hallo fikkie,
mijn dochter zit bij de vrijwillige brandweer, zij heeft wat ze noemen overgewicht en is redelijk klein van stuk, dit zit deels in de familie en als je zo geboren wordt, dan is het jammer maar daardoor worden haar eisen bij de fiets test bij de arbo unie gesteld op 300 terwijl dit bij de anderen op 250 ligt, ze is nu 3x gekeurd, wordt overal voor goed gekeurd, mag ook alle diensten draaien, alleen bij brand geen ademlucht lopen (wel bij oefeningen), dus niet een huis of ander gebouw in.
ze sport driemaal in de week op een sportschool onder begeleiding, en in de wintermaanden zwemt ze met de duikers 1x in de week en doet dezelfde oeffeningen o.a. met ademlucht onder water, alles volgens de commandant die haar zelf traint gewoon goed, ze doet er dus alles voor.
ze heeft gelukkig een aantal andere taken zoals hulpcentralist (VC) krijgt wel de chaufeurs opleiding, en geeft instruktie bij de jeugdbrandweer en een van de leden van de wedstrijd ploeg.
de laatste keuring ben ik zelf mee geweest en heb ook het eindgesprek met de arts gehad, zij gaf aan dat er verschillen zijn in diverse arbo diensten waarop ik een herkeuring suggereerde bij een andere dienst als second opinion, dit ging goed tot ik een gesprek had met de andere arts van die arbo dienst, deze kreeg het gevoel dat er iets geforceerd ging worden omdat het landelijk ook speelt (zie de diverse stukken op het internet)
de arts die haar gekeurd heeft kwam toen zelf met het voorstel van een coopertest, dit kan zwemmen, fietsen of hardlopen zijn, echter daar schuilt weer een ander probleem, wanneer je er een toestaat wil de rest ook, want er zijn meer mensen die moeite hebben met de fiets test.
er is geen wetelijk kader er is een richtlijn en daar mag op verantwoording van de keurende arts van worden afgeweken.
we zitten vlak bij een stad die een beroeps kern heeft en een groot aantal vrijwilligers, dit korps laat de medische keuring over aan de arbo unie, maar doet de conditie test zelf op de sportschool, daarvoor zijn voor zover ik heb begrepen afspraken over gemaakt en is een van de kaderleden van dat korps aangewezen om de test af te nemen.
zelf ben ik geen brandweerman, maar heb er dagelijks mee te maken, vandaar mijn nickname
groeten.