Dat laatste is natuurlijk niet waar, hoe worden anders I-Phone's, I-Pads e.d. teruggevonden?
Doordat ze naast de GPS functionaliteit, nog andere functionaliteit hebben (zoals beeld opnamen, laten spelen van geluid) die agenten ter plaatse ondersteunen bij het bepalen van een exact locatie.
Wat denk je dat een agent kan doen als blijkt dat de coördinaten te herleiden zijn naar een flatgebouw met 80 woningen? Allemaal doorzoeken? Zelfs als de GPS coordinaten te herleiden zijn tot een rijtjeswoning, dan nog is er een foutmarge, die er toe leid dat het ook het huis er naast kan zijn. (Bij een tussenwoning kan je dus al kiezen uit 3 woningen). Dat werpt dan de vraag op of er dan sprake is van genoeg "redelijk vermoeden" om een huis binnen te treden. Gevolgd door de vraag of een agent zich wel wil branden aan de gevolgen als dat niet zo is.
Het gebruik van alleen GPS coördinaten is nog een grijs juridisch gebied.
Want niet alle GPS functionaliteit is even nauwkeurig. Sommigen zijn op 5 meter nauwkeurig, anderen op 20 of zelfs 100 meter. Dus kan de Politie er niet per definitie vanuit gaan dat de coördinaten kloppen. En kan je niet verwachten dat een agent eerst gaat onderzoeken welk GPS systeem er gebruikt is, en hoe nauwkeurig dat is....
Omdat ik geen agent ben, heb ik geen idee of hier al een eenduidig beleid in gevoerd wordt. Maar voor elk bericht in de media over het terugvinden van een Ipad/Iphone/etc , is er ook een bericht waarbij de Politie niets kan/mag/wil doen. Omdat ik er van uit ga dat het geen onwil is, trek ik de conclusie dat de betrokken agenten vinden dat ze niet bevoegd zijn om op te treden....