03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47642 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #90 Gepost op: 6 januari 2010, 15:34:18
OvD-RWS is tevens onderweg...
Dat is nog altijd aan de casusmaster natuurlijk hè ;)

Ben het overigens wel met je eens. In het verlengde daarvan: Ik hoor ook graag waarom er is besloten om niet te gaan GRIPpen (of heb ik dat gemist? :))


Jij mag dan wel van de brandweer zijn en uit dien hoofde de verantwoordelijkheid hebben bij calamiteiten (dacht ik), (...)
Dat is een multi-verantwoordelijkheid :) Alleen zullen de belangen van de brandweer in dit geval zwaar wegen, ivm de gevaarlijke stoffen.


Alarmeren RIVM nooddienst
Contact met producent over bergen vrachtwagen met product.
Over het RIVM:
Alarmeren of informeren? Is het gevaar op dit moment dusdanig groot dat de meetploegen van het RIVM nodig zijn? (of ligt het in de verwachting?)

Over het bergen:
Volgens mij is dat aan de STI adviseur? (= vraagje aan de gele kolom)
Die kan kan wat mij betreft alles regelen op het vlak van berging. Wel even afstemmen met de OvD-P voor het technisch onderzoek en de OvD-B voor de gevaarlijke stoffen.
(belangenafweging vanuit incident management: beperken van gevaar vs. vrijmaken van de weg vs. strafrechtelijk onderzoek)


Tevens zou ik aan de MKA vragen of zij alvast over een gewonden spreidingsplan willen nadenken voor de opvang van minimaal 7 HET's.
Wellicht een idee om hierbij de LMAZ (Landelijke Meldkamer Ambulancezorg, voor de afkortingen... ;)) in te schakelen. Zij hebben als het goed is een landelijke overzicht of kunnen dat genereren. Ook voor extra medische specialisten kunnen zij bemiddelen. Dat neemt de MKA weer werk uit handen.
zie ook deze link
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #91 Gepost op: 6 januari 2010, 15:39:47
Grip 1 was uitgeroepen, net als middel-hv ;)

OVD RWS was ik vergeten, uiteraard ook onderweg. Excuses daarvoor. Volgende update gaat morgen pas worden, vanavond gaat niet lukken. Wel een mooi moment om te beslissen wat de exacte acties gaan zijn van de drie voertuigen die TP gaan komen en van de politie die al TP is. Er staat nog een politieagent naast een vrachtwagen op het moment om te kijken of de chauffeur eruit kan komen...

En wie creatief met paint is kan natuurlijk voorstellen doen voor waar de gele en blauwe eenheden geplaatst kunnen worden t.b.v. de afzetting.
Wout


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #92 Gepost op: 6 januari 2010, 19:40:04
(...)
Over het bergen:
Volgens mij is dat aan de STI adviseur? (= vraagje aan de gele kolom)
Die kan kan wat mij betreft alles regelen op het vlak van berging. Wel even afstemmen met de OvD-P voor het technisch onderzoek en de OvD-B voor de gevaarlijke stoffen.
(belangenafweging vanuit incident management: beperken van gevaar vs. vrijmaken van de weg vs. strafrechtelijk onderzoek)
(...)
Gelukkig is de STI deskundige inderdaad een adviseur dus de beslissingsbevoegdheid ligt bij de instantie die 'm betaalt, en dat is Rijkswaterstaat. Gelukkig participeert de OvD van RWS in het CoPI dus kan hij eenvoudig met zijn mede-OvD-en van de andere disciplines overleggen. Bij IM staat veiligheid voorop, en daarna komt de economische belangenafweging (zeg maar filekosten versus bergingskosten/schade aan lading) en het strafrechtelijk onderzoek. Gezien het feit dat het incident plaatsheeft in de avonduren (=rustige uren) en op een N-weg zullen de filekosten naar verhouding laag zijn, en dus is de noodzaak van RWS om de weg zo snel als mogelijk vrij te maken niet zo groot aanwezig. (U begrijpt dat het heel anders wordt zodra het bijvoorbeeld de A13 betreft in de avondspits...)

(...) En wie creatief met paint is kan natuurlijk voorstellen doen voor waar de gele en blauwe eenheden geplaatst kunnen worden t.b.v. de afzetting.
Update:


Lijkt wel of het forum dat plaatje uit zichzelf kleiner maakt... hier op origineel formaat...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #93 Gepost op: 6 januari 2010, 20:57:25
AC Graag met spoed een DPU ter plaatse de sloot gaat Leeg!

Wat is DPU?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #94 Gepost op: 6 januari 2010, 21:03:09
Dompelpompunit ofwel grootwatertransport


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #95 Gepost op: 6 januari 2010, 21:15:27
Het is inderdaad wenselijk gezien de afstanden  om waar mogelijk de T1 slachtoffers via de lucht te vervoeren.
Wat zijn hiervoor de mogelijkheden? Is er bijstand mogelijk van SAR helicopters of iets dergelijks?

In verband met de gevaarlijke stoffen zou ik, voor de brandweer, een extra ambulance stand by hebben staan. Daar zijn er nu te weinig ambulances voor beschikbaar. Wanneer blijkt dat er slachtoffers zijn overleden dan is het wenselijk één van deze ambulances achter de hand te houden tot het gevaar geweken is.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #96 Gepost op: 6 januari 2010, 21:41:58
Bij IM staat veiligheid voorop, en daarna komt de economische belangenafweging (zeg maar filekosten versus bergingskosten/schade aan lading) en het strafrechtelijk onderzoek.
Die laatste twee dan weliswaar in willekeurige volgorde. Als het voorval ernstig genoeg is kan het nog zo druk zijn, maar gaat de weg echt dicht (bijv. bij een liquidatie op de snelweg). Maar dat is hier niet aan de orde.

Lijkt wel of het forum dat plaatje uit zichzelf kleiner maakt...
Klopt, zit een automatische verkleinfunctie op (max 725 x 725 pixels geloof ik).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #97 Gepost op: 7 januari 2010, 01:25:35
Een vlugge Kopie van mijn excel overzichtje obv 2de sitrap (redelijk leesbaar helaas versprongen) Tijden zijn naar mijn beste schatting

Probleem/uitdaging op minder dan 100meter van incident zit camping de Fazant

MI tijd voor minimaal GRIP3 (eigenlijk 4) (obv tweede sitrap, omgevingsanalyse en risicoanalyse) [Jammer dat Zeeland geen risicokaart heeft zoals Provincie Zuid-Holland]




Melding   112   GMK politie   Els                  
Start melding   vrijdagavond   21:08   22-5-2009                  
Meteo   13,5 graden C   droog   4bft  vanuit west                  
Locatie  (PI)   N57    44,8   Ellemeet   100 km/u   Rijbaan niet gescheiden      Volledig geblokkeerd      
Melder   Op incidentlocatie   In paniek                     
Alarmering   Middel HV+WO                        
Status Incident   Grip 1                        
Gevaarlijke stoffen   Ja   X88/1829                     
Aanrijdroute   West, evt. Noord, zuid (obv UGS)                        
UGS N   N57 44,1 (Kuijerdamseweg)                        
UGS Z   N57 47,3 (Stoofweg)                        
UGS 3   N57 46,4 (Ridderweg)                        
LZ   N57 45,5 (Schelpweg)                        
Omleiden   Ja tussen 44.0 en 47,4 via N651 en Kuijerdamseweg mbv Drip/Tekstkar en Traffic Info                        
                           
Kleine Voertuigen   nummer   Merk   identificatie   Brand   Te water   gev stoffen   slachtoffers   beknelling   opmerkingen 1
   Personen wagen 1   Citroën   69-XP-PR   mogelijk   N   onb   J   J   Hoog Energetische Impact      
   Personen wagen 2   BMW   11-RV-DK   N   N   onb   J   J   Hoog Energetische Impact      


Grote Voertuigen   nummer   identificatie   Te water   Brand   Tankwagen   gev stoffen   slachtoffers   beknelling   opmerkingen 1   opmerking 2   GEVI/VN
   Vrachtwagen 1   LKW   J   N   J   J   J   J   Gekanteld   Zwavel Trioxide   X88/1829


Slachtoffer   nummer   Bewustzijn   locatie   Bekneld   identificatie   triage   geslacht   leeftijd   opmerkingen 1   opmerkingen 2   
   1   N   Citroën   N      P-T1         Uit de auto geslingerd   mogelijk T4   
   2   J   Citroën   J      P-T1               
   3   J   Citroën   J      P-T2               
   4   N   BMW   J      P-T1            mogelijk T4   
   5   J   BMW   J      P-T2               
   6   N   BMW   J      P-T1            mogelijk T4   
   7   J   LKW   J      P-T2         Boven water/ op hoogte      


Gealarmeerd   tijdstip   dienst   roepnummer   soort   status   aankomsttijd   Locatie   opmerkingen / Taken
na melding   21:10   POL   A-1   noodhulp   TP   21:15   Zuidelijk PI   Gevaar! Terugtrekken naar PI-Z 550M
   21:10   AMBU   19-109   Ambu   onderweg   21:25   PI Z 550M   coördinerende ambu
Aanvulling melding   21:15   POL   A-2   noodhulp   onderweg      Omleiding N   Afzetting Noord
Sit-rap 1 Pol   21:15   BRW   48-35   TAS   onderweg   21:24   PI Z 500M   
   21:15   BRW   48-77   HV   onderweg      PI Z 500M   
   21:15   BRW   45-80   WO   onderweg      PI Z 500M   
   21:15   BRW   47-84   WO   onderweg      UGS N   
   21:15   BRW   48-95   OVD   onderweg      PI Z 550M   COPI> operationele leiding
   21:15   AMBU   19-107   Ambu   onderweg      PI N 500M   
   21:15   AMBU   19-897   OVDG   onderweg      PI Z 550M   COPI
   21:16   AMBU   Lifeliner 2   MMT   onderweg      LZ 750M   Schelpweg +pol tp
   21:18   POL      VOA   geïnformeerd      UGS 3   ridderweg
Sit-rap 2 Pol   21:20   AMBU   19-108   Ambu   onderweg      PI N 500M   
   21:20   AMBU   19-124   Ambu   onderweg      PI N 500M      
   21:20   AMBU   19-126   Ambu   onderweg      PI Z 500M      
   21:20   AMBU   19-127   Ambu   VWS      UGS N      
   21:20   BRW   48-38   TAS   onderweg      PI N 500M      
   21:20   BRW   HW1   HW   onderweg      UGS N      
   21:21   BRW   P-3   AGS   onderweg      PI Z 550M   COPI   
   21:21   BRW   P-2   HOVD   onderweg      PI Z 550M   COPI   
   21:21   POL   A-3   OVD-P   onderweg      PI Z 550M   COPI   
   21:21   POL   M-1   Motor   onderweg      Omleiding N   Afzetting Noord   
   21:21   POL   M-2   Motor   onderweg      Omleiding Z   Afzetting Zuid   
   21:21   POL   A-4   wijkteam   onderweg   21:27   Straal PI   Evacueren westelijke Moolweg + Weelweg Camping De Fazant en informeren camping De Witte molen.   
   21:21   POL   A-5   wijkteam   onderweg      LZ 750M   rendez-vous LL2   
   21:21   POL   PHP   pol heli   onderweg         Cirkelen UGS en PI   
   21:22   RWS   W-1   Weginspecteur   onderweg      Omleiding N   Afzetting Noord   
   21:22   RWS   W-2   Weginspecteur   onderweg      Omleiding Z   Afzetting Zuid   
   21:22   RWS   W-3   Weginspecteur   onderweg      N651 3,1   Omleiding testkar via Kuijerdamseweg   
   21:22   RWS   W-4   OVD-RWS   onderweg      PI Z 550M   COPI
   21:22   RWS   BA-100   Botsabsorber   onderweg      Omleiding N   Afzetting Noord
   21:22   RWS      Afzetmeteriaal   onderweg      Omleiding Z   Afzetting Zuid
   21:24   Berger   KV1   lepel   onderweg      UGS 3   ridderweg
   21:24   Berger   KV2   lepel   onderweg      UGS 3   ridderweg
   21:24   Berger   GV2   Vrachtwagenberging   onderweg      UGS 3   ridderweg
   21:24   Berger   GK   Telekraan   onderweg      UGS N   
   21:24   Berger      STI-adviseur   onderweg      PI Z 550M   COPI


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #98 Gepost op: 8 januari 2010, 16:41:41
Is de TS 4835 al eens ter plaatse? :D


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #99 Gepost op: 9 januari 2010, 12:10:04
Stonden hier eergisteren niet 10 pagina's met berichten?