Blauwe vlag

Auteur Topic: Blauwe vlag  (gelezen 11280 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Gepost op: 8 april 2004, 16:14:52
De blauwe vlag wordt uitgegeven als kwaliteitskeurmerk voor stranden. Na lozingen als gevlolg van zware regenval is een groot aantal vlaggen ingetrokken, dit tot teleurstelling van veel gemeentes. Nu stelt de blauwe vlagorganisatie ook eisen aan de strandbewaking en men gaat daar meer nadruk op leggen.
Is een van de brigades hiermee bezig en zijn er alweer blauwe vlaggen te verwachten dit sizoen?

Zie ook: http://www.blueflag.org/

Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

AS

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 8 april 2004, 17:49:47
Citaat
It is strongly recommended that local planners have undertaken an official safety risk
assessment of the beach (assisted by the appropriate national authority or body of
expertise), and that an appropriate response strategy has been defined on its basis. FEE
intends to require a safety risk assessment to be conducted at Blue Flag beaches from
2006.
Nou.. daar zullen we eerst maar eens aan moeten werken. Er zijn wel wat dingen gedaan, maar niks concreets.

Citaat
The presence of a lifeguard is recommended in order to evaluate the safety level of the
beach, especially in beaches with a high number of beachgoers.
mmm wordt aangeraden ?! Dus het is nog niet noodzakelijk om er een strandwacht te hebben ?

Citaat
Lifeguards should hold appropriate qualifications from a recognised training and
assessment agent and tested by qualified, independent assessors. Only national certified
lifeguards should be employed and their certificates should be checked prior to
employment.
Nou ja, onze diploma's van de bond zijn toch Nationaal, dus dat moet lukken. Maar alles moet gecontroleerd worden door een onafhankelijke instantie. Wie..Gemeente ? REDNED ? ILSE ? of een nieuw extern bureau ? Ben ik wel voor.

Citaat
Lifeguards should only be employed for this particular task and not in combination with
duties such as water sport rentals and services, cleaning or other, unless there is more
than one lifeguard on duty at the same time.
Meevaller voor SSW in Zeeland. Met meer dan 2 mensen kunnen ze gewoon blijven schoonmaken :)

Citaat
It is recommended that lifeguards wear uniforms conform with the officially recognised
red/yellow standard
Mooi dat hebben we dus al ;)

MM heelveel dingen zouden op strand Wijk aan Zee nog gedaan moeten worden.. ook bij de brigade denk ik. Ik heb wel begrepen dat de gemeente in de toekomst hier weer een Blauwe vlag wil. Maar wij hebben daar nog niet aan gewerkt. Maar gezien de eisen lijkt het mij voor de Brigade nog wel haalbaar.
Eerst maar eens die riooloverstort weg !! :-[

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 9 april 2004, 01:44:33
Mamma, kijk eens wat een mooie bruine vis!!

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 9 april 2004, 09:02:43
De eisen van de blauwe vlag werden tot nu toe steeds gecontroleerd door de ANWB.

Of er aankomende zomer wer een blauwe vlag hangt, wete ik nog niet.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 9 april 2004, 20:33:54
Die blaue lap stof waar alleen duitsers op wachten, is dit nu echt een goed waarbord??? Denk het het leuker klinkt als dat het is. Verder is het nog niet bekent waar de lappen stof komen te hangen.

9910001
9910001

albert Dijkstra

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 april 2004, 20:51:41
De nederlandse jury heeft inmiddels een aantal stranden genomineerd, waaronder die van Vlissingen. Op 24 april moet de Europeese Jury defintief zijn goedkeuring uitspreken. Er zijn vorig jaar problemen geweest bij een Blauwe Vlag gemeente die bij een onaangekondigde inspectie wél de Blauwe Vlag voerde terwijl de strandpost gesloten was..... Dit wordt zwaar aangerekend, ter plaatse dient de Vlag direkt gestreken te worden, gemeente om opheldering gevraagd en nu dus ter discussie in de Europeese Jury.. Als gemeente ben je dan niet blij. Blauwe Vlag staat voor kwalitatief goede en veilige stranden, dit keurmerk moet je dus iedere dag opnieuw "verdienen". Overigens is het thema dit jaar Veiligheid, later wellicht meer hierover.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 10 april 2004, 17:29:46
Helemaal terecht dat je die vlag niet zomaar krijgt. Anders stelt die vlag oplaatst ook niets meer voor. Des te beter als als je 'm nog wel mag voeren, je hebt je zaakjes dan goed voor elkaar.

Niet iedereen zit natuurlijk te wachten op zo'n blauwe vlag.
Dat begrijp ik. Zoals ook niet ieder restaurant zit te wachten op de smaakpolitie.  ;D

Henk

albert Dijkstra

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 10 april 2004, 19:32:26
Die Blauwe Vlag wilt vrijwel iedere kustgemeente wel hebben. Uit onderzoek blijkt dat vooral de duitse toerist veel waarde hecht aan dit keurmerk en zijn / haar vakantie hierop afstemt. De angst zit hem daar wanneer je hem verliest, dit roept immers vragen op en zal juist dan een negatief effect veroorzaken. De kwaliteit van het zwemwater is de meest beruchte en (nog) moeilijk beheersbaar. Zelfs paardenuitwerpselen aan de vloedlijn kunnen een negatieve meting opleveren! Maar de andere zaken zoals inzameling van zwerfafval en de kwaliteit van de reddingsposten en andere voorzieningen  zoals toilletten, douches en gehandicaptenvoorzieningen kan je als gemeente prima organiseren, mits hier de benodigde aandacht en financieen voor beschikbaar worden gestelt...
laat die smaakpolitie maar komen Henk !

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2004, 15:28:43
Het nadeel van de monstername van de waterkwaliteit is dat deze geen volledig beeld geven. Het is 1 monster in de twee weken. Hierbij wordt er geen rekening gehouden met stroom en dergelijke. De resultaten van de metingen geven dus alleen de waterkwaliteit van dat moment aan, terwijl het een uur later volledig anders kan zijn. De controles hierop vind ik ook een grote poppenkast.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2004, 16:43:36
;D
Het nadeel van de monstername van de waterkwaliteit is dat deze geen volledig beeld geven. Het is 1 monster in de twee weken. Hierbij wordt er geen rekening gehouden met stroom en dergelijke. De resultaten van de metingen geven dus alleen de waterkwaliteit van dat moment aan, terwijl het een uur later volledig anders kan zijn. De controles hierop vind ik ook een grote poppenkast.

9910001

Dat hadden we al begrepen. Maar wat wil jij dan? Elk uur meten? Wie gaat dat doen?  Of helemaal niet meten en maar afwachten of je oplicht in het donker, dan weet je dat je niet in dat water zou moeten zwemmen, alleen wat laat. Mijn ervaring is dat als er niet gecontroleerd wordt de boel versloft. Kijk maar eens op  een weg waar een tijdje geen snelheidscontoles zijn geweest. Ook zo'n controle is een momentopname. Als je geflitst wordt zou je verweer dan ook zijn: "wat een poppenkast, het geeft alleen mijn snelheid op dat moment aan, als je mij een uur later gecontoleerd had, was er een heel andere situatie geweest!" (dan was je misschien al thuis geweest!  ;D)  ;D  )

Henk