Diefstal van of uit een hulpverleningsvoertuig

Auteur Topic: Diefstal van of uit een hulpverleningsvoertuig  (gelezen 30279 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

INRI

• Senior gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 22 februari 2013, 23:37:31
Het is geen grammofoonplaat die blijft hangen, maar een verzoeknummer afspelen.
Alleen niemand vraagt erom..  >:D

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 22 februari 2013, 23:40:29
Om de volgende dag weer met een heerlijk schone lei in te gaan: laten we de discussie over hulpverleners anders dan ambulancemedewerkers bij reanimaties in het daarvoor bestemde topic voeren. Dan kunnen we hier weer verder met het oorspronkelijke onderwerp!

:)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #132 Gepost op: 23 februari 2013, 00:14:16
Geen ziekenhuis, arts, verpleegkundige of wie dan ook heeft besloten om samen met de burgemeester de media op te gaan zoeken en te gaan leuteren over mensen die niet van spullen van hulpverleners afblijven. Dat is vooral het verschil.

Dat de brandweer zich niet aan haar eigen procedure houdt zegt niet dat er dan maar wat moralistisch gevingerwapper moet komen over pubers die stelen. Een klein kind weet nog dat ze niet haar spullen onbewaakt en niet afgesloten op straat moet laten staan. Ik mis in het krantenartikel de passage dat de brandweer verzuimde haar eigen procedure na te leven.

Het is prachtig als politiemensen net mensen zijn, als ze in dienst zijn behoren ze vooral de bewakers en handhavers te zijn van openbare orde. Ik vind het best sneu als er ongeveer onder de ogen van de politie een brandweerwagen wordt leeg geroofd.

Blijkbaar heb je je totaal niet verdiept in hoe het e.e.a. te werk is gegaan. De brandweer heeft helemaal niet zielig de media opgezocht. Een agent heeft via Twitter een opsporingsbericht uitgegeven, om de daders op te sporen. Dit werd direct door de media overgenomen, waarna de media hier nieuws van heeft gemaakt.

Vervolgens geeft de politie een persbericht uit over het voorval. Niets zielig de media opzoeken. De politie is verplicht om persberichten uit te geven van dit soort berichten. Sterker nog, er zijn specifieke mensen in dienst om te zorgen dat de juiste info bij de pers terecht komt.
Dat de pers vervolgens naar de brandweerkazerne belt voor een interview en dat hun daar in mee gaan lijkt mij meer dan logisch. Kijk wat nieuwsuitzendingen en verdiep je in media en je zult erachter komen dat dit de manier is hoe het werkt. Sowieso voor jou misschien een goed idee om je eens te verdiepen in wat zaken waarvan je nu nog denkt het meeste verstand te hebben.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

oma

• Senior gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 23 februari 2013, 00:39:27
Blijkbaar heb je je totaal niet verdiept in hoe het e.e.a. te werk is gegaan. De brandweer heeft helemaal niet zielig de media opgezocht. Een agent heeft via Twitter een opsporingsbericht uitgegeven, om de daders op te sporen. Dit werd direct door de media overgenomen, waarna de media hier nieuws van heeft gemaakt.

Vervolgens geeft de politie een persbericht uit over het voorval. Niets zielig de media opzoeken. De politie is verplicht om persberichten uit te geven van dit soort berichten. Sterker nog, er zijn specifieke mensen in dienst om te zorgen dat de juiste info bij de pers terecht komt.
Dat de pers vervolgens naar de brandweerkazerne belt voor een interview en dat hun daar in mee gaan lijkt mij meer dan logisch. Kijk wat nieuwsuitzendingen en verdiep je in media en je zult erachter komen dat dit de manier is hoe het werkt. Sowieso voor jou misschien een goed idee om je eens te verdiepen in wat zaken waarvan je nu nog denkt het meeste verstand te hebben.

Bedankt voor de uitleg dat ik nog nooit te maken heb gehad met landelijke media. Als goed mens hoop ik dat jij nooit mee zal maken welke ervaringen ik tot tweemaal toe heb gehad met de landelijke media. Misschien moet jij je maar eens verdiepen in dat je niet maar zo iets moet gaan schreeuwen waar jij geen verstand van hebt.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #134 Gepost op: 23 februari 2013, 00:45:49
Bedankt voor de uitleg dat ik nog nooit te maken heb gehad met landelijke media. Als goed mens hoop ik dat jij nooit mee zal maken welke ervaringen ik tot tweemaal toe heb gehad van de landelijke media. Misschien moet jij je maar eens verdiepen in dat je niet maar zo iets moet gaan schreeuwen waar jij geen verstand van hebt.

Afijn dat jij daar 2 keer te maken mee hebt gehad. Maar dat is dus totaal niet waarover ik spreek. Jij zegt dat de brandweer naar de pers loopt om te klagen. Dat is gewoon weg niet waar.

Je blijft vaag over de manier waarin jij ooit met media betrokken bent geweest. Ik kan dan dus ook niets met dat argument. Daarnaast is het een argument wat uit de lucht gegrepen is. Immers heb ik nooit beweerd dat jij daar nooit mee te maken heb gehad. Ik zeg enkel dat je blijkbaar geen verstand heb van informatievoorziening richting de pers.

Toch denk ik dat ik meer ervaring heb met de manier hoe dit soort zaken lopen als jij. Zeker gezien dit mijn dagelijks werk is. Niet alleen met landelijke media, ook met lokale en regionale media.

Daarnaast heb ik hier vanaf de het eerste kwartier na de diefstal er bovenop gezeten en heb ik precies gezien hoe dit alles gebeurde. Dat was in ieder geval niet op de manier die jij verkondigd.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #135 Gepost op: 23 februari 2013, 09:38:11
Ondanks een eerder verzoek om ontopic te gaan zijn er zojuist wederom offtopic berichten verwijdert. vanaf nu zullen alle offtopic berichten zonder opgaaf van redenen worden verwijdert.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 23 februari 2013, 11:19:55
Diefstal van hulpverleners vind ik verwerpelijk. Toch blijf ik van mening dat in dit verhaal de auto afgesloten had moeten worden. Als ik mijn auto niet afsluit omdat ik ergens hulp aan het verlenen ben en hij wordt leeggehaald, dan zegt ook iedereen 'eigen schuld, dikke bult'.

We leven nu eenmaal in een maatschappij dat je op je spullen moet letten. Hulpverlener met nobele taak of niet.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 23 februari 2013, 11:23:47
Diefstal van hulpverleners vind ik verwerpelijk. Toch blijf ik van mening dat in dit verhaal de auto afgesloten had moeten worden. Als ik mijn auto niet afsluit omdat ik ergens hulp aan het verlenen ben en hij wordt leeggehaald, dan zegt ook iedereen 'eigen schuld, dikke bult'.

We leven nu eenmaal in een maatschappij dat je op je spullen moet letten. Hulpverlener met nobele taak of niet.
Dat inderdaad. Alsof een crimineel het moreel niet ok vindt om van een hulpverlener te stelen. Dat is wel het laatste waar ie zich druk om maakt...

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #138 Gepost op: 24 februari 2013, 15:07:04
Sick, sick, sick... Wat valt mij dit zwaar tegen, deze reacties vanuit de witte kolom. Wie heeft spullen gestolen? Wie is de dader? Wie is derhalve verantwoordelijk? Mij als (vrijwillig) hulpverlener (persoonlijk) verantwoordelijk stellen voor de schade van diefstallen? Gevolg: Zoek het lekker zelf uit! >>Hulpverleners gezocht<<

Ik geloof niet dat er hier iemand verantwoordelijk gesteld wordt, die macht hebben we nl niet op dit forum, en buitenom dat was het alleen een VRAAG welke werkgevers medewerkers voor dit soort "verliezen" aansprakelijk stelt.

En jammer dat op deze manier over "de witte kolom" gesproken moet worden. De mensen uit "de witte kolom" zouden namelijk ook wel eens gelijktijdig je collega's uit de rode kolom of zelfs uit de blauwe kolom kunnen zijn!  ::)

Dus nogmaals: zijn er werkgevers die medewerkers persoonlijk aansprakelijk stellen voor dit soort zaken?
En wie is dan aansprakelijk? Een chauffeur? Een bevelvoerder? een verpleegkundige? De hoogste in rang?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Erik van Wijngaarden

• Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #139 Gepost op: 25 februari 2013, 17:50:52
Citaat
Ik geloof niet dat er hier iemand verantwoordelijk gesteld wordt, die macht hebben we nl niet op dit forum, en buitenom dat was het alleen een VRAAG welke werkgevers medewerkers voor dit soort "verliezen" aansprakelijk stelt.

En jammer dat op deze manier over "de witte kolom" gesproken moet worden. De mensen uit "de witte kolom" zouden namelijk ook wel eens gelijktijdig je collega's uit de rode kolom of zelfs uit de blauwe kolom kunnen zijn!  ::)

Mijn reactie op het moment van schrijven hing direct samen met de - zeer - negatieve tendens in relatie tot het optreden van 'blauw' en 'rood' bij reanimaties. Dit schoot bij mij, in combinatie met enkele toespelingen op de mogelijke verantwoordelijkheden van de chauffeur/pompbediende, even verkeerd. Juist de samenwerking in het optreden en aanvulling en ondersteuning van elkaars disciplines waar nodig, staat bij mij hoog in het vaandel. Vanuit mijn operationele achtergrond waren het destijds juist de koffers met medicatie die uit ambulances werden gestolen en diefstal van portofoons / kogelwerende vesten vond destijds meer uit 's nachts gesloten politiebureau's plaats. Natuurlijk begrijp ik dat diefstal, van wie dan ook, de nodige impact heeft en dat hulpdiensten hier geen uitzondering op vormen. Daarbij vindt ik het in relatie tot het afglijden van normen en waarde verder gaan wanneer men goederen van (vrijwillig) hulpverleners ontvreemd die hun inzet plegen met het doel een bijdrage aan het welzijn van een ieder te leveren. Dat we in deze tijd als hulpverlener alert moeten zijn en op onze spullen moeten letten is begrijpelijk. Een hulpverlener verantwoordelijk houden voor de weggenomen goederen is mijns inziens echter alleen haalbaar wanneer sprake is van daadwerkelijke verwijtbaarheid of opzettelijk handelen/nalaten (goederen onbeheerd achterlaten terwijl situatie duidelijk is dat men op de goederen uit is of het wegnemen van goederen signaleren en hier willen en wetens geen actie op ondernemen).