03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47648 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #80 Gepost op: 5 januari 2010, 17:17:01
Ok my 2 cents

(Ik hoop dat Tijgernest mij kan aanvullen of verbeteren waar nodig)

Ik ga ervan uit dat het gestabiliseerde alpha zwaveltrioxide (SO3)  betreft (not inhibited mag namelijk niet vervoerd worden).

Zwaveltrioxide is niet brandbaar, risico is echter bij verwarming dat de stof uitzet (factor 5) met een heftige explosie als gevolg.Om de vorming van beta- en dus ook gamma-SO3 (en daarmee de kans op ongecontroleerde drukverhoging) te voorkomen dient het product op 30 graden bewaard te worden de toegevoegde stabilisator (vaak dimethylsulfaat) ondersteund dit proces. Temperatuurwisselingen dienen absoluut te worden voorkomen ivm veranderingen in de moleculaire structuur. (Monitoren vanuit Heli)

Eveneens onstaat er een brandbare of explosieve situatie bij een reactie met water, waterhoudende stoffen, en diverse andere producten.
(Daarom graag een PBA ter plaatse en de PBH van VRR stand-by) (SBH retour)

Opzetten coördinatieteam gevaarlijke stoffen (evt telefonisch)

Bij onstnappen van de stof (herkenbaar aan prikkelende neus ogen en keel) is het risico beperkt omdat de buitentemparatuur ruim beneden de 20 graden is met een zwakke tot matige wind. chemiepak is voldoende. [Ter info: Bij geen bescherming is ondiepe ademhaling door de neus ook mogelijk (wel medisch controle achteraf noodzakelijk ivm mogelijk long-oedeem bij inademing wordt immers zwavelzuur gevormd) Ik vermoed dat de luchtconcentratie te beperkt is voor intoxicatie.]

Vanaf 100 meter gaat de brandweer een incident verkennen met chemiepak en meetapparatuur. De opstellijn, de grens van de gevarenzonde voor de brandweer wordt gevormd door de lijn ongeveer 50 meter van het ongeval of waar de meetapparatuur in alarm gaat. Ivm mogelijk explosiegevaar overge hulpverleners op 500meter tot seinveilig in copi/CTGS overleg (dan 100meter) (Blijf ook letten op evt wijziging van windrichting!)

Op dit moment is er echter nog niets bekend over een lek dus brandweer kan ter plaatse hulpverlenen en verkennen met chemiepak. Geen grijprijding ivm HET letsel vs beperkt risico op intoxicatie. Graag de laadpapieren, wil weten of er mogelijk andere stoffen in de andere compartimenten zitten en hoeveel stof er vervoerd wordt en de bijbehorende material safety data sheet (verwerken in plan+)

Op basis van verkenning verder handelen.
-Indien de tankwagen lek is en in contact komt met het slootwater (zwavelzuur) grijpredding terug naar voertuig op 500 meter bovenwinds afwachten tot aankomst gaspakken team. Opschalen GRIP 3+ Geneeskundig AGS. (besmette hulpverleners met klachten naar ziekenhuis)
-Lek geen contact met water bij stabiele situatie lek dichten met chemiepak
-Geen lek bij stabiele situatie normale hulpverlening. Wel PBH stand-by houden

(OGS decon trein niet nodig gaspakdragers is bij klein lek met zwavelzuur voldoende (reinigen mag dan wel met water)

Ivm soort letsel en situatie MUG (reistijd?) of extra mmt/lifeliner ter plaatse. Contact UCG, Erasmus.
Waterschap infomeren om verspreiding vervuiling (dieseltanks evt zwavelzuur) te voorkomen.  
Alarmeren RIVM nooddienst
Contact met producent over bergen vrachtwagen met product.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #81 Gepost op: 5 januari 2010, 17:17:32
Heb ik wel een vraagje voor je (dan wel de brandweer experts in het algemeen)... want ik ben geen chemisch expert dus ik word best wel bang van die chemische termen van KoningNL. Lijkt het je verstandig dat de N57 vanuit noordelijke richting al verder richting het noorden wordt afgesloten? (Zeg bij Port Zelande ergens in de buurt.) Of zijn die pakweg 300-500 meter afstand tussen de afrit en het incident voldoende?
"pakt google maps er ff bij"

Lijkt mij een prima plan. Tevens wegafzetting bij Serooskerke (schouwen) richting N57 en bij de kruising van de stoofweg met de kuijersdamseweg geen verkeer doorlaten richting ongeval.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #82 Gepost op: 5 januari 2010, 21:10:01
In http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24468.0.html is meer informatie te vinden over de gevaarlijke stof, onder andere informatie afkomstig van de inmiddels beroemde AGS van Amsterdam ;), J. van Middelkoop


guest4965

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 5 januari 2010, 21:37:55
Eveneens onstaat er een brandbare of explosieve situatie bij een reactie met water, waterhoudende stoffen, en diverse andere producten.
(Daarom graag een PBA ter plaatse en de PBH van VRR stand-by) (SBH retour)

Oja, even vergeten dat schuim een waterhoudende stof is :P.
Zoals handTAS als zegt, een PBA ter plaatse, en geen SBH O0


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #84 Gepost op: 5 januari 2010, 21:45:10
Even Off Topic.........

Zit ik nu die nieuwe serie Trauma op RTL5 te kijken, wat denk je......
Ongeval meerdere voertuigen en een tankauto. En die zegt BOEM......
Volgens mij heeft de casusleider inside info ;D ;D

Oke, Back On-Topic weer....

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #85 Gepost op: 5 januari 2010, 23:29:59
Ik sluit me vanuit de witte kolom ook geheel aan bij Strongbow.

Echter nog een kleine aanvulling.
Door de grote van het ongeval zou ik ook graag voor ambulance en brandweer een extra centralist piepen om de meldkamer te ondersteunen.


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #86 Gepost op: 5 januari 2010, 23:46:12
In http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24468.0.html is meer informatie te vinden over de gevaarlijke stof, onder andere informatie afkomstig van de inmiddels beroemde AGS van Amsterdam ;), J. van Middelkoop

Volgens mij (ik ben dan geen AGS) staat sommige zaken daar net verkeerd om. Is ook spannend natuurlijk! ;D.

Helaas ben ik de exotherme reactie (snelle ongecontroleerde opwarming) even vergeten in het verhaal, als ik het goed begrijp dan zou er geen plaats incident meer zijn als een volle tankwagen met zwaveltrioxide "oud en nieuw"gaat vieren.

We kunnen er dus vanuit gaat dat er nog geen reactie heeft plaatsgevonden. Maar dit willen we ook voorkomen....

AC Graag met spoed een DPU ter plaatse de sloot gaat Leeg! Eerst vrachtwagen stabiliseren. Schotten in de sloot en leegpompen.

@ Tatujordi Bij de COH en VC komen vast wat mensen mee..


-Casus modus uit. Volgens mij zijn gezien de verstreken tijd vrijwel alle SO gesecombeerd. We moeten dus op een eerder punt met de thv en medische hulpverlening beginnen. De crux is dus eigenlijk hoe kunnen we met een aanvaardbaar risico zoveel mogelijk mensen redden? Het mitigeren van de risico's kost eigenlijk waardevolle tijd en beschikken we helaas niet over 6 golden hours. We zijn namelijk 20 minuten kwijt vanaf het plaatsvinden van het ongeval tot eerste eenheid ter plaatse. Dan moeten we verkennen, veiligstellen, triage, extractie en vervolgens vervoer naar traumacentrum, per weg naar Erasmus kost veel tijd Terneuzen is geen TC. Dus airlift met lifeliners, MUG heli en rest spoedtransport? Ik zou hier heel graag verder over brainstormen.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #87 Gepost op: 6 januari 2010, 01:54:15
Daar is alle ruimte voor, volgende update komt vanavond pas weer ;)
Wout


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #88 Gepost op: 6 januari 2010, 13:11:28
-Casus modus uit. Volgens mij zijn gezien de verstreken tijd vrijwel alle SO gesecombeerd. We moeten dus op een eerder punt met de thv en medische hulpverlening beginnen. De crux is dus eigenlijk hoe kunnen we met een aanvaardbaar risico zoveel mogelijk mensen redden? Het mitigeren van de risico's kost eigenlijk waardevolle tijd en beschikken we helaas niet over 6 golden hours. We zijn namelijk 20 minuten kwijt vanaf het plaatsvinden van het ongeval tot eerste eenheid ter plaatse. Dan moeten we verkennen, veiligstellen, triage, extractie en vervolgens vervoer naar traumacentrum, per weg naar Erasmus kost veel tijd Terneuzen is geen TC. Dus airlift met lifeliners, MUG heli en rest spoedtransport? Ik zou hier heel graag verder over brainstormen.

Hmmmm, Interessante insteek. Alhoewel ik zelf erg patient gericht ben, ga ik toch voor mijn eigen veiligheid.
We leren tenslotte niet voor niets de VL-ABCD methodiek. En zolang de situatie voor mij en mijn collega niet veilig is door brand of een ander gevaar door de chemische reactie van de tankauto, denk ik niet dat ik op een patient afren. Dan maar 5 minuten wachten en vervolgens een rapid extracation uitvoeren.
Vervoer met een Heli is daarentegen een prima optie.
Zo zie je maar. Dat gebeurd in NHN niet zoveel, maar zal in Zeeland bijv wel weer meer gebeuren.

Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #89 Gepost op: 6 januari 2010, 13:24:23
Ter verduidelijking voor de leken: VL-ABCD staat voor "Veiligheid", "Lees het ongeval" en dan het standaard ABCD-riedeltje van luchtweg, ademhaling, circulatie etc.  ;)