het aankleden van de gaspakdragers.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2010, 17:23:04
Als aanvulling: echte bronnen mogen gebruikt worden, denk aan Meteogeschiedenis van het KNMI, Google Maps, www.rdw.nl etc etc
Wout