Betalingen vrijwilligers

Auteur Topic: Betalingen vrijwilligers  (gelezen 8534 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jonathan85

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 13 januari 2010, 13:52:12
Collega's,

Vanuit GHOR NL horen wij vaak geluiden dat er bij regionale GHOR bureaus wordt 'geklaagd' door SIGMA leden omtrent betalingen. In principe valt de SIGMA onder het Nederlandse Rode Kruis, dus overigens zijn de SIGMA leden bij het verkeerde adres, maar dit terzijde. Langzamerhand worden de GHOR bureaus 'gestoord' van al deze klachten. Ik hoop hier enige antwoord op te krijgen.

Zo wordt er vaak als argumenten gebruikt:

1) de ambu-leden krijgen wel betaald.
2) de brandweervrijwilligers krijgen toch ook betaald.

Ik ben erg benieuwd hoe de forum-leden hier erover denken? Goed over het eerste argument zijn de meningen verdeeld, alhoewel de ambu-leden ambulanceverpleegkundige zijn die naast hun reguliere ambulance-shifts ook ambu-leden zijn. Ik vind dit niets anders dan als een politieagent wordt opgeroepen in verband met een grote openbare ordeverstoring. Je hebt je niet vrijwillig opgegeven om naast je 40 urige contract in je vrije tijd agent/ambulanceverpleegkundige te zijn. Wil de baas beroep doen op je expertise in je vrije tijd, dan zal hij hiervoor moeten betalen, simpel lijkt mij.

Het tweede argument is appels met peren vergelijken. Brandweervrijwilligers moeten wettelijke aan andere taken en opleidingen voldoen. Tevens wordt er veel meer verantwoordelijkheid geeist van een brandweerman/vrouw. Een vrijwilliger bij defensie (nationale reserve) of politie horen wij ook niet klagen over betalingen?

Mijn persoonlijke mening is (los van de GHOR), je kiest toch zelf voor vrijwilligersschap, indien je betaalt wilt worden ga je lekker bij de brandweer werken?
Wat is jullie zinnige mening?

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2010, 14:25:18
Hoi Jonathan,

Bij je tweede argument gaat volgens mij je gedachtengang even een loopje met je nemen: zowel de Natres/Politie vrijwilliger als de Brandweervrijwilliger krijgen tijdens hun inzet een vergoeding betaald. Het Sigma-lid niet, uitsluitend vindt hier een onkostenvergoeding voor de gereden kilometers plaats en aan het einde van het jaar een Iris-cheque. De GHOR als inlener van deze vrijwillige arbeidskrachten profiteert wel van de poppetjes die bij nacht en ontij komen opdraven, maar wil in tegenstelling tot de Brandweer/Natres/Politie geen inzet-vergoeding betalen. Ik kan me de gevoelens van de Sigma-leden goed voorstellen.
Ook de andere vrijwilligers hebben gekozen om vrijwillig zich in te zetten voor de samenleving/medemens.
Het door jou genoemde verschil in geeiste verantwoordelijkheid zie ik ook niet, allen verrichten tijdens een inzet een zeer verantwoordelijke taak, alleen is de Brandweer/Natres/Politie vrijwilliger vaker in inzet, en duren hun opleidingen langer.
Van het Sigma-lid wordt ook verlangd dat deze maandelijks verschijnt bij de herhalingslessen, en zijn competentie bij prof-checks kan aantonen...hiervoor is dus ook weer studie thuis noodzakelijk. Om nog maar te zwijgen van de tijd die in het geldig houden van het EHBO-diploma moet worden gestoken.
Denk je niet dat de GHOR voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten??

Ruud

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2010, 15:39:05
Op dit forum lopen al meerdere discussies over het al dan niet betalen van vrijwilligers bij onder andere EHBO-vereniging, Rode Kruis en Reddingsbrigade. Dit is wel weer een mooie erbij ;)

Naar mijn idee is het niet zo zwart-wit als er wordt geschetst en zit er heel veel ruimte tussen een Irischeque en een CAO-uurloon. Alle door jou genoemde organisaties kennen een andere beloningstructuur, van vrijwilligersvergoedingen tot uurloon of een vaste vergoeding per inzet. Als er in jouw organisatie klachten zijn over de hoogte van de beloning, dan moet je niet naar andere organisaties kijken of wijzen, maar kijken hoe hard je deze mensen nodig hebt en wat je daar voor over hebt...

Kwestie van vraag en aanbod ;)

Als er mensen klagen en afhaken vanwege te lage vergoedingen, maar je hebt deze mensen wel nodig om te kunnen functioneren, dan zul je ze meer moeten bieden. Overigens hoeft een beloning niet alleen uit geld te bestaan: vrijwilligers hechten vaak meer waarde aan leuke feestjes, uitjes, waardering of werken met het nieuwste materiaal. Ik heb het al eens eerder uitgelegd, maar bij onze Reddingsbrigade hebben we alles gedifferentieerd: het meeste werk is vrijwillig en krijg je dus niks voor, voor sommige dingen betalen we 5 euro per dag, maar voor de rotklussen (strandschoonmaak) betalen we vol uurloon. Leden kiezen zelf welke dingen ze doen en wat niet. Zo ook met feestjes: voor verschillende groepen zijn er verschillende uitjes en feestjes, doe je meer dingen (instructeur & strandwacht & alarmploeg) dan heb je dus ook meer feestjes. Wie meer doet, krijgt er meer voor terug.

Vaak helpt het ook om als bestuur/management de mensen persoonlijk te bedanken of een handje te helpen met opruimen ofzo. De ambu-leden krijgen betaald en voor hun is het dus werk (ook werknemers moet je trouwens waardering geven ;)), maar voor vrijwilligers is het belangrijk om gewaardeerd te worden. Hoe vaak heb jij met je kantoormaatjes na een oefening zelf soep of koffie uitgedeeld aan vrijwilligers die zich net uit de naad hebben gewerkt om een goed resultaat neer te zetten?

Kijk dus eens naar of en hoe deze mensen door jullie als GHOR worden gewaardeerd: wat krijgen de SIGMA-vrijwilligers nu meer dan 'gewone' NRK-vrijwilligers en staat dat in verhouding tot hun bijdrage voor de GHOR?

@Jonathan85 ik raad je in ieder geval aan om nog even bij onderstaande topics te kijken, gaan er niet helemaal over, maar staan wel dingen genoemd over het betalen/belonen van vrijwilligers:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,12319.0.html
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,35139.0.html
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24360.0.html
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

DerDikke

• HGE Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2010, 23:28:15
Mijn persoonlijke mening is dat een uurloon niet noodzakelijk is. Een ruimere vergoeding voor o.a. de indirecte kosten (bijvoorbeeld lid van EHBO vereniging) zou wel op zijn plaats zijn. Het GHOR heeft idd een team ter beschikking voor weinig kosten, maar probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Zoals al eerder gemeld in dit forum is vaak gesproken door waardering dmv wat fun, een "aai over de bol" en wat extra´s door een kijkje in de keuken van de ambulancezorg vaak meer waard dan een paar euro.

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2010, 17:25:14
Jonathan, mij zal je niet horen klagen hoor.
Ik ben SIGMA vrijwilliger geworden omdat ik meer wilde als alleen een EHBO diploma.
En vrijwilligerswerk betekent voor mij nog steeds "vrijwillig" dus onbetaald werk waarbij je wel evt. je onkosten vergoed krijgt.
Dat daar tegenover een stukje waardering staat vanuit de GHOR vind ik mooi meegenomen.

Ik vind jou stelling, dat er van een brandweerman/vrouw veel meer verantwoordelijkheid geeist word, hier overigens totaal niet kloppen (en komt m.i. minachtend over naar de SIGMA vrijwilliger).
Ook van ons word op het moment van een inzet professionaliteit en verantwoordelijkheid gevraagd.
En ook wij moeten aan eisen voldoen zoals het geldig houden van het EHBO diploma, het volgen van lessen en de 2 jaarlijkse prof. check.

Jonathan85

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2010, 11:33:38
Rob, mijn excusses als dit zo is overgekomen, dit is niet mijn intentie geweest.
Ook wij denken hoog over de SIGMA vrijwilligers, wij willen hun alleen begrijpen, vandaar ook mijn bericht.
Feit is wel dat de brandweer meer geld ter beschikking krijgt, aangezien deze vaker worden ingezet.

Hoe je het wend of keert, in eerste instantie doen de ambulances het reguliere dagelijkse werk.
Hiermee wil ik doelen op het feit, dat de SIGMA tov de brandweervrijwilligers minder vaker wordt ingezet.
Er komen nou eenmaal weinig rampen voor in NL.  Dit bedoel ik dan ook met, het brandweerleven doet een groter inslag op iemands priveleven, aangezien deze ook voor reguliere taken worden ingezet, brand, technische ondersteuning etc.

Joost, bedankt voor je reacties!

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2010, 18:17:50
Ik sluit mij aan bij het bericht van Rob.

We hebben zelf gekozen om ons vrijwillig aan te melden bij het SIGMA.
Mijn mening omtrend het GHOR is duidelijk gevormd en in het verleden duidelijk naar voren gekomen.
Er zal vanuit het GHOR toch weinig veranderen.
Betalingen buiten de reis-/onkostenvergoeding om zullen er toch wel nooit komen.

Maar laten we de hele stelling eens 180 graden omdraaien.

Waarom zou je brandweer-, politie-  en Natresvrijwilligers nog langer betalen?
Waarom zou je hun ook niet alleen een reis-/onkostenvergoeding geven?

Het zijn immers ook mensen die zich vrijwillig aangemeld hebben voor een taak.
Ze zijn ook 24/7 oproepbaar, volgen cursussen en profchecks net zoals de SIGMA-leden.
De meeste hebben ook een eigen baan, naast de vrijwilligersfunctie; net zoals de SIGMA-leden.

Hoe zouden jullie daarover denken?
In mijn mening zijn deze mensen niets meer of minder dan de SIGMA-leden.

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2010, 18:40:48
Ik ben van mening: je weet waarvoor je kiest en ga achteraf niet lopen zeuren over centjes die je wilt hebben. Ik wist toen ik bij de SIGMA ging, dat ik dan geen vergoeding zou ontvangen voor mijn inzetten. Ik ga er vanuit (al betwijfel ik het...) dat elke SIGMA-vrijwilliger dit voor het aangaan van het vrijwilligerschap wist. (ik vergelijk het met mensen die naast een supermarkt oid gaan wonen wetende dat daar met containers wordt gereden en vroeg gelost wordt, en dan na een paar maanden gaan klagen over geluidsoverlast... dat had je van te voren kunnen weten).

Wat mij opvalt is dat dit soort rumoer altijd ontstaat als men wat langer in dienst is. Denk dan even terug aan het moment dat je voor de SIGMA koos.

Ook lees ik dingen over 'waardering vanuit de GHOR'. Ik persoonlijk ontvang niet meer en niet minder waardering vanuit het RK. En daar gaan we weer: dat is weer zo'n dingetje waar je als SIGMA-lid last van hebt als je met het GHOR-RK zit. In Utrecht lijkt de discussie hieromtrent zijn laatste fase in te gaan. Hulde voor de directeur NRK die het meest waarde hecht in deze discussie aan de rechtspositie van de vrijwilliger, ipv overkoepelende belangen (en das natuurlijk mijn persoonlijke interpretatie  ;))!

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2010, 11:59:53
Ik ben de SIGMA nog altijd dankbaar voor alles wat ik daar heb geleerd (een infuus klaarmaken leren ze je echt niet op de geneeskundeopleiding, bijvoorbeeld). Die lessen hebben BiZa zo veel geld gekost dat ik er echt niet zelf ook nog eens geld voor hoef te hebben ;)
Arts  www.alphalog.nl

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2010, 12:43:33
Die lessen hebben BiZa zo veel geld gekost dat ik er echt niet zelf ook nog eens geld voor hoef te hebben ;)

Dat geldt ook voor brandweervrijwilligers... Die opleiding is denk ik nog veel duurder.
Zij krijgen wel een vergoeding en SIGMA niet. Aan de andere kant, het is wel de vrijwilliger brandweer.
SIGMA's zijn ook vanuit het rode kruis/ EHBO vrijwillig naar de SIGMA gegaan.

Dus, ik vind de vraag naar een vergoeding anders dan een werkelijke onkostenvergoeding niet echt terecht.